-
شماره ركورد
24584
-
شماره راهنما
GEOG3 317
-
نويسنده
رضايي ادرياني، سهيلا
-
عنوان
تبيين الگوي زيست پياده مدار با تاكيد بر تحقق شهر ارگانيك (مطالعه موردي شبكه مادي¬ها در شهر اصفهان)
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
جغرافيا و برنامه ريزي شهري
-
دانشكده
علوم جغرافيايي و برنامه ريزي
-
تاريخ دفاع
1403/12/20
-
صفحه شمار
488 ص.
-
استاد راهنما
مسعود تقوايي
-
كليدواژه فارسي
پياده مداري , الگوي زيست پياده مدار , كلانشهر اصفهان , مادي نياصرم , زيست¬پذيري
-
چكيده فارسي
به دنبال بحثهاي اخير پيرامون پايداري فضاهاي شهري، نظريه زيستپذيري بهعنوان يكي از جامعترين رويكردها در راستاي بهبود كيفيت زندگي و ايجاد محيطي سالم و مطبوع براي شهروندان مطرح شده است. اين نظريه با پيادهمداري، كه بر تسهيل حركت عابران و ايجاد فضاهاي امن و قابل دسترس تأكيد دارد، در ارتباط است. مطالعه حاضر با تركيب نظريات زيستپذيري و پيادهمداري، به معرفي الگوي جديدي تحت عنوان "الگوي زيستپيادهمدار" مي¬پردازد كه رويكرد نويني در برنامهريزي شهري محسوب مي¬شود. تبيين شاخص¬هاي اين الگو از اهداف اصلي پژوهش به شمار مي¬آيد. جهت ارزيابي الگوي تعريف شده محدوده مادي نياصرم در شهر اصفهان به عنوان نمونه موردي انتخاب شد و نقش شبكه مادي¬ها در پياده¬سازي الگوي زيست¬پياده¬مدار به منظور تحقق شهري با طراحي ارگانيك مورد بررسي قرار گرفت. همچنين تاثير عوامل فردي بر فعاليت بدني ارزيابي شد.
پژوهش حاضر ازنظر ماهيت بنيادي – توسعه¬اي و با رويكرد، توصيفي - تطبيقي و ازنظر راهبرد عمومي تحقيق از نوع كمي و كيفي و با استفاده از راهكار ميداني و كتابخانهاي است. جامعه آماري پژوهش شامل دو گروه شهروندان و مديران وكارشناسان است، بر اساس فرمول كوكران، حجم نمونه شهروندان 390 نفر تعيين شد و 30 نفر از مديران و كارشناسان نيز به روش گلوله برفي در مصاحبه شركت نمودند. ارزيابي ديدگاه نمونه انتخابي درخصوص ميزان برخورداري مادي نياصرم از شاخص¬هاي الگوي زيست¬پياده¬مدار با استفاده از پرسشنامه محقق¬ساخته در قالب طيف ليكرت انجام گرفت. روايي پرسشنامه به روش محتوايي و پايايي آن براساس روش آلفاي كرونباخ (برابر با 0.833) تاييد شد.
نتايج تحليل اطلاعات با استفاده از نرم¬افزار Spss و Smart PLS 4 و با روش «مدل¬سازي معادلات ساختاري» با رويكرد حداقل مربعات جزئي نشان داد كه الگوي زيست¬پياده¬مدار از برازش مطلوبي در محدوده مادي نياصرم برخوردار است. اولويتگذاري عوامل مؤثر در تحقق اين الگو در بعد طبيعي و زيست¬محيطي شامل فضاهاي عمومي با ضريب مسير0.972 در رتبه اول، پايداري زيستمحيطي با ضريب مسير 0.943، در رتبه دوم و پياده¬مداري با ضريب مسير 0.82 در جايگاه سوم است. در بعد كالبدي، خوداتكايي شهري با ضريب مسير 0.976 در اولويت اول، كيفيت كالبدي با ضريب مسير 0.958 در اولويت دوم و چشمانداز شهري با ضريب مسير 0.944 در اولويت سوم قرار دارد. در بعد اجتماعي اولويت¬بندي تخصيص-يافته به صورت فرهنگ و آموزش با ضريب 0.929، رتبه اول، عوامل اجتماعي با ضريب 0.867، رتبه دوم و ايمني و امنيت با ضريب 0.847، رتبه سوم است. در بعد مديريتي و اقتصادي حملونقل عمومي با ضريب 0.883 در رتبه اول، عوامل مديريتي با ضريب مسير 0.809 در رتبه دوم و عوامل اقتصادي با ضريب 0.789 در رتبه سوم قرار دارد.
تحليل عوامل فردي نشان داد كه پيادهروي در زنان (با ميانگين 38.77) و افراد مجرد (با ميانگين 36.55) بيشتر از مردان (21.62 دقيقه) و متأهلين (27.98 دقيقه) است و با افزايش سن، ميزان پيادهروي كاهش مييابد. همچنين، ارتباط معكوس بين توده بدني و ميزان پيادهروي تأييد شد. بين شغل افراد و ميزان پياده¬روي ارتباط معنادار مشاهده شد، همچنين تأثير منفي مالكيت وسايل نقليه و مصرف دخانيات بر تحرك تاييد گرديد.
نتايج اين پژوهش ميتواند مبناي برنامهريزيها در راستاي تحقق الگوي زيستپيادهمدار در مادي نياصرم باشد. پيشنهادهاي عملي شامل بازگرداندن آب به ماديها براي مقابله با مشكلات زيستمحيطي، انجام مطالعات مشابه در ساير مادي¬ها و توسعه شبكه پيوسته¬ از پياده¬راه¬ها، تزريق كاربري¬هاي خدماتي و تفريحي در راستاي تنوع¬بخشي و جمعيت¬پذيري و تأمين ايمني بهويژه براي تردد عابران بهخصوص زنان و كودكان است تا به شكلگيري زندگي شبانه و ارتقاء كيفيت فضاهاي شهري منجر شود.
-
مندرجات
-
-
كليدواژه لاتين
Pedestrianization , Livability , pedestrianism livability patern , Niasarm Madi , Isfahan metropolis
-
عنوان لاتين
Explaining the pedestrianism livability Pattern with Emphasis on the Realization of the Organic City (Case Study Zayandehroodʹs Tributaries (Madis) in Isfahan)
-
گروه آموزشي
جغرافيا و برنامه ريزي شهري
-
چكيده لاتين
Following the recent discussions about the sustainability of urban spaces, the theory of livability has emerged as one of the most comprehensive approaches to improving the quality of life and creating a healthy and pleasant environment for citizens. This theory is closely related to pedestrianism, which emphasizes facilitating the movement of pedestrians and creating safe and accessible spaces. By combining the theories of livability and pedestrian orientation, the present study introduces a new model called the " pedestrianism livability model " which is considered a new approach in urban planning. Clarifying the indicators of this model is one of the main goals of this research. To evaluate the defined model, the Neyasarm Madi (creek) in Isfahan was selected as a case study, and the role of the Madis in implementing the pedestrianism livability model was investigated to design a city with organic development. Also, the impact of individual factors on citizensʹ physical activity was assessed.
"The present study is fundamentally developmental and uses a descriptive-comparative approach. It employs both quantitative and qualitative methods through fieldwork and library research. The statistical population of the study includes two groups: citizens and managers. Based on the Cochran formula, the sample size of citizens was determined to be 390 people, and 30 managers and experts participated in interviews using the snowball method. The assessment of the selected samplesʹ perspectives on the extent of livability in Neyasarm concerning the indicators of the pedestrianism livability model was carried out using a researcher-designed questionnaire in the form of a Likert scale. The validity of the questionnaire was confirmed through content analysis, and its reliability was validated based on Cronbachʹs alpha method (with a score of 0.833)."
The results of data analysis using SPSS and Smart PLS 4 software and the "structural equation modeling" method with the partial least squares approach showed that the pedestrianism livability pattern has a favorable fit in the Niasarm..
Individual factor analysis showed that walking was more in women (mean 38.77) and single (mean 36.55) than in men (21.62 minutes) and married (27.98 minutes) and that walking decreased with age. Also, an inverse relationship between body mass and walking was confirmed. A significant relationship was observed between individualsʹ occupation and walking, and the negative effect of vehicle ownership and smoking on mobility was also confirmed.
The findings of this research can serve as a basis for planning efforts aimed at realizing the pedestrianism livability model in the Neyasarm area. Practical recommendations include restoring water to address environmental challenges, conducting similar studies in other creeks, developing a continuous network of pedestrian paths, providing service and recreational uses to diversify and attract the population, and ensuring safety, particularly for pedestrians like women and children, to foster nightlife and enhance the quality of urban spaces
-
سازمان طرف قرارداد
-
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :