-
شماره ركورد
24824
-
شماره راهنما
SPO3 125
-
نويسنده
حيدري، عبدالرضا
-
عنوان
تاثير تركيب تصويرسازيحركتي و مشاهدهعمل بر خودكارآمدي و يادگيري پرتاب آزاد بسكتبال در كودكان
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
تربيت بدني و علوم ورزشي - رفتارحركتي
-
دانشكده
علوم ورزشي
-
تاريخ دفاع
1404/06/11
-
صفحه شمار
70 ص.
-
استاد راهنما
مهدي رافعي بروجني
-
استاد مشاور
مريم نزاكت الحسيني
-
كليدواژه فارسي
بازنمايي عمل , تصويرسازي حسي- حركتي , هدايت بصري , انگيزش
-
چكيده فارسي
پژوهش حاضر با هدف تعيين تاثير مدلسازي پيشخوراندي و غير پيشخوراندي در تركيب مشاهدهعمل و تصويرسازيحركتي همزمان و متناوب بر يادگيري و خودكارآمدي پرتاب آزاد بسكتبال در كودكان انجام شد. 210 دانشآموز پسر با استفاده از پرسشنامه تصويرسازي حركتي كودكان مورد ارزيابي قرار گرفتند و 72 نفر با ميانگين سني 12/1 ± 63/11 سال بر اساس نمرات پرسشنامه تصوير سازي حركتي كودكان، به صورت نمونهگيري در دسترس انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفي در شش گروه خودمدلسازي پيشخوراندي تركيب مشاهده و تصويرسازي همزمان، خود مدلسازي پيشخوراندي تركيب مشاهده و تصويرسازي متناوب، خود مدلسازي غير پيش¬خوراندي تركيب مشاهده و تصويرسازي همزمان، خود مدلسازي غير پيش¬خوراندي تركيب مشاهده و تصويرسازي متناوب، مدل ماهر تركيب مشاهده و تصويرسازي همزمان و مدل ماهر تركيب مشاهده و تصويرسازي متناوب، تقسيم شدند. در مرحله پيش آزمون شركتكنندگان پرسشنامه خودكارآمدي را تكميل كردند. سپس يك مربي صلاحيتدار پرتاب آزاد بسكتبال را آموزش داد. در ادامه شركتكنندگان دو بلوك ده پرتابي اجرا و به پرتاب آنها امتياز داده شد. از پرتاب آزاد بسكتبال افراد در گروههاي خود مدلسازي پيشخوراندي و غيرپيشخوراندي فيلم برداري انجام شد. در مرحله اكتساب شركتكنندگان سه جلسه 40 كوششي در هفته به مدت شش هفته، تمرين كردند. در گروههاي خود مدلسازي پيشخوراندي، شركتكنندگان فيلم ويرايش شده خود و در گروههاي خود مدلسازي غير پيشخوراندي، شركتكنندگان فيلم پرتاب واقعي خود و در گروه مدل ماهر، فيلم پرتاب فرد ماهر را مشاهده و به روش پتلپ تصويرسازي همزمان و متناوب انجام دادند. پس از آخرين جلسه، پس آزمون و يك هفته بعد آزمون يادداري و انتقال گرفته شد. از روش تحليل واريانس مختلط براي تجزيه و تحليل نتايج استفاده گرديد. يافتههاي پژوهش نشان داد، ميانگين امتياز پرتاب آزاد بسكتبال گروههاي پيشخوراندي و ماهر بهطور معناداري (P= 0.001) بيشتر از گروههاي غير پيشخوراندي و ميانگين امتيازات گروه پيشخوراندي تصويرسازي و مشاهده همزمان به طور معناداري (P= 0.01) بيشتر از ميانگين امتياز گروه ماهر مشاهده و تصويرسازي همزمان بود. ميانگين امتياز خودكارآمدي گروههاي پيشخوراندي و ماهر بهطور معناداري (P= 0.001) بيشتر از گروههاي غيرپيشخوراندي بود. استفاده از خود مدلسازي در تركيب مشاهدهعمل و تصويرسازيحركتي به بهبود خودكارآمدي و عملكرد حركتي از طريق الگو دهي مثبت كمك ميكند.
-
كليدواژه لاتين
Action representation , kinesthetic MI , Visual guidance , Motivation
-
عنوان لاتين
The Effect Combining Action Observation and Motor Imagery on Self-Efficacy and Learning Basketball Free Throws in Children
-
گروه آموزشي
رفتار حركتي و مديريت ورزش
-
چكيده لاتين
The purpose of present study was to determine the effect of feedforward self-modeling in combining action observation and motor imagery (AOMI) on self-efficacy and learning of basketball free throws in children. 210 male students were assessed using the Childrenʹs Motor Imagery Questionnaire and 72 subjects with a mean age of 11.63 ± 1.12 years were selected through convenience sampling based on the scores of the Childrenʹs Motor Imagery Questionnaire. Then, they were randomly divided into six groups: feedforward self-modeling with simultaneous action observation and motor imagery combination group, feedforward self-modeling with alternative action observation and motor imagery group, non-feedforward self-modeling with simultaneous action observation and motor imagery combination group, non- feedforward self-modeling with alternative action observation and motor imagery combination group, skilled model with simultaneous action observation and motor imagery combination group, and skilled model with alternative action observation and motor imagery combination group. In the pretest phase, participants completed a self-efficacy questionnaire. Then, a qualified coach taught basketball free throws to them. Participants then performed two blocks of ten free throws and their throws were scored. The video footage from the pre-test practice trials were used to create feedforward self modeling videos and self modeling videos. In the acquisition phase, participants practiced three sessions of 40 attempts per week for six weeks. In the feedforward self-modeling groups, participants watched their own edited video, in the non-feedforward self-modeling groups, participants watched their own real video, and in the skilled model groups, they watched the video of the skilled personʹs video and performed simultaneous and alternating imagery using the PETTLEP method. After acquisition phase, a post-test was administered and one week later, the retention and transfer test were administered. The mixed analysis of variance method was used to analyze the results. The research findings showed that the mean basketball free throw scores of the feedforward self modeling and skilled model groups were significantly (P=0.001) higher than scores of the non-feedforward groups, and the mean score of the feedforward self modeling with simultaneous imagery and action observation was significantly (P=0.01) higher than mean score of the skilled model with simultaneous observation and imagery group. The mean self-efficacy scores of the feedforward self modeling and skilled model groups were significantly (P= 0.001) higher than mean scores of the non- feedforward groups. The use of feedforward self-modeling with action observation and motor imagery combination helps to improve self-efficacy and motor performance through positive modeling.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :