-
شماره ركورد
24751
-
شماره راهنما
AHL2 318
-
نويسنده
خضري، زينب
-
عنوان
تحليل و نقد نظريه پولي فون ميزس از منظر اقتصاد اسلامي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
علوم حديث - اقتصاد اسلامي
-
دانشكده
الهيات و معارف اهل البيت(ع)
-
تاريخ دفاع
1403/11/03
-
صفحه شمار
119 ص.
-
استاد راهنما
عبدالحميد معرفي محمدي
-
استاد مشاور
وحيد مقدم
-
كليدواژه فارسي
فون ميزس , پول , نظريه , نظريه پولي , مكتب اقتصادي اتريش , مكتب اقتصاد اسلامي , اقتصاد اسلامي
-
چكيده فارسي
پژوهش حاضر با هدف مقايسه نظريه پولي فون ميزس از منظر اقتصاد اسلامي انجام شده است. روش استفاده شده در اين تحقيق؛ روش تحليل مفهومي است. فون ميزس با ارائه نظريات خود در خصوص ماهيت پول، چارچوبي تحليلي براي درك اقتصاد بازار آزاد فراهم كرد. او پول را كالايي بازاري ميداند كه از طريق مبادلات آزاد شكل ميگيرد و نقش اصلي آن تسهيل مبادلات و مديريت عدماطمينان است. ميزس معتقد است كه ارزشهاي ذهني افراد با پول قابل اندازهگيري نيستند. او مخالف دخالت دولت در سياستهاي پولي است و از استاندارد طلا بهعنوان ابزاري مناسب براي محدود كردن قدرت دولت و جلوگيري از تورم حمايت ميكند. وي معتقد است كه مداخلات دولت نهتنها رفاه اجتماعي را بهبود نميبخشند، بلكه نوسانات اقتصادي و بيثباتي بازار را تشديد ميكند. ميزس تغييرات در عرضه پول را از نظر اجتماعي بيارزش دانسته و معتقد است كه اين تغييرات موجب جابهجايي ناعادلانه ثروت و اثرات منفي بر اقتصاد خواهد شد. فون ميزس بهره را نتيجه طبيعي ترجيح زماني مصرف و هزينه فرصت استفاده از منابع مالي ميداند. او نرخ بهره را در بازار آزاد، بر اساس عرضه و تقاضاي سرمايه، بهطور طبيعي شكل ميدهد و آن را ابزار مهمي براي تخصيص بهينه منابع دانسته است. در مقابل، اقتصاد اسلامي پول را وسيلهاي براي مبادله و تحقق عدالت اجتماعي ميداند و آن را به عنوان ابزاري براي كسب سود از بهره در نظر نگرفته است. در اقتصاد اسلامي، ربا ممنوع است و تأكيد بر نقش دولت در تنظيم ارزش پول، مقابله با فساد و حمايت از عدالت اقتصادي دارد. در اين مقايسه نشان داده شد كه نظامهاي پولي اين دو ديدگاه، در مفاهيمي چون بهره، پول خنثي، مداخلات دولتي و وظايف پول، تفاوتهاي اساسي دارند. در اسلام، هرگونه افزايش بر قرض، چه ثابت و چه متغير، بهعنوان ربا شناخته شده و ممنوع است. آموزههاي اسلامي تأكيد دارند كه ربا به ظلم اقتصادي و نابرابري منجر ميشود و در معاملات قرضي نبايد سود اضافي دريافت شود. اسلام بر لزوم نظارت فعال دولت در ايجاد عدالت اجتماعي و مقابله با انحصار تأكيد دارد. در اين رويكرد، دولت اسلامي بر مبادلات اقتصادي نظارت دارد تا از انحراف بازار و تبديل پول به ابزاري براي انباشت ثروت جلوگيري شود.
-
كليدواژه لاتين
Mises , money , theory , Monetary theory , Austrian economic school , Islamic economic school , Islamic economics
-
عنوان لاتين
Analysis and Critique of Misesʹ Monetary Theory from the Perspective of Islamic Economics
-
گروه آموزشي
معارف اهلالبيت(ع)
-
چكيده لاتين
Mises, with his theories on the nature of money, provided an analytical framework for understanding the free-market economy. He views money as a market commodity that arises through voluntary exchanges and its primary role is to facilitate transactions and manage uncertainty in the economy. Mises believes that the subjective values of individuals cannot be measured with money. He is strongly opposed to government intervention in monetary policy and advocates for the gold standard as a stable tool to limit government power and prevent inflation. He argues that government interventions do not improve social welfare but instead exacerbate economic fluctuations and market instability. Mises considers changes in the money supply socially insignificant, believing that these changes lead to unfair wealth redistribution and negative effects on the economy. Mises sees interest rates as the natural result of time preference in consumption and the opportunity cost of using financial resources. He believes that interest rates in a free market naturally form based on the supply and demand for capital and are an essential tool for the optimal allocation of resources. In contrast, Islamic economics views money as a medium of exchange and a tool for achieving social justice, not as a means to generate profit through interest. In Islamic economics, usury (riba) is prohibited, and there is an emphasis on the governmentʹs role in regulating the value of money, combating corruption, and supporting economic justice. This comparison demonstrates the fundamental differences between the monetary systems of these two perspectives, particularly regarding interest, neutral money, government intervention, and the functions of money. In Islam, any increase in a loan, whether fixed or variable, is considered riba and is strictly forbidden. Islamic teachings emphasize that riba leads to economic injustice and inequality, and additional profits should not be obtained in loan transactions. Furthermore, Islam stresses the need for active government oversight in creating social justice and combating monopolies. In this approach, the Islamic government must monitor economic exchanges to prevent market distortions and the conversion of money into a tool for wealth accumulation.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :