-
شماره ركورد
24927
-
شماره راهنما
EDU2 808
-
نويسنده
صادقي، فاطمه
-
عنوان
تاثير آموزشكاوشگرانه درسعلوم با تلفيق آموزش معكوس بر خودتنظيمي و عملكردتحصيلي دانشآموزان پايه ششم
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
علوم تربيتي - تكنولوژي آموزشي
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
1404/04/17
-
صفحه شمار
97 ص .
-
استاد راهنما
اعظم اسفيجاني
-
كليدواژه فارسي
آموزش كاوشگرانهي علوم , آموزش معكوس , ملكردتحصيلي , خودتنظيمي , دانشآموزان پايهي ششم ابتدايي
-
چكيده فارسي
در دهههاي اخير، تحولات بنيادين در شيوههاي تدريس علوم، بهويژه در سطح ابتدايي، منجر به ظهور رويكردهايي شده است كه به يادگيري فعال، مشاركتي و عميق توجه دارند. يكي از اين رويكردهاي نوين، روش تدريس كاوشگرانه است كه با تأكيد بر فعاليتهاي مبتني بر حل مسئله، جستوجو، مشاهده و استنتاج، تلاش دارد يادگيرندگان را به تفكر انتقادي و علمي سوق دهد. از سوي ديگر، آموزش معكوس به عنوان رويكردي كه به جابهجايي نقشهاي سنتي در كلاس ميپردازد، با فراهم كردن فرصت يادگيري پيش از كلاس و اختصاص زمان كلاس به تعامل، بحث و تمرين، زمينه را براي يادگيري معنادارتر فراهم ميكند. پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير روش تدريس كاوشگرانه تلفيقشده با آموزش معكوس بر عملكرد تحصيلي و خودتنظيمي دانشآموزان پايه ششم ابتدايي انجام شده است.
پژوهش از نظر هدف، كاربردي و از نظر روش گردآوري دادهها، نيمهتجربي با طرح پيشآزمون ـ پسآزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري شامل كليه دانشآموزان دختر پايه ششم ابتدايي مدارس شهر اصفهان در سال تحصيلي 1403–1402 بود. از بين اين جامعه، تعداد 70 نفر به روش نمونهگيري در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمايش و كنترل (هر گروه 35 نفر) گمارده شدند. گروه آزمايش طي 8 جلسه، آموزش علوم تجربي را به شيوهي تلفيقي آموزش معكوس و تدريس كاوشگرانه دريافت كرد؛ درحاليكه به گروه كنترل با روش سنتي مبني بر سخنراني آموزش دادهشد. ابزار گردآوري دادهها شامل آزمون عملكرد تحصيلي محقق ساخته (بر اساس نمرات آزمون طراحيشدهي اختصاصي درس علوم) و پرسشنامهي استاندارد خودتنظيمي SRQ-A بود.
تحليل دادهها با استفاده از آزمون تحليل كوواريانس(ANCOVA) و ضريب همبستگي اسپيرمن انجام گرفت. نتايج نشان داد روش تدريس كاوشگرانه تلفيقشده با آموزش معكوس تأثير معناداري بر افزايش عملكرد تحصيلي و خودتنظيمي دانشآموزان دارد. همچنين مشخص شد بين ميزان خودتنظيمي و عملكرد تحصيلي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. نتايج مطالعات جمعيت شناختي دانشآموزان نيز نشان داد، بين مدت زمان استفاده از فناوري اطلاعات و اينترنت با عملكردتحصيلي و خودتنظيمي رابطهي مثبت و معنادار وجود دارد. تأييد فرضيات پژوهش بيانگر آن است كه تلفيق اين دو رويكرد آموزشي نوين ميتواند منجر به بهبود يادگيري و مسئوليتپذيري در پيشبرد اهداف يادگيري شود. از اين رو، پيشنهاد ميشود كه معلمان ابتدايي در درس علوم با طراحي فعاليتهاي كاوشگرانه و بهرهگيري از فناوريهاي ديجيتال در ساخت محتواي آموزش، نقش فعالتر و پوياتري براي دانشآموزان در فرآيند يادگيري ايجاد نمايند.
-
كليدواژه لاتين
Inquiry-based science teaching , flipped learning , academic performance , self-regulation , sixth-grade students
-
عنوان لاتين
The effects of inquiry-based science education, integrated with flipped classroom on self-regulation and the academic achievement of sixth-grade elementary students.
-
گروه آموزشي
علوم تربيتي
-
چكيده لاتين
In recent decades, fundamental transformations in science teaching methods—especially at the elementary level—have led to the emergence of approaches that emphasize active, collaborative, and deep learning. One of these innovative approaches is *inquiry-based teaching*, which promotes critical and scientific thinking through problem-solving, exploration, observation, and inference activities. Meanwhile, *flipped learning*—which reverses traditional classroom roles—provides opportunities for pre-class learning and dedicates classroom time to interaction, discussion, and practice, thereby fostering more meaningful learning experiences.
The present study aimed to investigate the effect of inquiry-based teaching integrated with flipped learning on the academic performance and self-regulation of sixth-grade elementary students. This applied research employed a quasi-experimental design using a pretest-posttest control group approach. The statistical population consisted of all sixth-grade female students in elementary schools in Isfahan during the 2023–2024 academic year. A total of 70 students were selected using convenience sampling and were assigned to experimental and control groups (35 students in each).
The experimental group received science instruction through a combination of flipped learning and inquiry-based teaching over the course of 8 sessions, while the control group was taught using traditional lecture-based methods. Data were collected using a researcher-developed academic performance test (based on subject-specific science assessments) and the standardized Self-Regulation Questionnaire – Academic (SRQ-A).
Data analysis was conducted using ANCOVA and Spearman correlation coefficient. The results indicated that the integrated approach of inquiry-based teaching and flipped learning had a significant positive effect on both academic performance and self-regulation. Furthermore, a significant positive correlation was found between studentsʹ self-regulation and their academic performance. Demographic analysis also revealed a significant positive relationship between students’ use of information technology and the internet with both academic performance and self-regulation.
The confirmation of the research hypotheses suggests that implementing these two modern instructional approaches can enhance conceptual learning, increase student responsibility, and boost motivation. Therefore, it is recommended that elementary science teachers design inquiry-based learning activities and integrate digital technologies into instructional content to foster more active and dynamic student engagement in the learning process.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :