-
RecordNumber
1317
-
CallNo
FRE2 351
-
Author
قائمي، شريفه
-
English Author
Sharifeh Ghaemi
-
FarsiTitle
بررسي نحوه ي آموزش راهبردهاي خوانش متن توسط مدرسان دانشگاه اصفهان به دانشجويان زبان فرانسه سال اول و دوم
-
Title
Study of the method of teaching reading strategies by teachers of Isfahan University to students of 1st and 2nd years of FFL
-
Degree
كارشناسي ارشد
-
Date
January 2024
-
Collation
89 p.
-
Supervisor
نازيتا عظيمي ميبدي
-
Consultor
كاميار عبدالتاجديني
-
Persain Descriptors
خوانش متن , راهبرد , درك نوشتاري , فرانسه به عنوان زبان خارجي
-
English Abstract
Reading is one of the essential tools of communication. The main purpose of reading a text is to understand it. The ability to read effectively facilitates the understanding of written messages. Often, teachers have observed that some students can read foreign language texts well, but they have problems in understanding the text.
According to studies conducted in this field, these problems are often due to the lack of reading strategies among language learners. In this research, we investigated which reading strategies are used by teachers of French as a foreign language at Isfahan University and which strategies are used by first and second year French language and literature undergraduate students. We rely on the principles of teaching reading strategies as well as the reading strategies presented by Giasson (2003, 2011) who proposed three stages of using strategies in a reading program, namely pre-reading, reading and post-reading.
We found that the way to use reading strategies is different depending on the method of each teacher and the purpose of each reading and comprehension class. However, there are common strategies between them. It can be said that all the three mentioned stages were almost present in the reading and comprehension classes, but the importance that the professor gave to each stage was different. Through the analysis of questionnaires and interviews with learners, we observed that learners mainly use some strategies more, such as paying attention to the title and subtitles of the text and finding the main and secondary ideas of the text, but they pay less attention to post-reading strategies, such as summarizing.
-
FarsiAbstract
خوانش يكي از ابزارهاي ضروري ارتباط است. هدف اصلي از خواندن يك متن، درك آن است. توانايي خواندن به صورت مؤثر، درك پيامهاي نوشتاري را تسهيل ميكند. اغلب، مدرسان مشاهده كرده اند كه برخي از زبان آموزان مي توانند به خوبي متون به زبان خارجي را بخوانند، اما در درك متن آن با مشكل مواجه ميشوند.
بر اساس مطالعات انجام شده در اين زمينه، اين مشكلات اغلب به دليل عدم وجود راهبردهاي خوانش در بين زبان آموزان است. در اين پژوهش بررسي كرديم كه كدام راهبردهاي خوانش توسط مدرسان زبان فرانسه به عنوان زبان خارجي دانشگاه اصفهان به كار گرفته مي شود و دانشجويان سال اول و دوم كارشناسي زبان و ادبيات فرانسه از كدام راهبردها استفاده مي كنند.
ما بر اصول آموزش راهبردهاي خوانش و همچنين راهبردهاي خوانش ارائه شده توسط Giasson (2003 و 2011) كه سه مرحله استفاده از راهبردها را در يك برنامه خوانش ارائه كرده است، يعني از پيش خوانش، خوانش و پسا خوانش، تكيه ميكنيم.
ما دريافتيم كه نحوه كاربست راهبردهاي خوانش بسته به روش هر معلم و هدف هر كلاس خواندن و درك مطلب متفاوت است. با اين حال، راهبردهاي مشتركي بين آنها وجود دارد. مي توان گفت كه هر سه مرحله ي ذكر شده تقريباً در كلاس هاي خواندن و درك وجود داشت، اما اهميتي كه استاد به هر مرحله مي داد متفاوت بود. از طريق تحليل پرسشنامهها و مصاحبه با فراگيران، مشاهده كرديم كه فراگيران به طور عمده از برخي استراتژيها بيشتر استفاده ميكنند، مانند توجه به عنوان و زيرعناوين متن و يافتن ايدههاي اصلي و فرعي متن، اما كمتر به راهبردهاي پسا خوانش، مانند خلاصه كردن، توجه ميكنند.
-
DataEntry Person
شريفه قائمي
-
identification number
991714031
-
field
آموزش زبان فرانسه
-
educational group
زبان و ادبيات فرانسه و روسي
-
persain approval page
121710
-
english letter approval page
121711
-
number of chapters
4
-
full text
121712
-
full text word latex
121713
-
home pages
121714
-
chapter one
121715
-
second chapter
121716
-
chapter 3
121717
-
chapter 4
121718
-
table of contents
121719
-
sources of references
121720
-
english descriptors
Reading , Strategy , Written comprehension , FFL
-
english descriptors - جزئيات
<Records><Record RowID="1"><Field name="english descriptor" Value="Reading" PreSign=" " PostSign=" "/></Record><Record RowID="2"><Field name="english descriptor" Value="Strategy" PreSign=" " PostSign=" "/></Record><Record RowID="3"><Field name="english descriptor" Value="Written comprehension" PreSign=" " PostSign=" "/></Record><Record RowID="4"><Field name="english descriptor" Value="FFL" PreSign=" " PostSign=" "/></Record></Records>
-
Link To Document :