-
RecordNumber
1363
-
CallNo
FRE2 366
-
Author
فغاني پور، مژگان
-
English Author
Mojgan FAGHANIPOUR
-
FarsiTitle
جايگاه كاربستِ آوايي در آموزش زبان فرانسه در ايران
-
Title
Place de la pratique phonétique dans lʹenseignement du FLE en Iran
-
Degree
كارشناسي ارشد
-
Date
2025-04-19
-
Collation
127 p.
-
Supervisor
نازيتا عظيمي ميبدي
-
Consultor
راضيه صادق پور
-
Persain Descriptors
كاربستِ آوايي , تلفظِ زبان آموزان , كتاب هاي آموزشي زبان فرانسه به عنوان زبان خارجي (لَتليه، اِديتو، اَلتراِگو +) , روش بياني , روش كلامي-آهنگي
-
English Abstract
In teaching French as a foreign language (FLE), phonetics plays an essential role as good pronunciation facilitates and enhances communication. In Iran, although Iranians generally have satisfactory pronunciation in foreign languages, FLE learners face phonetic obstacles. These difficulties are mainly due to the complexity of certain French sounds and phonological interferences between the languages learners have already acquired. Therefore, this research aimed to study the importance given to phonetic practice in FLE courses in Iran, based on the analysis of teachersʹ practices and the study of sections dedicated to teaching phonetics in some A1 level textbooks. To achieve this goal, a survey was conducted using a distributed questionnaire among FLE teachers. Following the data collection, a qualitative analysis (QDA) was performed. In parallel, in order to identify the segmental and suprasegmental aspects of phonetic teaching sections in the L’Atelier, Édito, and Alter ego+ textbooks at the A1 level, a descriptive-analytical analysis was carried out using articulatory and verbo-tonal methods. The results showed that, to improve learnersʹ pronunciation, most FLE teachers in Iran prioritize common practices in the production and perception of sounds, such as repetition, imitation, and dictation exercises, considering that the phonetic exercises in FLE textbooks are not sufficient and require pedagogical supplementation. However, they explore less the new tools for phonetic teaching and assessment. This also underscores the importance of continuous training to optimize the teaching of FLE phonetics in Iran.
-
FarsiAbstract
در آموزش زبان فرانسه بهعنوان زبان خارجي، آواشناسي نقش مهمي ايفا ميكند؛ زيرا تلفظ صحيح تأثير مستقيمي بر تسهيل و بهبود ارتباط دارد. در ايران، با وجود اينكه زبان آموزان ايراني بهطور كلي تلفظ رضايت بخشي در زبانهاي خارجي دارند، اما همچنان با چالشهاي آوايي روبهرو هستند. اين دشواريها عمدتاً ناشي از پيچيدگي برخي صداهاي زبان فرانسه و تداخلهاي آوايي با زبانهايي است كه زبان آموزان قبلا فراگرفته اند. بر همين اساس، اين تحقيق با هدف مطالعه جايگاه كاربستِ آوايي در كلاسهاي زبان فرانسه به عنوان زبان خارجي در ايران ، با تكيه بر تحليل شيوه ها و تجربيات تدريس مدرسان و همچنين با مطالعهي بخشهاي اختصاص دادهشده به تمرينهاي آوايي در برخي كتابهاي آموزشي زبان فرانسه در سطح آ1 صورت گرفته است. براي دستيابي به اين هدف، پژوهشي طراحي و اجرا شد كه شامل توزيع پرسشنامهاي در ميان مدرسان زبان فرانسه در ايران بود. دادهها گردآوريشده و سپس به روش كيفي تحليل شدند. هم راستا با اين پژوهش ، براي بررسي جنبه هاي زنجيره اي و زبر زنجيره ايِ بخش هاي اختصاص داده شده به آموزش آواشناسي در كتاب هاي لَتليه، اِديتو و اَلتراِگو + در سطح آ1، يك تحليل توصيفي-تحليلي نيز براساس روشهاي بياني و كلامي -آهنگي انجام شد. نتايج نشان داد كه براي بهبود تلفظ زبان آموزان ، مدرسان زبان فرانسه از تمرينهاي متداول تري در زمينه توليد و درك صداها، مانند تكرار، تقليد و تمرين ديكته استفاده ميكنند، با اين ديدگاه كه تمرين هاي آوايي اراِئه شده در كتاب هاي آموزشي زبان فرانسه كافي نيستند و براي بهبود فرآيند يادگيري، بهره گيري از مكمل هاي آموزشي نيز ضروري است. با اين حال، مدرسان كمتر به دنبال كشف ابزارهاي جديد آموزشي و ارزيابي در اين زمينه هستند. اين موضوع همچنين بر اهميت آموزش مداوم در بهينهسازي فرآيند آموزش فونتيك در كلاس هاي زبان فرانسه در ايران تاكيد مي كند.
-
DataEntry Person
مژگان فغاني پور
-
identification number
4011714040
-
field
آموزش زبان فرانسه
-
educational group
زبان و ادبيات فرانسه و روسي
-
persain approval page
132232
-
english letter approval page
132233
-
number of chapters
4
-
full text
132234
-
full text word latex
132235
-
home pages
132236
-
chapter one
132237
-
second chapter
132238
-
chapter 3
132239
-
chapter 4
132240
-
table of contents
132241
-
sources of references
132242
-
english descriptors
Phonetic practice , Learnersʹ Pronunciation , FLE textebooks (Lʹatelier, Édito et Alter Ego+) , Articulatory method , Verbo-Tonal method
-
english descriptors - جزئيات
<Records><Record RowID="1"><Field name="english descriptor" Value="Phonetic practice" PreSign=" " PostSign=" "/></Record><Record RowID="2"><Field name="english descriptor" Value="Learnersʹ Pronunciation" PreSign=" " PostSign=" "/></Record><Record RowID="3"><Field name="english descriptor" Value="FLE textebooks (Lʹatelier, Édito et Alter Ego+)" PreSign=" " PostSign=" "/></Record><Record RowID="4"><Field name="english descriptor" Value="Articulatory method" PreSign=" " PostSign=" "/></Record><Record RowID="5"><Field name="english descriptor" Value="Verbo-Tonal method" PreSign=" " PostSign=" "/></Record></Records>
-
Link To Document :