-
شماره ركورد
24513
-
شماره راهنما
PSY2 894
-
نويسنده
پيوندي مقدم، علي
-
عنوان
نقش ريسك درك شده توسط مصرف كنندگان بر قصد خريد آنلاين : تبيين نقش اعتماد مصرف كننده در اين رابطه به كمك نظريه سرمايه اجتماعي پوتنام
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
روانشناسي صنعتي و سازماني
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
1403/06/25
-
صفحه شمار
74 ص.
-
استاد راهنما
دكتر زهره موسوي
-
استاد مشاور
دكتر حميد رضا عريضي
-
كليدواژه فارسي
ريسك درك شده , قصد خريد , اعتماد مصرف كننده , خريد آنلاين , سرمايه اجتماعي پوتنام
-
چكيده فارسي
هدف پژوهش حاضر تبيين نقش ريسك درك شده توسط مصرف كنندگان بر قصد خريد آنلاين آنها با توجه به نقش اعتماد مصرف كننده بود. اين پژوهش از نوع همبستگي و در قالب مدل سازي معادلات ساختاري بود. جامعه آماري اين پژوهش شامل كليه افرادي است كه در سال 1402 حداقل يك بار تجربه خريد اينترنتي از فروشگاه هاي معتبر فروش اينترنتي در را ايران داشته اند. كه از اين جامعه 386 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه به صورت نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند. به جهت گرد آوري داده هاي از پرسشنامه اي ساخته شده از مطالعات قبلي استفاده شد. اطلاعات به دست آمده در پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS ويراست 27 و Smart PLS ويراست 4 در دو سطح آمار توصيفي و استنباطي با روش مدل سازي معادلات ساختاري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت طبق نتايج بدست آمده از بررسي فرضيه ها مدل از برازش خوبي برخوردار بود، همچنين نتايج يافته هاي پژوهش نشان دارد كه، ريسك درك شده در قصد خريد مصرف كننده به صورت مستقيم تاثير دارد، اما وقتي كه اعتماد مصرف كننده به صورت ميانجي بين اين دو متغير قرار ميگيرد، اثر ريسك درك شده در قصد خريد مصرف كننده به ميران معنا داري كاهش پيدا ميكند. از طرف ديگر اثر ميانجي گري اعتماد مصرف كننده در رابطه بين ريسك عملكرد محصول درك شده، ريسك مالي درك شده و ريسك رواني درك شده در قصد خريد مصرف كننده نيز معنادار بود. با توجه به نتايج اين پژوهش، تلاش هاي انجام شده جهت كاهش ريسك درك شده توسط فروشگاه هاي فروش اينترنتي، ابتدا اعتماد مصرف كننده را بهبود مي بخشد و سپس قصد خريد مصرف كننده براي خريد آنلاين را افزايش مي دهد.
-
كليدواژه لاتين
Perceived Risk , Purchase Intention , Consumer Trust , Online Shopping , Putnamʹs social capital
-
عنوان لاتين
The role of perceived risk by consumers in online purchase intention: explaining the role of consumer trust in this relationship with the help of Putnamʹs social capital theory
-
گروه آموزشي
روان شناسي
-
چكيده لاتين
The present study aims to explain the role of perceived risk by consumers on their online purchase intention, considering the role of consumer trust. This research is correlational and framed within structural equation modeling. The statistical population of this research includes all individuals who had at least one experience of online shopping from reputable online stores in Iran in 2023. Out of this population, 386 individuals were selected as the study sample using convenience sampling. Data was collected using a questionnaire constructed from previous studies. The obtained information was analyzed using SPSS version 27 and Smart PLS version 4 at both descriptive and inferential statistics levels through structural equation modeling. According to the results of hypothesis testing, the model had a good fit. Moreover, the findings indicated that perceived risk directly affects consumer purchase intention. However, when consumer trust acts as a mediator between these two variables, the effect of perceived risk on consumer purchase intention significantly decreases. Additionally, the mediating effect of consumer trust in the relationship between perceived product performance risk, perceived financial risk, and perceived psychological risk on consumer purchase intention was also significant. Based on the results of this study, efforts to reduce perceived risk by online sales stores first improve consumer trust and subsequently increase consumer intention to purchase online.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :