-
شماره ركورد
24761
-
شماره راهنما
SOC3 114
-
نويسنده
دارابي، حسين
-
عنوان
تحليل روايت برساخت بدن آستانهاي در سينماي معاصر ايران
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
جامعه شناسي - مسائل اجتماعي ايران
-
دانشكده
ادبيات و علوم انساني
-
تاريخ دفاع
1403/11/02
-
صفحه شمار
217 ص.
-
يادداشت
استاد مشاور رساله آقاي دكتر ياسر رستگار عضو هيئت علمي دانشگاه هرمزگان مي باشند.
-
استاد راهنما
احسان آقابابائي
-
كليدواژه فارسي
بدن آستانهاي , گفتمان , تحليل نشانهشناختي , سينماي معاصر ايران , فيلم
-
چكيده فارسي
پژوهش حاضر تلاش نموده تا با تكيه بر آراء ميشل فوكو و جورجو آگامبن، مفهوم بدن آستانهاي را در سينماي معاصر ايران و از منظري انتقادي در كانون توجه قرار دهد. براي اين منظور از روش تحليل نشانه شناختي(رمزگان اجتماعي، فني و ايدئولوژيك) جان فيسك به عنوان راهبردِ تحليل دادهها بهره برده شده است. دوازده فيلم سينماي معاصر ايران كه در آنها بدن آستانه اي به تصوير درآمده است به تفكيك چهار مقطع زماني و به روش نمونهگيري موارد حاد انتخاب شدند. طبق نتايج پژوهش، در همه فيلم ها، نوعي چندصدايي و نزاع گفتماني بر سر معنابخشي به بدن به تصوير كشيده شده است. گرچه در فيلمهاي تحليل شده، انواعي از خرده گفتمانهاي عشق و روشنفكري حضور دارد، با اين حال جدال و نزاع گفتماني سنت و مدرنيته بر سر تعين هنجارمندي هاي گفتماني از برجستگي بيشتري برخوردار بوده و در اين جدال گفتماني بدن به ميدان كشاكش سنت و مدرن بدل شده است. بازنمايي صورت گرفته در آثار سينمايي چهار دوره اخير نشان ميدهد در دوره پهلوي اول(1304- 1320) بدن آستانهاي به سمت اطاعت محض از گفتمان مدرنيته حركت كرده و نوعي از استحاله بدني را تجربه نموده است. اين روند در دوره پهلوي دوم(1320- 1357) استمرار يافته، به طوريكه ابتدا بدن آستانهاي تبديل به بدن مطيع و بدن اخته به نفع مدرنيته گرديده، ليكن به دليل طغيان و نافرماني، حذف و از ميان برداشته شده است. در دوره موسوم به اصلاحات(1376-1384) نيز شاهد بدنهاي طغيانگر به نفع مدرنيته هستيم و در نهايت در دوره اخير، دوره ارتباطات جهاني و اتصال ايران به نظم جهاني از طريق فضاي مجازي(1392- 1400) كاراكتر تلاش ميكند خود را از چنگ سنت رهانيده و بدنمندي خويش را بر مبناي گفتمان عصر جهاني شدن استوار نمايد. بنابراين خط سير روايت بدن آستانهاي در سينماي معاصر ايران بيانگر آن است كه بدن قوام يافته در بستر سنت، پس از آنكه از سوي گفتمان مدرن فراخوانده شده، دچار نوعي ازجا كندگي از گفتمان سنت گرديده، وارد شرايط آستانهاي گرديده و در كشاكش گفتماني به ساحت مدرنيته وارد گشته و در نهايت به سمت بدن پسامدرن با ويژگيهايي سرگشتگي و وادادگي ميل پيدا نموده است.
-
كليدواژه لاتين
threshold body , Discours , Semiotic analysis , Iranian contemporary cinema , Film
-
عنوان لاتين
Narrative analysis on the construction of a threshold body in contemporary Iranian cinema
-
گروه آموزشي
علوم اجتماعي
-
چكيده لاتين
The present research has tried to focus on the concept of threshold body in contemporary Iranian cinema and from a critical point of view, relying on the opinions of Michel Foucault and Giorgio Agamben. For this purpose, John Fiskʹs semiotic analysis method (social, technical and ideological codes) has been used as a data analysis strategy. Twelve contemporary Iranian cinema films in which a threshold body is depicted were selected by separating four time periods and using the sampling method of acute cases. According to the results of the research, in all the films, a kind of polyphony and discursive conflict over giving meaning to the body has been depicted. Although in the analyzed films, there are various sub-discourses of love and intellectualism, however, the discursive conflict between tradition and modernity over the determination of discourse norms is more prominent, and in this discursive conflict, the body becomes a battlefield of tradition and modernity. The representation made in the cinematographic works of the last four periods shows that in the first Pahlavi period (1304-1320), the threshold body moved towards pure obedience to the discourse of modernity and experienced a kind of physical transformation. This process continued in the second Pahlavi period (1320-1357), so that first the threshold body became a submissive body and a castrated body for the benefit of modernity, but due to rebellion and disobedience, it was removed and eliminated. In the period known as the Reforms (1376-1384), we also witness bodies rebelling in favor of modernity. Finally, in the recent period, the period of global communications and Iranʹs connection to the global order through cyberspace (1392-1400), the character tries to free himself from the grip of tradition and establish his corporeality based on the discourse of the era of globalization. Therefore, the trajectory of the narrative of the threshold body in contemporary Iranian cinema indicates that the body established in the context of tradition, after being called by the modern discourse, suffered a kind of displacement from the discourse of tradition, entered threshold conditions and entered the arena in a discourse struggle. Modernity has entered and has finally found a desire towards the postmodern body with features of confusion and dedication.
-
تعداد فصل ها
6
-
استاد مشاور خارج از دانشگاه
ياسر رستگار
-
لينک به اين مدرک :