-
RecordNumber
1304
-
CallNo
ENG3 213
-
Author
ال ابراهيم، احمد
-
English Author
Ahmed Jalil Kadhim Al-Ibrahim
-
FarsiTitle
جنسيت، ايدئولوژي و قدرت: تحليل گفتمان انتقادي كتاب هاي درسي زبان انگليسي دبيرستان در عراق
-
Title
Gender, Ideology and Power: A Critical Discourse Analysis of High School EFL Textbooks in Iraq
-
Degree
دكتري
-
Date
17-07-2024
-
Collation
127 p.
-
Supervisor
داريوش نژادانصاري مهابادي
-
Consultor
محمود افروز
-
Persain Descriptors
تحليل گفتمان انتقادي , ايدئولوژي , قدرت , جنسيت , كتاب هاي درسي زبان انگليسي
-
English Abstract
This thesis explores the relations between language and ideology with respect to social power and gender through using Critical Discourse Analysis (CDA) as a research method in three Iraqi high school EFL textbooks, English for Iraq: the fourth, fifth and sixth grades. Specifically, the researcher analytically explored how social power and identity based on gender are discursively represented in these EFL textbooks. In so doing, an overview of the relation of CDA to different theories and views of power and gender and their effects on EFL students are presented in such a way that helps reveal the thoughts and ideologies transferred to students through EFL textbooks. The results of the study indicated that explicit and hidden texts in the analyzed EFL textbooks help as a state apparatus to perpetuate and preserve certain ideologies and interests including males’ authority and control, women’s subordination and disregarding, and cultural and nationalistic ideologies through the content of EFL textbooks. Critical analysis of the conversations, reading texts, and listening dialogues revealed that first, all three textbooks convey cultural, nationalistic, religious, linguistic, and political aspects of ideologies; instances of reference to cultural and nationalistic aspects of ideologies were the highest while references to religious, linguistic, and political aspects were in the least frequently mentioned aspects. Second, males are apparently more visible than females; men are more privileged than women in terms of firstness, gender neutral and specific nouns, and gender stereotypes. Third, with regard to social power and identity, it was revealed that men are portrayed as more authoritative, serious, confident, valuable, and knowledgeable characters while women are represented as weak, dependent, uncertain, and hesitant characters who are often unable to manage their own responsibilities. All these hidden messages are transferred to Iraqi students throughout the content of all three textbooks. All these ideologies originate in the larger Iraqi society which does not empower women even in EFL textbooks
-
FarsiAbstract
اين پايان نامه به بررسي روابط بين زبان و ايدئولوژي با توجه به قدرت اجتماعي و جنسيت با استفاده از تحليل گفتمان انتقادي به عنوان روش تحقيق در سه كتاب درسي زبان انگليسي دبيرستان در عراق، يعني مجموعه كتابهاي انگليسي براي عراق: كلاس هاي چهارم، پنجم و ششم مي پردازد. به طور خاص، محقق به طور تحليلي بررسي كرده كه چگونه قدرت اجتماعي و هويت مبتني بر جنسيت به صورت گفتماني در اين كتابهاي درسي زبان انگليسي بازنمايي مي شوند. در انجام اين كار، مروري بر رابطه تحليل گفتمان انتقادي با نظريهها و ديدگاههاي مختلف قدرت و جنسيت و تأثيرات آنها بر دانشآموزان به گونهاي ارائه ميشود كه به ارائه تأثير اين مفاهيم بر يادگيري زبان انگليسي در كتابهاي درسي كمك مي كند. نتايج مطالعه نشان داد كه متون صريح و پنهان در كتب درسي تجزيه و تحليل شده به عنوان يك ابزار دولتي به تكرار و حفظ ايدئولوژي ها و منافع خاصي از جمله اقتدار و كنترل مردانه، جنسيت گرايي، اطاعت و ناديده گرفتن زنان كمك مي كند. تحليل انتقادي مكالمه ها، متون خواندن و گفتگوهاي شنيداري نشان داد كه اولاً، هر سه كتاب درسي جنبههاي فرهنگي، ملي گرايانه، مذهبي، زباني و سياسي ايدئولوژيها را بيان ميكنند؛ موارد ارجاع به جنبه هاي فرهنگي و ملي گرايانه بالاترين و ارجاع به جنبه هاي مذهبي، زباني، و سياسي پايين ترين آمار را در سه كتاب درسي مورد مطالعه داشتند. دوم، در اين كتابها مردان آشكارا بيشتر از زنان مطرح و در ديد هستند. مردان از نظر اولين بودن، نامهاي خنثي و خاص جنسيتي و كليشههاي جنسيتي نسبت به زنان داراي امتياز بيشتري هستند. سوم، در ارتباط با قدرت و هويت اجتماعي، مشخص شد كه مردان بهعنوان شخصيتهاي مقتدرتر، جديتر، با اعتماد بهنفس تر، ارزشمندتر و آگاهتر به تصوير كشيده ميشوند، در حالي كه زنان بهعنوان شخصيتهاي ضعيف، وابسته، نامطمئن و مردد نشان داده مي شوند كه اغلب قادر به مديريت مسئوليت هايشان نيستند. همه اين پيام هاي پنهان در سراسر محتواي هر سه كتاب درسي به دانش آموزان عراقي منتقل مي شوند. همه اين ايدئولوژي ها از جامعه بزرگ عراق نشات مي گيرند كه زنان را حتي در كتاب هاي درسي زبان انگليسي توانمند نمي سازند.
-
DataEntry Person
احمد ال ابراهيم
-
identification number
981735007
-
field
آموزش زبان انگليسي
-
educational group
زبان و ادبيات انگليسي
-
persain approval page
121558
-
english letter approval page
121559
-
number of chapters
5
-
full text
121560
-
full text word latex
121561
-
home pages
121562
-
chapter one
121563
-
second chapter
121564
-
chapter 3
121565
-
chapter 4
121566
-
chapter 5
121567
-
table of contents
121568
-
sources of references
121569
-
english descriptors
CDA , ideology , power , gender , EFL textbooks
-
english descriptors - جزئيات
<Records><Record RowID="1"><Field name="english descriptor" Value="CDA" PreSign=" " PostSign=" "/></Record><Record RowID="2"><Field name="english descriptor" Value="ideology" PreSign=" " PostSign=" "/></Record><Record RowID="3"><Field name="english descriptor" Value="power" PreSign=" " PostSign=" "/></Record><Record RowID="4"><Field name="english descriptor" Value="gender" PreSign=" " PostSign=" "/></Record><Record RowID="5"><Field name="english descriptor" Value="EFL textbooks" PreSign=" " PostSign=" "/></Record></Records>
-
Link To Document :