-
شماره ركورد
24797
-
شماره راهنما
LIT2 600
-
نويسنده
امين، مهرنوش
-
عنوان
تحليل نگاشت هاي معرفتي در دفتر سوم مثنوي معنوي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
زبان و ادبيات فارسي
-
دانشكده
ادبيات و علوم انساني
-
تاريخ دفاع
خردادماه 1404
-
صفحه شمار
127 ص.
-
استاد راهنما
تقي اژه اي
-
استاد مشاور
مسعود آلگونه جونقاني
-
كليدواژه فارسي
عرفان , مثنوي معنوي , نگاشت , تمثيل , استعارۀ مفهومي , جورج ليكاف , مارك جانسون
-
چكيده فارسي
مولوي، شاعر و عارف قرن هفتم هـ.ق و گوهر درخشان درياي عرفان با بهره¬گيري از تمثيل¬ها همواره كوشيده¬است تا پلي از دنيا به معنا استوار سازد. تمثيل گذرگاهي در جادۀ لايتناهي معرفت است و از ابزار شناخت محسوب مي¬گردد. هدف اين پژوهش، تحليل شيوه¬هاي معرفت¬شناسانۀ مولانا در دفتر سوم مثنوي معنوي با بررسي تمثيل¬هاي ايضاحي و تبييني و نگاشت¬هاي آن¬ است. نگارنده در شيوۀ بررسي نگاشت¬ها بر ديدگاه جورج ليكاف و مارك جانسون، زبان¬شناسان آمريكايي با عنوان «استعارۀ مفهومي» متكي است. در اين پژوهش، با بهره¬گيري از داده¬هاي كتابخانه¬اي و روش توصيفي_تحليلي بدين مهم پرداخته شده¬است كه فراشد نگاشت در دفتر سوم، چگونه از رهگذر تمثيل¬ها، دري به فهم مخاطب مي-گشايد و با رويكردي انتقادي روشن شد كه مولوي در چه مواضعي از تمثيل¬هاي ايضاحي در جهت شرح فزون¬تر مضامين بهره گرفته¬ و در چه مواضعي از تمثيل¬هاي تبييني در راستاي ارائۀ تعريف از اصطلاحات و روشن¬سازي آن¬ها همّت گماشته¬است و به چرايي آن نيز پرداخته شد. مفروض است كه تمثيل¬هاي تبييني به لحاظ مباحث استدلالي دچار فقدان¬اند و نگاشت¬هاي ناقصي را در پي دارند؛ گو اين كه ذهن مخاطب را به مرتبۀ ادراك و اقناع نزديك كنند. نتايج پژوهش حاضر نشان مي¬دهد كه در دفتر سوم مثنوي، نسبت تمثيل¬هاي تبييني به ايضاحي كمتر است و بهره¬گيري از تمثيل¬هاي تبييني از دلايل عمده¬اي برخوردار است؛ مانند: ناگزيري شاعر از تشريح انتزاعي¬ترين مفاهيم عرفاني ضمن تمثيل، نگراني شاعر از كج¬فهمي مخاطب در صورت تصريح مفاهيم عرفاني، ضرورت تناسب سخن با ميزان فهم مخاطب، شتاب¬زدگي در بيان مفاهيم عميق عرفاني، اثبات اين كه هركسي شايستگي تمثيل ندارد و لزوم داشتن ظرفيت وجودي بالا در دريافت اسرار حق. همچنين پژوهش حاضر نشان مي¬دهد كه شاعر، خود نيز در كاربرد تمثيل¬هاي تبييني نارضايتي خاطر دارد؛ هرچند ناگزير است كه در برخي مواقع از آن¬ها ياري جويد.
-
كليدواژه لاتين
Mysticism , Masnavi Ma`navi , Allegory , Mappings , Conceptual metaphor , George Lakoff , Mark Johnson
-
عنوان لاتين
Analysis of cognitive mappings of allegories of Masnavi-ye-Ma`navi, Book three
-
گروه آموزشي
زبان و ادبيات فارسي
-
چكيده لاتين
Maulavi, a poet and mystic of the 7th century and the shining jewel of the sea of mysticism has always tried to build a bridge from the world to meaning by using similes. Similes are a passage on the infinite road of knowledge and are considered a tool of knowledge. The purpose of this research is to analyze the epistemological methods of Rumi in the third book of Masnavi Ma`navi by examining explanatory and clarifier allegories and their mappings.In examining mappings, the author relies on American linguists, George Lakoff and Mark Johnson`s perspective on "Conceptual metaphor". In this research, by using library data and descriptive analytical method, it has been discussed how the mapping in the third book opens a door to the understanding of the audience through metaphors, and with a critical approach, it was clarified in which places Maulavi used explanatory metaphors to further explain the themes and in which places he used clarifier allegory in order to provide a definition of terms and clarify them, and why. It is assumed that clarifier allegories are lacking in terms of argumentative topics and lead to incomplete mappings, even if they bring the audienceʹs mind closer to the level of perception and persuasion. The results of the present study show that in the third book of Masnavi, the ratio of clarifier allegories to explanation is less and the use of clarifier allegories has major reasons; Such as the poetʹs inevitability to explain the most abstract mystical concepts while allegorizing, the poetʹs concern about the misunderstanding of the audience in the case of clarifying mystical concepts, the necessity of speaking to the extent of the audienceʹs understanding, the haste to express deep mystical concepts, proving that not everyone is worthy of making allegory, and the need to have a high existential capacity to receive the secrets of truth. Also, the present research shows that the poet himself is dissatisfied with the use of clarifier allegory; Although it is inevitable to ask for help from them at times.
-
تعداد فصل ها
4
-
لينک به اين مدرک :