-
شماره ركورد
24705
-
شماره راهنما
EDU3 178
-
نويسنده
فهامي، شهريار
-
عنوان
ارزيابي برنامهدرسي دورۀ فرماندهي و ستادِ دافوس آجا و ارائه پيشنهاد جهت بهبود آن
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
علوم تربيتي -مديريت و برنامه ريزي آموزشي
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
ارديبهشتماه 1404
-
صفحه شمار
254 ص.
-
استاد راهنما
دكتراحمدرضا نصراصفهاني
-
استاد مشاور
دكترحسين مسلمي
-
كليدواژه فارسي
برنامهدرسي , برنامهدرسينظامي , دافوس , تواننظامي , آمادگينظامي , بازدارندگي
-
چكيده فارسي
چكيده
هدف پژوهش ارزيابي برنامهدرسي دورۀ فرماندهي و ستاد دافوس آجا در سال تحصيلي 1402 -1403 از ديد اساتيد و دانشجويان بود. اين دوره براي فرماندهان تيپ, همتراز و بالاتر برگزار و بالاترين سطح آموزشهاي عملياتي/ تاكتيكي ارتش در ايران است. سئوال اصلي پژوهش اين است كه برنامهدرسي دوره دافوس چيست و چگونه ميتوان آن را بهبود بخشيد. روش اين پژوهش از نوع تركيبي(كيفي – كمّي) است كه در بخشكيفي، با روش ساختاري - تفسيري و تجزيه و تحليل مضامين انجام و در بخشكمّي پيمايش بهكار گرفته شده است.
پس از مطالعات كتابخانهاي و فيش برداري، ابتدا با اساتيد و مسئولان دانشگاه و برخي از فرماندهان و افسران مستقر در يگانهاي جنوب و مركز كشور مصاحبههاي نيمهساختاريافته انجام شده و شاخصهاي مهم برنامهدرسي شناسايي گرديد كه براساس همان شاخصها، پرسشنامه توسط محقق ساخته شد كه ابتدا با 40 تن از دانشجويان دوره تست گرديده و پس از كشف و رفع ابهامات و منقح سازي آن، جهت كسب روايي براي 20 تن از اساتيد دو دانشگاه ارسال و نظرات اصلاحي آنها اعمال گرديد. در روايي دادههاي كيفي، از چهار معيار رضايتمندي، قابليت پذيرش، قابليت اطمينان و تائيدپذيري دادههاي پژوهش استفاده شده است. بهمنظور كسب و تامين پاياييكيفي، روش مستند سازي و تاييد متون توسط افراد مصاحبه شونده پس از پياده سازي انجام شده و در بازبيني كد گذاريها، از روش بررسي توسط همتايان استفاده گرديده است. سنجش پاياييكمّي با كمك محاسبۀ آلفايكرونباخ و مدلسازي بود كه با مقادير 983/0 درپرسشنامه و 984/0درمدل برازش، پايايي پرسشنامه نيز تائيد گرديد. جامعۀآماري بخشكيفي، خبرگان برنامهدرسينظامي شامل فرماندهان و اساتيد نظامي و در بخش كمّي، دانشجوياندورۀ 33 و دانشآموختگان سنوات قبل بود. نمونهگيري بخش كيفي، هدفمند گلوله برفي و در بخش كمّي تصادفي خوشهاي بود. اشباع و كفايتنظري با 29 مصاحبه تامين شده و در بخش كمّي با استفاده از فرمول كوكران حجمنمونۀ دانشجويان 149 نفر انتخاب شد. ابزارهاي گردآوري اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه بود و در تحليلدادهها از نرمافزارهاي MAXQDA - SPSS و PLS استفاده شده است كه بارهاي عاملي، اعتبار و پايايي و برازش نيز تاييد گرديد.
يافتهها و نتايج حاصل از تحليل كليۀ دادههاي كمّي و كيفي نشان داد كه اهداف مهم برنامه درسي دوره چهار مورد بوده و ميزان تحقق آنها بالاست ولي اهداف مغفولي نيز شناسايي گرديد. منابع تدوين اهداف و تاثيرگذاران بر هدفگذاري نيز 9 عامل(افراد ذينفوذ، سازمانها، اسناد و رقبا) شناسايي شد. در بخش محتوا 8 بُعد(مباني توليد، نوع محتوا،كيفيت، بهروزماندن، تعادلها، زائدها، مغفولها با روشجبران و ابزارهاي انتقال) بررسي شد. در مواد و منابع آموزشي، وضعيت بطورنسبي مطلوب بود و در روشهاي تدريس، پنج نوع پركاربرد آن، با نقاط قوت و ضعف هر كدام شناسايي شد كه روش چند استاده برترين بوده و روش مشاركتي بيشترين كاربرد را در دانشگاه دارد. در آخرين عنصر برنامه، سه نوع 1) ارزشيابيكلي/ ساختاري 2) ارزشيابي اجزاء و عناصر برنامه درسي و 3) ارزشيابي دانشجويان(علمي و شايستگيها) بررسي شد كه پنج مولفۀ: روشهاي ارزشيابي، متوليان ارزشيابي، زمانهاي انجام ارزشيابي، استفاده از نتايج ارزشيابيها و نقاط قوت و ضعف ارزشيابيها مشخص گرديد. درپايان باتوجه به پيشنهادات (فرماندهان و اساتيد مصاحبه شونده و دانشجويان پيمايش شده) و همچنين يافتههاي پژوهش، جمع بندي انجام شده و پيشنهاداتي جهت بهبود و ارتقاء برنامه درسي دورۀ دافوس ارائه گرديد.
-
كليدواژه لاتين
curriculum , military curriculum , DAFOOS , military capability , military readiness, , deterrence
-
عنوان لاتين
evaluating the curriculum of the DAFOOS AJA Command and Staff Course and providing suggestions for its improvement
-
گروه آموزشي
علوم تربيتي
-
چكيده لاتين
The aim of the research was to evaluate the curriculum of the DAFOOS course at the AJA Command and Staff University in the academic year 1402-1403 from the perspective of professors and students. This course is held for brigade commanders and above and is the highest level of operational training in the Islamic Republic of Iran Army. The main question of the research is what the DAFOOS course curriculum is and how it can be improved.
The method of this research is a mixed type (qualitative-quantitative) that was carried out in the qualitative part with the structural-interpretative method and content analysis and in the quantitative part, a survey was used.
After library studies and record-keeping, semi-structured interviews were first conducted with professors, university officials, and some commanders and officers stationed in units in the south and center of the country. Important curriculum indicators were identified. Based on the same indicators, a questionnaire was created by the researcher. It was initially tested on 40 people. After discovering and resolving ambiguities and revising it, it was sent to 20 professors from two universities to gain validity, and all of their corrective comments were applied. In the validity of qualitative data, four criteria of satisfaction, acceptability, reliability, and conformability of research data were used. In order to gain and ensure qualitative reliability, the method of documenting and confirming texts by interviewees after implementation was carried out, and the peer review method was used to review the coding. The quantitative reliability was measured with the help of Cronbachʹs alpha calculation and modeling, which was confirmed with values of 0.983 in the questionnaire and 0.984 in the fitting model. The statistical population of the qualitative section was military curriculum experts, including military commanders and professors, and in the quantitative section, students of the 33rd course and graduates of previous years. The sampling of the qualitative section was purposeful snowball and in the quantitative section, cluster random. Theoretical saturation and adequacy were achieved with 29 interviews, and in the quantitative section, a sample size of 149 students was selected using the Cochran formula. The data collection tools were interviews and questionnaires, and MAXQDA - SPSS and PLS software were used in data analysis, and factor loadings, validity and reliability, and fit were also confirmed.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :