-
شماره ركورد
24777
-
شماره راهنما
PSY2 904
-
نويسنده
نظري كهنگي، طيبه
-
عنوان
اثربخشي تنظيم هيجاني با رويكرد نظريه انتخاب بر انعطافپذيري شناختي، ابرازگري هيجاني و خودانتقادي در مادران داراي كودكان باكمبود شنوايي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
روان شناسي و اموزش كودكان استثنايي
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
1404/04/29
-
صفحه شمار
101 ص.
-
استاد راهنما
دكتر محمد عاشوري
-
كليدواژه فارسي
نظريه انتخاب , انعطافپذيري شناختي , ابرازگري هيجاني , خودانتقادي , كمبود شنوايي
-
چكيده فارسي
چكيده
پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي تنظيم هيجاني با رويكرد آموزش نظريه انتخاب بر انعطافپذيري شناختي، ابرازگري هيجاني و خودانتقادي در مادران داراي كودكان باكمبود شنوايي انجام شد. اين پژوهش، يك مطالعهاي شبه آزمايشي با طرح پيشآزمون-پسآزمون و گروه آزمايش وگروه كنترل بود. نمونه اين پژوهش 30 نفر از مادران داراي كودكان باكمبود شنوايي بودند كه با در نظر گرفتن ملاكهاي ورود و خروج اين مداخله انجام شد. فرزندان آنها دردامنه سني6 تا10 سال بودند و در مدارس ناشنوايان استان اصفهان تحصيل ميكردند. روش نمونهگيري در دسترس از مدارس شهيد محمدي، علينقيان و شفق كه در 3 ناحيه شهر اصفهان است انتخاب شدند و به طور مساوي و تصادفي به دو گروه آزمايش و گروه كنترل كه در هر گروه 15 نفر گنجانده شدند. از هردو گروه پيش آزمون گرفته شد كه شامل سه پرسشنامه انعطافپذيري شناختي از (دنيس و وندروال2010) ، پرسشنامه ابرازگري هيجاني از (كينگ و امونز 1990)و پرسشنامه خودانتقـادي از(تامپسون و زوراف 2004 )بود. پس از آن گروه آزمايش درجلسات آموزش نظريه انتخاب كه به مدت دو ماه در 8 جلسه 60 دقيقه اي بود شركت كردند در حالي كه گروه كنترل هيچگونه آموزشي دريافت نكردند. در آخر از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد داده ها با استفاده از تحليل كواريانس تك متغيري و چندمتغيري با به كارگيري نسخه 26 نرمافزار SPSS تحليل شدند. يافتهها نشان داد كه آموزش نظريه انتخاب تاثير مثبت و معناداري بر انعطافپذيري شناختي، ابرازگري هيجاني و خودانتقادي در مادران كودكان باكمبود شنوايي در گروه آزمايش داشته است. بر اساس اين نتايج، مشخص شد كه تنظيم هيجاني بارويكرد آموزش نظريه انتخاب از طريق برآورده كردن نيازهايي اساسي، منجر به بهبود انعطافپذيري شناختي، ابرازگري هيجاني و كاهش خودانتقادي افراد ميشود.
كليدواژهها: نظريه انتخاب، انعطافپذيري شناختي،ابرازگري هيجاني، خودانتقادي، كمبود شنوايي.
-
كليدواژه لاتين
Hearing impairment , Choice theory , Cognitive flexibility , Emotional expression Self-criticism
-
عنوان لاتين
effectiveness of emotion regulation with a choice theory approach on cognitive flexibility, emotional expressiveness, and self-criticism in mothers of children with hearing loss
-
گروه آموزشي
روان شناسي و آموزش افراد با نيازهاي خاص
-
چكيده لاتين
Abstract
The present study aimed to investigate the effectiveness of emotion regulation with the approach of choice theory training on cognitive flexibility, emotional expressiveness, and self-criticism in mothers of children with hearing loss. This study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and an experimental group and a control group. The sample of this study was 30 mothers of children with hearing loss.Which was carried out by considering the inclusion and exclusion criteria of this intervention. Their children were between the ages of 6 and 10 years old and were studying in schools for the deaf in Isfahan province. The available sampling method was selected from Shahid Mohammadi, Alineghian, and Shafaq schools in 3 districts of Isfahan city and were equally and randomly assigned to two experimental groups and a control group, with 15 people in each group.Both groups were given a pre-test, which included three cognitive flexibility questionnaires from (Dennis and VanderWaal 2010), an emotional expressiveness questionnaire from (King and Emmons 1990), and a self-criticism questionnaire from (Thompson and Zuroff 2004). After that, the experimental group participated in choice theory training sessions that were 8 60-minute sessions for two months, while the control group did not receive any training. Finally, a post-test was given to both groups.Data were analyzed using univariate and multivariate analysis of covariance using SPSS software version 26. The findings showed that choice theory training had a positive and significant effect on cognitive flexibility, emotional expressiveness, and self-criticism in mothers of children with hearing loss in the experimental group. Based on these results, it was determined that emotional regulation was a response to choice theory trainingBy meeting basic needs, it leads to improved cognitive flexibility, emotional expressiveness, and reduced self-criticism.
Keywords: Hearing impairment, Choice theory, Cognitive flexibility, Emotional expression Self-criticism
-
تعداد فصل ها
5 فصل
-
لينک به اين مدرک :