-
شماره ركورد
24754
-
شماره راهنما
EDU3 180
-
نويسنده
لهرابي، يعقوب
-
عنوان
تبيين نظريهپردازي شخصي اعضاي هيأت علمي از نظر متخصصان و تعيين ديدگاههاي مدرسان نمونه دانشگاه اصفهان پيرامون نقش¬آفريني آن در عرصه تعالي تدريس
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
آموزش عالي- برنامه ريزي درسي در آموزش عالي
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
1402/11/11
-
صفحه شمار
148 ص .
-
استاد راهنما
دكتر فريدون شريفيان
-
استاد مشاور
دكتر سيدابراهيم ميرشاه جعفري
-
كليدواژه فارسي
آموزش عالي , نظريه¬پردازي شخصي , برنامه درسي , تعالي تدريس
-
چكيده فارسي
پژوهش حاضر به منظور تبيين نظريهپردازي شخصي اعضاي هيأت علمي از نظر متخصصان و تعيين ديدگاه هاي مدرسان نمونه دانشگاه اصفهان پيرامون نقش¬آفريني آن در عرصه تعالي تدريس آنان انجام گرفت. پژوهش به لحاظ هدف، از نوع كاربردي و طرح پژوهش، توصيفي-پيمايشي بود كه با روش تركيبي انجام گرديد و در انجام بخشهاي مختلف پژوهش به تناسب، دو رويكرد كيفي و كمّي به كار گرفته شد. جامعه آماري پژوهش حاضر، شامل دو گروه بود: جامعه آماري بخش كيفي كليه صاحبنظران برنامه درسي و آموزش در دانشگاه هاي كشور و همچنين افرادي بود كه در اين زمينه آثار، تجربيات يا ديدگاههايي داشتند. جامعه آماري بخش كمّي، تمامي مدرسان نمونه دانشگاه اصفهان طي 10 سال اخير (از سال تحصيلي 1393-1392 تا سال تحصيلي 1402-1401) را شامل ميشد كه تعداد آنها بر اساس آمار به دست آمده از آموزش كل دانشگاه اصفهان حدود100 نفر بود. روش نمونهگيري اوليه براي بخش كيفي، نمونهگيري هدفمند از نوع موارد مطلوب بود و در فرآيند انجام مصاحبه ها از روش نمونهگيري شبكه متخصصان هم استفاده شد. كفايت حجم نمونه در اين بخش بر اساس معيار اشباع دادهها و تكرار اطلاعات، مشخص گرديد. از روش نمونهگيري تصادفي طبقه اي براي بخش كمّي استفاده شد. بر اساس جدول كرجسي و مورگان، 80 نفر به عنوان نمونه آماري بخش كمّي پژوهش در نظر گرفته شدند. ابزار بخش كيفي، مصاحبه نيمه ساختار يافته و ابزار بخش كمّي، پرسشنامه محقق ساخته بود. روايي سوالهاي مصاحبه و پرسشنامه با روايي محتوا و پايايي سوالهاي پرسشنامه از طريق ضريب آلفاي كرانباخ برآورد شد. در اين پژوهش از نرم افزار تحليل كيفي Maxqda براي تحليل داده¬هاي كيفي و از نرم¬افزار آماري SPSS جهت تحليل داده¬هاي حاصل از پرسشنامه¬ها استفاده گرديد. نتايج بخش كيفي نشان داد كه از ديدگاه اكثر متخصصان، داشتن تجربه، دانش و آگاهي علمي ازجمله پيش¬بايست¬هاي نظريهپردازي شخصي به شمار مي¬رود و نسبت نظريه¬هاي عام و نظريه پردازي شخصي به سه شكل كل به جزء، تلفيقي و فني-هنري مي¬باشد. همچنين، افزايش دانش و بهبود عملكرد اساتيد مهم¬ترين فرصت¬ها و كم تجربه بودن اساتيد، مهم¬ترين چالش فراروي نظريه¬پردازي شخصي مي باشد. همچنين، بر اساس نتايج كمّي، نظريهپردازي شخصي، طراحي درسي و به ويژه طرح درس¬هاي آنان براي تدريس را تحت تأثير قرار داده و به آنها جهت بخشيده است. نتايج نشان داد كه در اين زمينه، تفاوت معناداري بين نظرات زن و مرد وجود ندارد و هر دو گروه به طور يكسان، نظريه پردازي شخصي را در طراحي درس خود مؤثر دانسته بودند. همچنين، هر دو گروه بر تأثير عوامل بيروني و به ويژه تحولات و روندهاي جامعه بر شكل¬گيري نظريه¬هاي شخصي در دانشگاه ها تأكيد داشتند. در نهايت، نتايج نشان داد مهم¬ترين چالش فراروي نظريه¬پردازي شخصي، كم تجربه بودن اساتيد بود.
-
كليدواژه لاتين
Higher education , Personal theorizing , Curriculum , Teaching excellence
-
عنوان لاتين
Explaining the personal theorizing of faculty members from the point of view of experts and determining the viewpoints of exemplar faculties of University of Isfahan regarding its role in the teaching excellence
-
گروه آموزشي
علوم تربيتي
-
چكيده لاتين
The present study was conducted to explain the personal theorizing of faculty members from the viewpoints of experts and to determine the viewpoints of exemplary lecturers of University of Isfahan about its role in the field of teaching excellence. In terms of purpose, the research was applied and the research design was descriptive-survey which was done with a mixed method and in doing different parts of the research, two qualitative and quantitative approaches were used accordingly. The statistical population of the present study consisted of two groups: population of the qualitative part consisted of all curriculum and education experts in the universities as well as people who had works, experiences or views in this field. The statistical population of the quantitative section included all the exemplary lecturers of the University of Isfahan during the last 10 years (from the academic year 2013-2014 to the academic year 2022-2023), whose number was about 100 people. The primary sampling method for the qualitative part was purposive sampling of the desired type and in the process of conducting interviews, network sampling was used. The adequacy of the sample size in this section was determined based on the criteria of data saturation and repetition of information. Stratified random sampling method was used for the quantitative section. Based on Krejcie and Morganʹs table, 80 people were considered as the statistical sample of the quantitative part of the study. In qualitative part, research instrument was a semi-structured interview and in the quantitative part was a researcher-made questionnaire. The validity of the interview and questionnaire was estimated by the content validity and reliability of the questionnaire using Cronbachʹs alpha coefficient. In this study, Maxqda qualitative analysis software was used to analyze the qualitative data and SPSS statistical software was used to analyze the data obtained from the questionnaires. The results of the qualitative section showed that from the viewpoint of most experts, having experience, knowledge and scientific awareness is one of the prerequisites for personal theorizing, and the ratio of general theories and personal theorizing is in three forms: wholistic, integrated, and technical-artistic. Also, increasing knowledge and improving the performance of professors is the most important opportunity and inexperience of professors is the most important challenge facing personal theorizing. Also, based on quantitative results, personal theorizing has influenced and directed their curriculum design, especially lesson plans for teaching. The results showed that there was no significant difference between the views of men and women in this regard and both groups considered personal theorizing to be equally effective in designing their course. Also, both groups emphasized the impact of external factors, especially social developments and trends, on the formation of personal theories in universities. Finally, the results showed that the most important challenge facing personal theorizing was the lack of experience of the professors.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :