-
شماره ركورد
24837
-
شماره راهنما
LIT3 203
-
نويسنده
امير، عشرت
-
عنوان
تصحيح نسخة خطي «كليد التوحيد» اثر سلطان باهو
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
زبان و ادبيات فارسي
-
دانشكده
ادبيات و علوم انساني
-
تاريخ دفاع
1404/02/17
-
صفحه شمار
200 ص.
-
استاد راهنما
زهره نجفي , سيده مريم روضاتيان
-
كليدواژه فارسي
كليد توحيد , سلطان باهو , فرقة قادريه , تصحيح , تصوف
-
چكيده فارسي
يكي از متون عرفاني برجايمانده از سرزمين پاكستان كتاب «كليد التوحيد» است. اين كتاب را سلطان باهو فرزند سلطان بايزيد به رشته تحرير درآورده است. سلطان باهو از برجستهترين عارفان پاكستان است و اين كتاب را در موضوع عرفان و تصوف نوشته است. او در اين كتاب دربارۀ توحيد و چگونگي رسيدن به حق تعالي از طريق قوه تعقل بحث ميكند. اين كتاب علاوه بر ارزش عرفاني ازنظرِ نوع نثر و نيز كاربرد اشعار فراوان برجستگي خاصي در بين متون عرفاني پاكستان دارد و بنابراين در اين رساله به تصحيح اين اثر توجه ميشود. از اين اثر دو نسخۀ خطي و يك چاپ سنگي در دست است. يك نسخه به تاريخ 1339 كتابت شده و به خط بهادرشاه قادري سلطاني نوشته شده است. اين نسخه كامل، خوش خط و خواناست. اين نسخه در مقايسه با نسخه اساس و چاپ سنگي بسيار مغلوط است و افتادگي زيادي دارد. همچنين كاتب بخشهاي زيادي را به متن افزوده است. پس از مقابله نيمي از اين نسخه با دو نسخه ديگر، اين نسخه كنار گذاشته شد. نسخه ديگر 322 صفحه دارد و كامل است. اين نسخه به عنوان نسخه اساس انتخاب شد. چاپ سنگي داراي 203 صفحه و تاريخ چاپ، جمادي الثاني سال 1313 مطابق دسامبر 1993 ثبت شده است. در اين پژوهش نسخه دوم بهعنوان نسخه اساس انتخاب شد و موارد اختلاف با چاپ سنگي در پاروقي ذكر گرديد. همچنين رسمالخط نسخه به رسمالخط معيار فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي برگردانده شد.
-
كليدواژه لاتين
Mysticism , Sufism , Sufia , Punjab Pakistan , Hujwairi Data Ganj Bakhsh , Bulhi Shah Qadiri Shattari Qusuri , Sultan Bahu
-
عنوان لاتين
Correction of the Manuscript of "Kalid al-Towhid" by Sultan Bahoo
-
گروه آموزشي
زبان و ادبيات فارسي
-
چكيده لاتين
The purpose of this thesis is the critic and research of the mystical viewpoints of the most important Sufism in Punjab (Pakistan) emphasizing on Sultan Bahu. Ali bin Uthman Hujwairi named by Data Ganj Bakhsh, Hanafi, is regarded as the contemporarian of Abu Saeed Abu al-Khair and Abu al-Qasim Qushairi. He was same like his teacher, Khatli, awaking ones or in the sufist terms Junaidi chain and he had discretionary position about Sima like Junaidʹs followers and had no belief in Sufist customs like Kharqa and Khanqah like Khatli, but he believed that emphasizing such customs is hypocrisy and he was travelling Sufi. The most important work of Hujwairi which is in our hand is Kashf al-Mahjub. Abdullah Mir Bulhay Shah named by Bulhi Shah Qadiri was Shattari, Qusuri, believer in Wahdat al-Wujud, Sunni in the principles of religion, Hanafi in the branches of religion, follower of Qadiria in Tariqat (Sufist chain system) and affected by Shattari chain who donʹt give importance to Shariah. Sultan Muhammad son of Bazdid/ Bayazid Muhammad, named by Sultan al-Arifin (King of Mystical Figures) Sultan Bahu was Sunni, Qadiri, Hanafi, proponent of Shariah and Junaidiʹs awaking system. Sultan Bahu was a tasteful mystical figure, away from any king of hypocrisy, thinker correctly and accentuating the Shariah. He was proponent of Wahdat al-Wujud and had his own views in ontology, anthropology and epistemology even he had presented some unique views like (Sultan al-Wahm) king of Imagination and the seven spirit of (Sultan al-Faqr) the king of poverty. The most important point of Bahuʹs thinking system is his respect and attention toward Ahl Bayt
(A) as he regards recoursing to Ahl Bayt as the way to reach Divine nearness, their knowledge as Ladunni (not-grasping) knowledge and accepts a special spiritual position for them. Loving Ahl Bayt, and respecting Ahl Bayt and Sadat (Seyyeds) are regarded as an essential factor in mystical journey by this figure. This Persian poet mystical person has compiled 140 works in Persian language of them 143 are in Persian and on book is in local language, Saraiki. His poetic book in Punjabi language is very famous which is know as Bahuʹs Poems.
-
تعداد فصل ها
3
-
لينک به اين مدرک :