-
RecordNumber
1382
-
CallNo
ENG2 754
-
Author
گرامي اقدم، مجيد
-
English Author
Majid Gerami Aghdam
-
FarsiTitle
نقش لذت تدر يس زبان خارجي در پيش بيني رفاه، تاب آوري، فرسودگي شغلي و تفكر انتقادي معلمان زبان انگليسي: تفاوت بين معلمان مبتد ي و با تجربه در محيط هاي تدريس زبان انگليسي به عنوان زبان خارجي
-
Title
The Role of Foreign Language Teaching Enjoyment (FLTE) in Predicting Teachers’ Well-Being, Resilience, Burnout and Critical Thinking: The Difference between Novice and Experienced Teachers in EFL Contexts
-
Degree
كارشناسي ارشد
-
Date
1404/06/03
-
Collation
68
-
Supervisor
منصور توكلي
-
Persain Descriptors
تفكر انتقادي , فرسودگ , تاب شغىل آوري , سالمت روان , لذت تدريس زبان خار ج
-
English Abstract
Recently, the construct of Foreign Language Teaching Enjoyment (FLTE) has
garnered increasing attention within the field of positive psychology due to its
potential impact on teacher well-being. Building on this line of inquiry, the
present study investigated the role of FLTE in predicting Iranian EFL teachers’
psychological well-being, resilience, burnout, and critical thinking. It also
examined whether levels of these psychological constructs differ between novice
and experienced teachers. Data were collected from 84 Iranian EFL teachers (42
females, 42 males; age range: 22 to 55), selected through simple random
sampling. Participants completed five online questionnaires: the Foreign
Language Teaching Enjoyment Scale (FLTES), the Psychological Well-Being
Scale (PWBS), the Resilience Scale, the Burnout Inventory, and the Critical
Thinking Scale (CTS). Single regression analyses revealed that FLTE
significantly predicted psychological well-being, resilience, and critical thinking,
but showed no significant relationship with burnout. Furthermore, MANOVA
results indicated that teaching experience did not have a statistically significant
effect on the combined set of psychological constructs. These findings underscore
the importance of positive psychology in EFL contexts and suggest that fostering
FLTE may enhance key psychological outcomes for teachers. Implications and
directions for future research are discussed.
-
FarsiAbstract
اخ يا لذت آموزش زبان خار ج به دليل تأث ي بالقوهاش بر سالمت معلمان، توجه
ي هم يز فزاي ندهاي را در حوزهي روانشنايس مثبت گرا به خود جلب كرده است . در ادامه مس ي
زض با هدف برريس نقش لذت تدريس زبان خار ج در پيش
، پژوهش حا
زن تحقيقاي سالمت ى
بي
ى روان، تاب شغىل و تفكر انتقادي معلمان زبان انگلييس
آوري، فرسودگ در ايران به عنوان زبان
يي روشن كردن اين واقعيت بود كه آيا تفاوي ى
خار ج انجام شد. عالوه بر اين، اين پژوهش در
شناخ كار و باتجربه وجود دارد يا خ ي. اين مطالعه ىن ب يز در سطوح اين مغاهيم روان معلمان تازه
شامل پنج پرسشنامه آنالين بود كه توسط 84 معلم زبان انگلييس )42 زن، 42 مرد؛ محدودهي
سزن: 22 تا 55 سال( كه از طر ي ق نمونهگ يي
ز
تصادق ساده انتخاب شدند تكميل شد .
ىشكت
كنندگان پنج پرسشنامهي آنال ي ن را تكم يل كردند: پرسشنامهي لذت آموزش زبان خار ج،
ى پرسشنامهي سالمت روان، پرسشنامهي تابآور ي، پرسشنامهي
فرسودگ شغىل و پرسشنامهي
تفكر انتقادي . نتايج تحليل رگرسيون تك متغ يه نشان داد كه لذت تدريس زبان خار ج
زن پيش
بي كنندهي معناداري براي سالمت روان، تابآوري و تفكر انتقادي است. با اين حال،
لذت تدريس زبان خار ج هيچ رابطه شغىل نشان نداد.
ى
ي معناداري با فرسودگ عالوه بر اي ن،
نتا ي ج تحليل چند متغ يه نشان داد كه آزمون كىل چند متغ يه، تأث ي آمار ي معنادار ي از تجربهي
ىن متغ يهاي روان ن تدر يس بر مجموعهي ترك ي
شناخ نشان نداد. ي افتهها ي اي ن مطالعه نقش
ز محور ي روانشنايس مثبت گرا در زمي نهها ي تدريس زبان خار ج را برجسته يمكند
و همچن ي
ىن نشان يمدهند كه تقو ي ت لذت تدريس زبان خار ج ممكن است پ ي امدها ي
روانشناخ كليدي را
ىي براي معلمان افزايش دهد. پيامدها و جهتگ ييها
براي تحقيقات آ ي نده مورد بحث قرار
گرفته است.
-
DataEntry Person
مجيد گرامي اقدم
-
identification number
4021714046
-
field
آموزش زبان انگليسي
-
educational group
زبان و ادبيات انگليسي
-
persain approval page
141439
-
english letter approval page
141440
-
number of chapters
5
-
full text
141441
-
full text word latex
141442
-
home pages
141443
-
chapter one
141444
-
second chapter
141445
-
chapter 3
141446
-
chapter 4
141447
-
chapter 5
141448
-
table of contents
141449
-
sources of references
141450
-
english descriptors
FLTE , burnout , resilience , psychological wellbeing , critical thinking
-
english descriptors - جزئيات
-
Link To Document :