-
RecordNumber
1292
-
CallNo
ENG2 717
-
Author
صفائي، فاطمه
-
English Author
Fatemeh Safaei
-
FarsiTitle
زير ميكروسكوپ پداگوژي: پوياييشناسي ايمني دانشجومعلمان زبان انگليسي در محيط تربيتمعلم ايران
-
Title
Under The Pedagogical Microscope: Language Teacher Immunity Dynamics in Iranian Pre-Service EFL Teacher Education
-
Degree
كارشناسي ارشد
-
Date
2024-09-16
-
Collation
105 p.
-
Supervisor
حسين براتي جوآباد
-
Consultor
منصور توكلي
-
Persain Descriptors
ايمني معلمان زبان , ايمني مولد معلمان زبان , دانشجو معلمان , تربيت معلم , نظريه سيستمهاي پيچيده پويا (CDST) , دانشگاه فرهنگيان
-
English Abstract
Language teachers often encounter a wide range of complex professional challenges. The concept of language teacher immunity, a dynamic and multifaceted construct rooted in complex dynamic systems theory, appears to be significantly shaped by teachersʹ experiences and is crucial for sustaining their effectiveness in the teaching profession. This qualitative study, utilizing a grounded theory approach, sought to explore the process of developing language teacher immunity among pre-service EFL teachers at Farhangian University, one of the two institutions in Iran offering a TEFL teacher education program. The primary aim of this research was to identify and analyze the factors that might influence the immunity of these pre-service teachers and to explore how these factors could potentially facilitate or hinder the development of their immunity. To address this objective, the study examined a variety of influencing elements, including psychological factors, prior educational experiences, the structure and content of the curriculum, and practicum experiences at Farhangian University. Data were collected through in-depth semi-structured interviews conducted with pre-service teachers and faculty members. The findings suggested that, in addition to psychological factors, the sequencing and organization of courses, along with the perceived quality of practicum experiences, could play a significant role in either supporting or challenging the development of language teacher immunity among pre-service EFL teachers during their academic journey. Moreover, the research indicates that teacher educators and peer interactions might contribute to fostering a supportive environment that could strengthen teacher immunity. However, challenges such as unmet expectations, potential disillusionment, the gap between theory and practice, and perceived insufficient institutional support were also identified as possible obstacles to this developmental process. The study offers tentative insights into the complexities associated with preparing and retaining pre-service teachers at Farhangian University and suggests practical recommendations that could improve the effectiveness of EFL teacher education programs. This research contributes to the broader discourse on teacher immunity, indicating that its development may not be solely dependent on psychological factors but could also require careful consideration of structural and contextual dimensions.
-
FarsiAbstract
معلمان، به ويژه معلمان زبان، همواره با چالشهاي حرفهاي پيچيدهاي روبهرو هستند. ايمني معلمان زبان، مفهومي پويا و چندبعدي است كه ريشه در نظريه سيستمهاي پيچيدهي پويا دارد و تحت تأثير تجربيات معلم، بقاي او در حرفه معلمي را تضمين ميكند. اين مطالعه، با رويكردي كيفي و از منظر نظريه دادهبنياد، به بررسي فرآيند توسعه ايمني معلمان زبان در ميان دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان، به عنوان يكي از مهمترين نهادهاي تربيت معلم در ايران، پرداخته است. هدف اصلي اين پژوهش شناسايي و تحليل عواملي است كه بر ايمني دانشجومعلمان زبان انگليسي تأثيرگذار هستند و نقش اين عوامل در تقويت يا تضعيف ايمني حرفهاي آنها را روشن ميسازد. در راستاي دستيابي به اين هدف، پژوهش حاضر به بررسي تأثير عناصر مختلف از جمله عوامل عاطفي و رواني، تجربيات آموزشي پيشين، برنامه درسي و تجربه كارورزي در دانشگاه فرهنگيان بر فرآيند شكلگيري ايمني معلمان پرداخته است. براي جمعآوري دادهها از مصاحبههاي نيمهساختاريافته با دانشجومعلمان و اساتيد دانشگاه فرهنگيان استفاده شده است. نتايج حاصل از اين مطالعه نشان ميدهد كه علاوه بر ويژگيهاي عاطفي و رواني، توالي و ترتيب ارائه دروس، همراه با كيفيت تجربههاي كارورزي، نقش اساسي در تقويت يا تضعيف توسعه ايمني دانشجومعلمان زبان انگليسي دارند. علاوه بر اين، اين پژوهش به بررسي نقش حياتي اساتيد و تعاملات ميان همتايان در ايجاد محيطي حمايتي پرداخته كه در نهايت به تقويت ايمني معلمان منجر ميشود. با اين حال، چالشهايي نظير ناهماهنگي انتظارات و عدم دريافت حمايت كافي نيز شناسايي شدهاند كه ممكن است اين فرآيند را به مخاطره اندازند. اين پژوهش به ارائه بينشهاي تازهاي در مورد پيچيدگيهاي فرآيند آمادهسازي و حفظ دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگيان ميپردازد و پيشنهادهايي عملي براي بهبود و افزايش كارايي برنامههاي تربيت معلم زبان انگليسي ارائه ميدهد. يافتههاي اين مطالعه بر اهميت رويكردي جامع تأكيد دارند كه در آن حمايت عاطفي، رواني و ساختاري به طور همزمان در برنامههاي تربيت معلم ادغام شود. اين پژوهش به گفتمان ايمني معلمان كمك كرده و نشان ميدهد كه توسعه ايمني معلم تنها به عوامل رواني محدود نميشود و نيازمند توجه به ابعاد ساختاري و زمينهاي نيز ميباشد.
-
DataEntry Person
فاطمه صفائي
-
identification number
4011724029
-
field
آموزش زبان انگليسي
-
educational group
زبان و ادبيات انگليسي
-
persain approval page
121416
-
english letter approval page
121417
-
number of chapters
5
-
full text
121418
-
full text word latex
121419
-
home pages
121420
-
chapter one
121421
-
second chapter
121422
-
chapter 3
121423
-
chapter 4
121424
-
chapter 5
121425
-
table of contents
121426
-
sources of references
121427
-
english descriptors
Language Teacher Immunity , Productive Teacher Immunity , Pre-service Teachers , Teacher Education , Complex Dynamic Systems Theory (CDST) , Farhangian University
-
english descriptors - جزئيات
<Records><Record RowID="1"><Field name="english descriptor" Value="Language Teacher Immunity" PreSign=" " PostSign=" "/></Record><Record RowID="2"><Field name="english descriptor" Value="Productive Teacher Immunity" PreSign=" " PostSign=" "/></Record><Record RowID="3"><Field name="english descriptor" Value="Pre-service Teachers" PreSign=" " PostSign=" "/></Record><Record RowID="4"><Field name="english descriptor" Value="Teacher Education" PreSign=" " PostSign=" "/></Record><Record RowID="5"><Field name="english descriptor" Value="Complex Dynamic Systems Theory (CDST)" PreSign=" " PostSign=" "/></Record><Record RowID="6"><Field name="english descriptor" Value="Farhangian University" PreSign=" " PostSign=" "/></Record></Records>
-
Link To Document :