-
شماره ركورد
24772
-
شماره راهنما
LIT2 599
-
نويسنده
عميدي، يكتا
-
عنوان
مطالعۀ تاثيرات «زباهنگ» در آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان بر اساس ژانرهاي ادبي (با تكيه بر ژانر زندگي نامه، ژانر عرفاني و ژانر فولكلور)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
زبان و ادبيات فارسي- آموزش زبان فارسي
-
دانشكده
ادبيات و علوم انساني
-
تاريخ دفاع
فروردين ماه 1404
-
صفحه شمار
69 ص.
-
استاد راهنما
راضيه حجّتي زاده
-
كليدواژه فارسي
زباهنگ , آموزش زبان فارسي , ژانر فولكلور , ژانر عرفاني , ژانر زندگينامه
-
چكيده فارسي
آموزش زبان فارسي به غيرفارسي زبانان مسئلهاي است كه امروزه توجّه ويژهاي به آن ميشود. امّا با وجود كتابهاي كمك آموزشي متنوّع، كلاسهاي آموزشي و روشهاي تدريس نوين، اين كار هنوز با مشكلات و موانعي روبهرو است. همچنين مسئلۀ زباهنگها كه تركيب زبان و فرهنگ است، امروزه مورد توجّه محققان و پژوهشگران زبان فارسي قرار گرفته است. اينكه آموزش زبان فارسي با تكيه بر زباهنگها در ژانرهاي ادبي ميتواند چه ميزان موثر باشد، مسئلۀ اصلي پژوهش حاضر است.
اين تحقيق با استناد به سه ژانر عرفاني، فولكلور و زندگينامه و زباهنگهاي موجود در اين ژانرها انجام شده است. در مرحلۀ نخست، براي هر يك از ژانرهاي ذكر شده دو منبع انتخاب و زباهنگهاي آن مورد بررسي قرار گرفت، سپس يك داستان كوتاه از هر ژانر انتخاب و پس از طي مراحل سادهسازي متن، داستان ساده شده به همراه چند تمرين آورده شد. لازم به ذكر است كه تمرينهاي طرح شده در اين پژوهش به دو دستۀ كلّي تقسيم شدهاند، دستۀ اوّل تمرينهاي واژگاني كه به منظور آشنايي با واژگان درس است و دستۀ دوّم تمرينهاي مفهومي بر پايۀ زباهنگهاي موجود در متن. همچنين اين تمرينها هر چهار مهارت نوشتاري، گفتاري، شنيداري و خوانداري را در برميگيرد. يافتههاي پژوهش حاكي از آن است كه استفاده از ادبيّات و زباهنگ، در آموزش زبان فارسي به غيرفارسي زبانان، ايجاد اشتياق در مطالعۀ زبان فارسي و تدوين تمرينهاي متنوع و كارآمد، موثر است.
-
كليدواژه لاتين
Language , Persian language teaching , folklore genre , mystical genre , biography genre
-
عنوان لاتين
Study of the effects of "Culturing" in teaching Persian as second language, based on literary genres (Focusing on Autobiography, Mystical & Folklore genres)
-
گروه آموزشي
زبان و ادبيات فارسي
-
چكيده لاتين
Teaching Persian to non-Persian speakers is an issue that receives special attention today. However, despite the availability of various teaching aids, educational classes, and modern teaching methods, this work still faces problems and obstacles. Also, the issue of idioms, which are a combination of language and culture, has received the attention of Persian language researchers and scholars today. The main issue of the present study is how effective Persian language teaching can be by relying on idioms in literary genres. This study was conducted based on three genres: mystical, folklore, and biography, and the idioms found in these genres. In the first stage, two sources were selected for each of the mentioned genres and their idioms were examined. Then, a short story was selected from each genre, and after going through the text simplification process, the simplified story was presented along with several exercises. It should be noted that the exercises proposed in this study are divided into two general categories: the first category is vocabulary exercises that are intended to familiarize students with the vocabulary of the lesson, and the second category is conceptual exercises based on the idioms in the text. These exercises also cover all four skills: writing, speaking, listening, and reading. The findings of the study indicate that the use of literature and idioms is effective in teaching Persian to non-Persian speakers, creating enthusiasm for studying Persian, and developing diverse and efficient exercises
-
تعداد فصل ها
6
-
لينک به اين مدرک :