-
شماره ركورد
24611
-
شماره راهنما
ARA2 509
-
نويسنده
رياحي نسب، معين
-
عنوان
بررسي رويكردها و گرايشهاي پژوهشي گروه زبان و ادبيات عربي دانشگاه اصفهان از بدو تأسيس (1341) تا پايان سال 1400 «با تكيه بر مقالات استادان رسمي گروه»
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
زبان و ادبيات عرب
-
دانشكده
زبانهاي خارجي
-
تاريخ دفاع
1403/11/06
-
صفحه شمار
354 ص .
-
استاد راهنما
دكتر نرگس گنجي
-
استاد مشاور
دكتر سميه حسنعليان
-
كليدواژه فارسي
گروه زبان و ادبيات عربي دانشگاه اصفهان , مقاله , پژوهش , فراتحليل
-
چكيده فارسي
تحليل، نقد و بررسي مسير طي شده از مهمترين شاخصهاي ارزيابي و ترسيم چشمانداز آينده است. گروه عربي دانشگاه اصفهان با قدمتي بيش از شصت سال، به لطف تلاشهاي مستمر استادان رسمي و غيررسمي، در همه شرايط سخت به حيات خود ادامه داده و امروز به اين مرحله از بالندگي رسيده است. چنين سابقهاي نهتنها اين گروه را از نقد و آسيبشناسي بينياز نميسازد، بلكه ضرورت ارزيابي و بازنگري را دوچندان ميكند. هدف از اين امر، شناخت،حفظ و آسيبشناسي ميراث ارزشمندي است كه استادان گذشته با تلاش فراوان به ما سپردهاند تا آن را با كيفيتي بهتر به نسلهاي آينده منتقل كنيم. پژوهش حاضر ميكوشد با استفاده از روش فراتحليل و تحليل آماري، تمام مقالههاي استادان رسمي گروه از بدو تأسيس تا پايان سال 1400 را از حيث موضوع بررسي كند تا از اين طريق گرايش موضوعي غالب در دهههاي مختلف را شناسايي كند و نيز سعي ميكند با بررسي موضوعات مقالههاي استادان و مقايسه آنها با موضوع رساله دكتري ايشان ميزان همساني يا عدم همساني ميان موضوع رساله دكتري استادان با موضوعهاي مقالههاي پژوهشي آنان پس از اشتغال در گروه، سير تحول گرايشهاي پژوهشي استادان را روشن كند. همچنين نتايج به دست آمده از گرايشهاي غالبِ گروه را در مقابل اهداف ششگانه تاسيس رشته زبان و ادبيات عربي قرار بدهد و نسبت ميان آن را بررسي كند و در نهايت مبتني بر دادههاي آماري نشان بدهد در سالهايي كه در گروه عربي دانشگاه اصفهان، رشتهاي تاسيس شده است، گرايش موضوعي گروه، قبل و بعد از تاسيس چه كيفيتي پيدا كرده است. خلاصه يافته پژوهش به شرح زير است:
- بر اساس يافتههاي پژوهش كه مبتني بر دادههاي آماريِ حاصل از حدود 912 مقاله از استادان رسمي گروه عربي دانشگاه اصفهان در طول قريب به شصت سال فعاليت به دست آمده است، رويكردها و گرايشهاي پژوهشي گروه عربي دانشگاه اصفهان در طول شش دهه به ترتيب در دهه اول به حيطه تصحيح، دهه دوم به حيطه تاريخادبيات، دهه سوم به حيطه سبكشناسي و در سه دهه اخير به حيطۀ جامعِ «نقد، تحليل و بررسي، نظريهها و مكاتب نقد ادبي» متمايل بوده است.
- بررسي جامع مقالههاي هر يك از استادان گروه نشان ميدهد اغلب استادان گروه، عمده فعاليت پژوهشي خود را در راستاي حيطه تخصصي خود كه مبتني بر موضوع رساله دكتري آنها در دوران تحصيل بوده است، سازمان دادهاند.
- فعاليتهاي پژوهشي گروه تا حد زيادي با اهداف ششگانه تأسيس رشته هم جهت بوده است.
- تأسيس رشته مترجمي بر فعاليتهاي پژوهشي گروه تأثير عمده گذاشته است؛ ولي فعاليتهاي پژوهشي گروه در زمينۀ مطالعات آموزش زبان عربي قبل از تأسيس رشته «آموزش زبان عربي» نيز چشمگير بوده و چه بسا انتشار اين پژوهشها در تأسيس رشته آموزش زبان عربي از سوي وزارت علوم مؤثر بوده است.
-
تاريخ نمايه سازي
1404/02/31
-
نام نمايه ساز
همدم نوروزي
-
كليدواژه لاتين
Department of Arabic Language and Literature , University of Isfahan , Articles , Research , Meta-analysis
-
عنوان لاتين
Investigating the Approaches and Research Trends of the Department of Arabic Language and Literature of the University of Isfahan from the Beginning of its Establishment 1962 to the End of 2021 (Based on the Articles of the Departmentʹs Official Professors)
-
گروه آموزشي
زبان و ادبيات عربي
-
چكيده لاتين
The analysis, critique, and review of the progress made are among the most significant indicators for evaluation and envisioning the future. The Department of Arabic Language and Literature at the University of Isfahan, with a history spanning more than sixty years, has persevered through various challenges, thanks to the dedicated efforts of its official and adjunct faculty members, reaching its current level of excellence. Such a legacy not only does not exempt the department from critique and evaluation but also emphasizes the necessity for continuous assessment and reflection. The goal is to recognize, preserve, and critically analyze the valuable heritage passed down by previous faculty members to ensure its transmission to future generations in an improved form.
This study seeks, through meta-analysis and statistical evaluation, to examine all articles published by the department’s official faculty members from its inception until the end of 2021 (1400 SH) in terms of their subject matter. It aims to identify the prevailing thematic trends across different decades and to analyze the compatibility or lack thereof between the faculty members’ doctoral dissertation topics and the themes of their research articles after joining the department. Furthermore, the study compares the departmentʹs dominant research trends with the six foundational objectives of establishing the Arabic Language and Literature program and evaluates the alignment between them. Finally, based on statistical data, it investigates how the thematic orientation of the department evolved before and after the introduction of new academic programs within the Arabic Department at the University of Isfahan.
The study’s key findings are as follows:
Based on the statistical data derived from approximately 912 articles published by the department’s official faculty members over nearly six decades, the research trends of the Department of Arabic Language and Literature at the University of Isfahan have shifted as follows:
The first decade: Textual editing.
The second decade: History of literature.
The third decade: Stylistics.
The last three decades: Comprehensive focus on “critique, analysis, reviews, theories, and literary criticism schools.”
A comprehensive review of the articles authored by each faculty member indicates that most of them have organized their research activities in line with their field of specialization, often aligned with the topics of their doctoral dissertations.
The departmentʹs research activities have largely aligned with the six foundational objectives of establishing the Arabic program.
The establishment of the Translation Studies program has significantly influenced the departmentʹs research activities. However, research related to Arabic language education was noteworthy even before the establishment of the "Teaching Arabic Language" program. It is likely that the publication of such studies played a role in the Ministry of Science’s decision to establish the Teaching Arabic Language program.
-
تعداد فصل ها
6
-
لينک به اين مدرک :