-
شماره ركورد
24631
-
شماره راهنما
PHI2 489
-
نويسنده
افتخاري، اميرمهدي
-
عنوان
رويكردي انتقادي بر ادله عقلي موافقان تناسخ با تكيه بر آراء ملاصدرا
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
فلسفه و كلام اسلامي
-
دانشكده
الهيات و معارف اهل البيت(ع)
-
تاريخ دفاع
1404/01/31
-
صفحه شمار
66 ص.
-
استاد راهنما
محمد بيدهندي
-
كليدواژه فارسي
ملاصدرا , معاد , علم النفس , تناسخ ملكي , تناسخ ملكوتي
-
چكيده فارسي
پژوهش حاضر در صدد واكاوي و تبيين معاني گوناگون تناسخ با هدف تمييز و تفكيك معنايي از آن است كه به نحو سلبي، نافي آموزه معاد در اديان ابراهيمي و فلسفه اسلامي است. تناسخ، به مثابه نظريه انتقال روح پس از ممات از كالبدي به كالبد ديگر، از ديرباز در سپهر انديشه هاي بشري مطرح بوده است. اين در حالي است كه آموزههاي وحياني اديان ابراهيمي و حكمت متعاليه، بر اصل معاد و بازگشت انسان به نشئه اخروي تاكيد وافر دارند. موافقان نظريه تناسخ، در راستاي اثبات مدعاي خويش، به استدلال هاي فلسفي متعددي از جمله برهان تولد ضد از ضد و ضرورت ابدان مادي براي نيل به كمال استناد جسته اند. در اين پژوهش، ادله ارائه شده از سوي موافقان تناسخ با رويكردي توصيفي-تحليلي و با تكيه بر مباني حكمت متعاليه مورد بررسي و نقد قرار ميگيرد. صدرالمتألهين شيرازي، با استمداد از مباني فلسفي خويش، به ويژه نظريه حركت جوهري، نشان مي دهد كه نفس، جوهري مجرد و در حال استكمال است كه پس از مفارقت از بدن، به سير صعودي خود در عوالم عاليه ادامه مي دهد. از منظر او، تعلق نفس به بدن، امري عارضي و موقت است كه با زوال بدن، اين تعلق نيز منتفي مي گردد. بنابراين، بازگشت نفس به بدني ديگر، اعم از انساني يا حيواني، با مباني فلسفي او ناسازگار است.
در نهايت، اين پژوهش به اين نتيجه رهنمون ميگردد كه ادله موافقان تناسخ، بر مبناي فلسفه صدرايي، ناكافي و فاقد اعتبار است و نظريه معاد، كه مورد تأييد اديان ابراهيمي و بسياري از فلاسفه است، با موازين عقلي و نقلي سازگارتر است.
-
كليدواژه لاتين
Mulla Sadra , Afterlife , Psychology , Earthly Reincarnation , Divine Reincarnation
-
عنوان لاتين
A critical approach to the rational arguments of the proponents of reincarnation based on Mulla Sadraʹs views
-
گروه آموزشي
فلسفه و كلام اسلامي
-
چكيده لاتين
This study aims to analyze and clarify the various meanings of reincarnation to distinguish and differentiate its conceptual aspects. Reincarnation, understood as the transmigration of the soul from one body to another after death, has been a subject of human thought for centuries. However, the revealed teachings of Abrahamic religions and the philosophy of Transcendent Wisdom strongly emphasize the doctrine of resurrection and the return of humans to the afterlife. Proponents of reincarnation, in support of their claim, have presented multiple philosophical arguments, including the argument of the birth of opposites from opposites and the necessity of material bodies for attaining perfection.
This study examines and critiques the arguments presented by reincarnation advocates using a descriptive-analytical approach based on the principles of Transcendent Wisdom. Mulla Sadra Shirazi, relying on his philosophical foundations—particularly the theory of substantial motion—demonstrates that the soul is an immaterial substance in a continuous process of perfection. After separating from the body, it continues its ascending journey through higher realms. From his perspective, the soul’s attachment to the body is incidental and temporary, and upon the bodyʹs demise, this attachment ceases. Therefore, the soul’s return to another body, whether human or animal, is incompatible with his philosophical principles.
Ultimately, this study concludes that, based on Sadrean philosophy, the arguments supporting reincarnation are insufficient and lack credibility. Instead, the doctrine of resurrection, endorsed by Abrahamic religions and many philosophers, aligns more closely with rational and scriptural principles.
-
تعداد فصل ها
3
-
لينک به اين مدرک :