-
RecordNumber
1373
-
CallNo
FRE2 367
-
Author
طباطبائيان، ليلا
-
English Author
Leila Tabatabaeian
-
FarsiTitle
مطالعه گفتمان استدلالي در توليدات شفاهي فرانسه آموزان ايراني
-
Title
Etude du discours argumentatif dans la production orale des apprenants iraniens du FLE
-
Degree
كارشناسي ارشد
-
Date
1404/03/06
-
Collation
153 p .
-
Supervisor
Dr. Mohammad-Hossein Otroshi
-
Consultor
Dr. Razieh Sadeghpour
-
Persain Descriptors
زبان فرانسه به عنوان زبان خارجي , توليد شفاهي , توانش ارتباطي , تعامل گفتاري , گفتمان استدلالي
-
English Abstract
This research, which is of a descriptive-analytical type, explored the characteristics of argumentative discourse in the oral production of second-year students at the University of Isfahan, highlighting the obstacles to argumentation among these learners. Our sample consists of 36 students (31 girls and 5 boys) at an intermediate level, observed over 13 sessions. To achieve this objective, we adopted the argumentative discourse production model proposed by Toulmin (2003), according to which it is necessary to distinguish between facts, the thesis, warrants, qualifiers, counterarguments, and backing. The data collection was primarily focused on direct and non-participant observation of the conversation classes, through the recording of studentsʹ speeches and interactions within the classroom.
In the use of argumentative factors according to Toulminʹs model, students demonstrated particular ease with the first triad of this model, effectively integrating facts, the thesis, and the warrants. However, challenges exist in the use of the second triad, which includes qualifiers, counterarguments, and backing, that prove more difficult to overcome. We also observed studentsʹ difficulties in using complex connectors and their preference for simpler and more familiar connectors.
-
FarsiAbstract
دراين پژوهش توصيفي-تحليلي به بررسي ويژگيهاي گفتمان استدلالي در توليدات شفاهي دانشجويان سال دوم دانشگاه اصفهان و موانع استدلالگري نزد اين زبان آموزان پرداخته مي شود. زبان آموزان مورد مطالعه متشكل از 36 دانشجو (شامل 31 دختر و 5 پسر) با سطح زباني متوسط است كه در طي13 جلسه مورد مطالعه قرارگرفتند. به منظور پاسخ به سوالات اين پژوهش، چارچوب نظري و الگوي توليد گفتار استدلالي پيشنهادي تولمين (2003) مورد استفاده قرار گرفت. گفتمان استدلالي بايد شامل عناصردادههاي حقيقي، ادعا، برهان، شاخصهاي قطعيت، ردّيه يا نقيض و پشتوانهها باشد. به منظورجمع آوري دادهها، از روش مشاهده مستقيم وغير مشاركتي كلاسهاي مكالمه و همچنين ضبط گفتگوها صحبتها و تعاملات كلامي در كلاس زبان استفاده شد.
در استفاده از عوامل استدلالي بر اساس مدل تولمين، دانشجويان مورد پژوهش، تسلط نسبتا خوبي بر اولين سه گانه اين مدل نشان دادند ودر توليدات استدلالي، سه عنصر: "دادهها، ادعا و برهان" مورد استفاده قرار گرفت. با اين وجود، با چالشهايي در بكارگيري دومين سه گانه كه شامل شاخصهاي قطعيت، ردّيه يا نقيض و پشتوانهها ميشود، روبرو شدند. نتايج بدست آمده بيانگر اين نكته است كه زبان آموزان در بكارگيري حروف ربط پيچيده دچار مشكل هستند وسعي در استفاده ازحروف ربط سادهتر وآشناتر دارند.
-
DataEntry Person
ليلا طباطبائيان
-
identification number
4011714036
-
field
آموزش زبان فرانسه
-
educational group
زبان و ادبيات فرانسه و روسي
-
persain approval page
138274
-
english letter approval page
138275
-
number of chapters
3
-
full text
138276
-
full text word latex
138277
-
home pages
138278
-
chapter one
138279
-
second chapter
138280
-
chapter 3
138281
-
table of contents
138282
-
sources of references
138283
-
english descriptors
FLE , Oral production , Communicative competence , Verbal interaction , Argumentative discourse
-
english descriptors - جزئيات
-
Link To Document :