-
شماره ركورد
24697
-
شماره راهنما
TRA2 106
-
نويسنده
اسماعيلي، مرضيه
-
عنوان
بررسي توزيع بار وسايل نقليه در خطوط و تأثيرآن بر افزايش بارگذاري در خط طراحي با استفاده از دادههاي WIM (مطالعه موردي محور رودهن – تهران)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي عمران-راه و ترابري
-
دانشكده
مهندسي عمران و حمل و نقل
-
تاريخ دفاع
1403/10/02
-
صفحه شمار
201 ص.
-
استاد راهنما
= محسن ابوطالبي اصفهاني
-
كليدواژه فارسي
: اضافه بارها , بار همارز , توزيع بار در خطوط , سيستم توزين در حال حركت , خرابي
-
چكيده فارسي
هزينههاي چشمگير تعمير و نگهداري راهها، باعث شده است كه بهبود وضع روسازي به يكي از مهمترين اهداف مهندسي حملونقل در اكثر كشورها تبديل شود؛ بنابراين شناخت علل وقوع خرابيها ميتواند به كنترل و جلوگيري از رشد آنها كمك كند. خرابي روسازي در طول زمان توسط تركيبي از عوامل ايجاد ميشود؛ اما بارهاي ترافيكي مخصوصاً وسايل نقليه داراي اضافهبار نقش بسيار مهمي در مصرف عمر بهرهبرداري روسازي دارند. تردد وسايل نقليه داراي اضافهبار باتوجهبه افزايش هزينههاي تعمير و نگهداري و بازسازي، عامل مهمي در ايجاد زيان اقتصادي است. ميانگين سالانه ترافيك روزانهي هر كلاس، ورودي كليدي براي برنامه نگهداري و بازسازي است؛ با اينحال وجود وسايل نقليه عبوري داراي اضافهبار، باعث برآورد نادرست دركل بارهاي محور معادل 2/8 تني ساده و طراحي نامناسب راهها ميشوند. همچنين باتوجهبه وضعيت راههاي كشور، مشاهده ميشود كه شدت خرابي در خطوط مختلف راه، متفاوت است و احتمالاً اين نشاندهندهٔ توزيع نامناسب بار و وجود اضافهبار در خطوط طراحي است؛ بنابراين لازم است روسازي به نحوي طراحي گردد كه تأثير اين عدم توزيع يكنواخت و همچنين اضافهبار وسايل نقليه را در افزايش ضخامت لايهها و مقاومت روسازي لحاظ كند؛ بنابراين با استفاده از دادههاي WIM كه از سازمان راهداري كشور براي يك مسير دوخطهٔ رودهن - تهران اخذ شد، به بررسي ميزان بارگذاري در هر خط و نحوهي توزيع آن در بين خطوط روسازي با درنظرگرفتن 4 حالت مختلف پرداخته شد كه عبارتند از:
حالت اول: درنظرگرفتن تمام وسايل نقليه از خودروهاي بارگيريشده و خودروهاي بدون بار
حالت دوم: درنظرگرفتن وسايلنقليهي داراي بار
حالت سوم: درنظرگرفتن وسايلنقليهي داراي اضافهبار
حالت چهارم: درنظرگرفتن محورهاي داراي اضافهبار
در هر يك از اين حالتها، تعداد محور همارز عبوري يكبار بر اساس بار مجاز محوري هر كلاس از وسايل نقليه و ضرايب بار همارز آنها در آييننامه و بار ديگر بر اساس وزن واقعي هر محور و ضرايب همارز آنها محاسبه ميشود. نتايج نشان ميدهد كه توزيع بار در خط طراحي در همهي حالتها مطابق آييننامه و در محدودهي مجاز آن يعني بين 8/0 تا 1 (براي راه دوخطه) قرار نميگيرد. همچنين در حالت سوم مشاهده ميشود كه در خط 1 حدود 46% و در خط 2 حدود 55% اضافهبار نسبت به آييننامه وجود دارد كه اين اضافهبارها باعث كاهش 6/3 سال از عمر روسازي در خط 1 و كاهش 1/4 سال از عمر روسازي در خط 2 ميشود. در حالت چهارم مشاهده ميشود كه در خط 1 حدود 244% و در خط 2 حدود 86% اضافهبار نسبت به آييننامه وجود دارد كه اين اضافه بارگذاريها در خطوط، باعث كاهش 4/9 سال از عمر روسازي در خط 1 و كاهش 6/5 سال از عمر روسازي در خط 2 ميشود.
-
كليدواژه لاتين
overloads , Equivalent Single Axle Load , load distribution between lines , Weigh in Motion , failure
-
عنوان لاتين
Investigating vehicle load distribution in lanes and its impact on increased loading in the design lane using WIM data (A case study Rudehen-Tehran axis(
-
گروه آموزشي
مهندسي راه آهن و برنامه ريزي حمل و نقل
-
چكيده لاتين
Pavement damage over time is caused by a combination of factors, but traffic loads, especially vehicles, play a very important role in the service life of the pavement. Also, the traffic of loaded vehicles is an important factor in causing economic losses, due to the increase in maintenance and reconstruction costs. In particular, and considering the condition of the countryʹs roads, it is observed that it severely damages different roads in different lanes, it is different and can possibly add loads and make them unsuitable for lane design. Therefore, it is necessary to design the pavement in a way that does not cause uniform distribution and also the addition of vehicles in increasing the thickness of the layers and the resistance of the pavement is considered. Therefore, using WIM data taken from the National Highway Organization for a two-lane Roudhen-Tehran route, by examining the loading rate in each lane and how it is distributed among the pavement lanes, considering the following 4 scenarios of different loads:
Scenario 1: Considering all vehicles from loaded vehicles and unloaded vehicles.
Scenario 2: Considering loaded vehicles.
Scenario 3: Considering overloaded vehicles.
Scenario 4: Considering axles of vehicles that are overloaded.
In each of these scenarios, the number of equivalent passing axles is calculated once based on the permissible axle load of each class of vehicles and their equivalent load coefficients in the regulations and again based on the actual weight of each axle and their equivalent coefficients. The results show that the load distribution on the design line in all scenarios is not in accordance with the regulations and within its permissible range, i.e. between 0.8 and 1 (for a two-lane road). It is also observed in the third scenario that there is about 46% overload in line 1 and about 55% overload in line 2 compared to the regulations, which causes a 3.6-year reduction in the pavement life in line 1 and a 4.1-year reduction in the pavement life in line 2. In the fourth scenario, it is observed that there is about 244% overload in line 1 and about 86% overload in line 2 compared to the regulations, and these overloads in the lines cause a reduction of 9.4 years in the pavement life in line 1 and a reduction of 5.6 years in the pavement life in line 2.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :