-
شماره ركورد
24747
-
شماره راهنما
EDU2 804
-
نويسنده
فاطمي، پريساسادات
-
عنوان
تاثير تدريس معكوس بر انگيزه و مشاركت دانش آموزان پسر پايه سوم ابتدايي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
برنامه ريزي درسي
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
1403/06/28
-
صفحه شمار
122 ص.
-
استاد راهنما
دكتر محمدرضا نيستاني , دكتر محمدرضا نيلي
-
كليدواژه فارسي
تدريس معكوس , انگيزه , مشاركت , پايه سوم , ابتدايي , مداخله تدريس معكوس
-
چكيده فارسي
تدريس معكوس با تبديل دانشآموزان به مشاركتكنندگان فعال، انگيزه و مشاركت آنان را در فرايند يادگيري بهبود ميبخشد. اين روش به دانشآموزان مسئوليت بيشتري در يادگيري خود ميدهد و از تعاملات كلاسي بيشتري بهرهمند ميشود .پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير تدريس معكوس بر انگيزه و مشاركت دانش آموزان پسر پايه سوم ابتدايي انجام گرفته است. روش پژوهش از حيث هدف كاربردي و از حيث روش، يك طرح شبه آزمايشي مداخله¬اي و با طرح پيشآزمون-پسآزمون با دو گروه كنترل و آزمايش بود. جامعه آماري شامل كليه دانشآموزان پسر پايه سوم ابتدايي منطقه باغبادران از شهرستان لنجان استان اصفهان، نمونه و روش نمونه گيري شامل دانشآموزان پسر پايه سوم دبستان مدرسه بزرگمهر باغبادران در نيم سال تحصيلي 1403-1402 به تعداد 70 نفر (در دو كلاس35 نفره) به روش نمونه گيري در دسترس است. در اين پژوهش جهت جمع آوري داده¬هاي پژوهش، از بسته آموزشي مرتبط با اجراي تدريس معكوس و همچنين پرسشنامه -هاي استاندارد انگيزش تحصيلي هارتر 1981 و مشاركت فعال در مدرسه وانگ و همكاران 2011 استفاده شده است كه اعتبار آنها از طريق صوري، محتوا و ملاكي و پايايي آن از طريق آلفاي كرونباخ (مشاركت: عاطفي 0.85 و شناختي 0.80 – عاطفي: دروني 0.79 و بيروني 0.84) مورد سنجش قرار گرفته و داده ها با استفاده از نرم افزار spss 25 مورد تحليل قرار گرفته اند. نتايج نشان ميدهد افزايش انگيزه دانشآموزان در ابعاد بيروني و دروني، ناشي از افزايش احساس كنترل و خودكارآمدي آنها بوده است. همچنين تدريس معكوس بهبود قابل توجهي در مشاركت دانشآموزان در فعاليتهاي كلاسي، بهويژه در ابعاد عاطفي و شناختي داشته است. اين روش با ايجاد يك محيط فعال و تعاملي، دانشآموزان را به مشاركت فعالتر در فرآيند يادگيري تشويق ميكند. همچنين، در مجموع، يافتههاي پژوهش نشان ميدهد كه تدريس معكوس به عنوان يك روش آموزشي فعال و تعاملي، ميتواند بهبود انگيزه و مشاركت دانشآموزان را تسهيل كند و در نهايت به بهبود عملكرد و يادگيري آنها منجر شود. ادغام نظريات انگيزه و مشاركت، تفهيم بهتري از اثربخشي روشهاي آموزشي مختلف و راهكارهاي بهبود عملكرد دانشآموزان فراهم ميكند.
-
كليدواژه لاتين
Flipped learning , Participation , Motivation , Third Grade , Elementary School , Pretest , Posttest
-
عنوان لاتين
The Effect of Flipped Teaching on the Motivation and Participation of Third Grade Elementary Students.
-
گروه آموزشي
علوم تربيتي
-
چكيده لاتين
Flipped learning enhances studentsʹ motivation and engagement by turning them into active participants in the learning process. This method gives students greater responsibility for their own learning and benefits from increased classroom interactions. The present study aimed to investigate the effect of flipped learning on the motivation and participation of third-grade male students. The research was an applied, quasi-experimental interventional study with a pretest-posttest design including control and experimental groups. The statistical population comprised all third-grade male students in the Baghbadoran region of Lanjan County, Isfahan Province. The sample consisted of 70 third-grade male students from Bozorgmehr School in Baghbadoran during the 1402-1403 academic year (two classes of 35 students each), selected by convenience sampling. To collect data, a training package related to flipped learning implementation, along with standardized questionnaires on academic motivation (Harter, 1981) and active school participation (Wang et al., 2011), were used. Their validity was confirmed through face, content, and criterion validity, and their reliability was verified by Cronbach’s alpha coefficients (participation: affective 0.85 and cognitive 0.80; motivation: intrinsic 0.79 and extrinsic 0.84). Data were analyzed using SPSS version 25. Results indicate that increases in studentsʹ motivation, both intrinsic and extrinsic, stemmed from enhanced feelings of control and self-efficacy. Furthermore, flipped learning significantly improved studentsʹ participation in classroom activities, especially in the affective and cognitive domains. This method fosters a more active and interactive learning environment, encouraging students to engage more fully in the learning process. Overall, the findings suggest that flipped learning, as an active and interactive teaching approach, can facilitate increased motivation and engagement, ultimately improving studentsʹ performance and learning outcomes. Integrating theories of motivation and engagement provides better insights into the effectiveness of various teaching methods and strategies to enhance student performance.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :