-
RecordNumber
1370
-
CallNo
ENG3 228
-
Author
الربيعي، احسان
-
English Author
Ihsan Dinar Mohammed Al-Rubaye
-
FarsiTitle
بررسي نگرش زبان آموزان زبان انگليسي نسبت به اموزش از راه دور اضطرارى: بررسي راهبردهاي يادگيري و پيشرفت خواندن
-
Title
Investigating EFL Learners’ Attitude toward Emergency Remote Teaching: A Probe into Learning Strategies, and Reading Achievement
-
Degree
دكتري
-
Date
1404/04/25
-
Collation
154 p .
-
Supervisor
Dr. Dariush Nejad Ansary
-
Consultor
Dr. Zargham Ghapanchi
-
Persain Descriptors
كوويد-19 , آموزش از راه دور اضطراري , پيشرفت خواندن , راهبردهاي يادگيري
-
English Abstract
The experience of Iraqi university students with emergency remote learning during Covid-ix – a situation compounded by political instability, substandard internet infrastructure, and scarce technological resources – remains a relatively underexplored area of academic study. To address this gap, the current study aimed ( i ) to explore Iraqi EFL learnersʹ attitude toward emergency remote teaching . Moreover, (ii ) it sought to examine the correlation between learners’ attitudes towards emergency remote teaching and their reading achievement as well as the correlation between studentsʹ learning strategies and their reading comprehension . The participants of the present study comprised ( c ) students from two leading universities in Iraq, Maysan University and Al-Manarah university who were selected to obtain students׳ experiences during the emergency remote learning. The research design employed in the current study followed a two-phase exploratory approach, specifically utilizing a sequential design that transitions from qualitative to quantitative methods. The analysis of results revealed that there was a positive correlation between students’ attitudes toward emergency remote teaching and their academic reading comprehension (p < 0.05), suggesting that the use of effective learning strategies may be associated with higher reading performance in this context. This study found that the use of online reading strategies can improve the Iraqi EFL learnersʹ attitude in increasing their reading comprehension, and thus this signifies the importance of EFL learners mastering and knowing how to apply these reading strategies effectively . That shift suggested a potential changed in the barriers to effective remote learning over time, emphasizing the dynamic nature of students’ needs and challenges.There was a correlation between studentsʹ attitudeand and their reading comprehension. This study could have some implications for learners, teachers curriculum, designers, and materials developers.
-
FarsiAbstract
تجربه دانشجويان دانشگاه عراق با يادگيري از راه دور اضطراري در دوران كرونا - وضعيتي كه با بي ثباتي سياسي،زيرساخت هاي اينترنتي نامرغوب و منابع فناوري كمياب تركيب شده است - يك حوزه نسبتاً ناشناخته از مطالعات دانشگاهي باقي مانده است. براي رفع اين شكاف، مطالعه حاضر با هدف بررسي زبان آموزان عراقي زبان انگليسي در جهت آموزش از راه دور اضطراري انجام شد. علاوه بر اين، اين تحقيق به دنبال بررسي رابطه نگرش فراگيران نسبت به آموزش از راه دور اضطراري با پيشرفت خواندن و راهبردهاي يادگيري آنها بود. در اين راستا، 100 دانشجو از دو دانشگاه مطرح در عراق، دانشگاه ميسان و دانشگاه المناره، با تمركز بر تجربيات خود در دوران انتقال به آموزش از راه دور اضطراري ناشي از بيماري همه گير مورد بررسي قرار گرفتند. براي به دست آوردن نتايج، مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته انجام شد. براي پاسخگويي به سوالات كمي تحقيق، آزمون هاي آماري همبستگي و رگرسيون اجرا شد. نتايج بهدستآمده نشاندهنده يك ضريب همبستگي قوي و از نظر آماري معنيدار است كه نشاندهنده ارتباط متوسط و مثبت بين نگرش دانشآموزان نسبت به آموزش از راه دور اضطراري و ميزان مشاركت آنها در خواندن تحصيلي است. برخلاف مطالعات قبلي كه اتصال به اينترنت را مانع اصلي يادگيري از راه دور مي دانستند، يافتههاي حاضر نشان ميدهد كه عدم مشاركت چالش مهمتري براي شركتكنندگان ايجاد ميكند و مسائل مربوط به اينترنت را در رتبه دوم قرار ميدهد. اين تغيير حاكي از تغيير بالقوه در موانع يادگيري از راه دور موثر در طول زمان است كه بر ماهيت پوياي نيازها و چالش هاي دانش آموزان تأكيد دارد. با توجه به اين يافته ها، براي سازمان هاي دولتي عراق ضروري است كه اصلاحات در زيرساخت هاي آموزشي و فناوري را در اولويت قرار دهند. افزايش دسترسي به اينترنت و ترويج مشاركت فعال در تنظيمات از راه دور بايد در خط مقدم اين تلاشها براي بهبود كارايي يادگيري از راه دور اضطراري در طول بحرانهايي مانند همهگيري كوويد-19 باشد. اين مطالعه بر ضرورت سازگاري مستمر و حمايت هدفمند براي اطمينان از تداوم آموزشي در ميان چالشهاي جاري تأكيد ميكند.
-
DataEntry Person
احسان الربيعي
-
identification number
991735016
-
field
آموزش زبان انگليسي
-
educational group
زبان و ادبيات انگليسي
-
persain approval page
137698
-
english letter approval page
137699
-
number of chapters
5
-
full text
137700
-
full text word latex
137701
-
home pages
137702
-
chapter one
137703
-
second chapter
137704
-
chapter 3
137705
-
chapter 4
137706
-
chapter 5
137707
-
table of contents
137708
-
sources of references
137709
-
english descriptors
Covid-ix , Emergency remote teaching , Iraq , Learning strategy , Reading comprehension
-
english descriptors - جزئيات
-
Link To Document :