-
شماره ركورد
24481
-
شماره راهنما
PSY3 192
-
نويسنده
زيوري، شهلا
-
عنوان
بررسي شيوع اختلال هاي هيجاني- رفتاري و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دوره ابتدايي مهاجر افغانستان مقيم ايران و تأثير آموزش رفتاري معلمان بر اختلال¬هاي هيجاني- رفتاري دانش آموزان
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
روانشناسي و آموزش كودكان با نياز هاي خاص
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
1403/12/21
-
صفحه شمار
197 ص.
-
استاد راهنما
امير قمراني , قاسم نوروزي
-
كليدواژه فارسي
آموزش معلمان , اختلال هاي هيجاني-رفتاري , دانشآموزان افغانستاني , مهاجرت
-
چكيده فارسي
پژوهش حاضر با هدف بررسي شيوع اختلال¬هاي هيجاني- رفتاري و عوامل مرتبط با آن در دانشآموزان دوره ابتدايي مهاجر افغانستان مقيم ايران و تأثير آموزش رفتاري معلمان بر اختلال¬هاي هيجاني- رفتاري دانشآموزان انجام گرفت. اين پژوهش با رويكرد كمي و طي سه مرحله با روش پيمايشي، همبستگي، نيمهآزمايشي با طرح پيشآزمون- پسآزمون و پيگيري با گروه كنترل اجرا شد. جامعه آماري پژوهش، شامل كليه دانشآموزان 7 تا 12ساله مقطع ابتدايي در مدارس خودگردان افغانستاني در مناطق 4، 5 و 6 شهر اصفهان در سال تحصيلي 1401-1402 بود كه در مرحله اول و دوم، 116 نفر آنها با روش نمونهگيري تصادفي چندمرحلهاي انتخاب شدند. در مرحله سوم نيز، 30 نفر از دانشآموزان با اختلالهاي هيجاني- رفتاري، با استفاده از روش نمونهگيري هدفمند و براساس ملاكهاي ورود به پژوهش انتخاب شدند و به صورت برابر و تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل قرار گرفتند، بطوريكه در هر گروه 15 نفر حضور داشت. ابزار مورد استفاده در مرحله اول و دوم پژوهش حاضر، سياهه رفتاري كودكان آخنباخ و رسكورلا (2001) و مقياس محقق ساخته سنجش عوامل خطر مرتبط با اختلالهاي هيجاني- رفتاري و در بخش سوم پژوهش، پرسشنامهي ارزيابي رفتاري راتر- فرم معلم (1976) بود. همچنين در مرحله سوم، براي معلمان آزمودنيهاي گروه آزمايش، برنامه آموزش رفتاري معلمان طي 8 جلسه آموزشي يك ساعته اجرا شد، در حاليكه معلمان آزمودنيهاي گروه كنترل در اين جلسات شركت نداشتند. جهت تحليل دادهها نيز از ضريب همبستگي و تحليل واريانس با اندازهگيري مكرر و نرم افزارSPSS-26 استفاده شد. يافتههاي مرحله اول پژوهش نشان داد كه ميانگين اختلالات رفتاري بروني شده در دانش آموزان پسر برابر با 50/12 درصد و در دانشآموزان دختر برابر با 26/10 و در خصوص اختلال¬هاي رفتاري دروني شده در دانشآموزان پسر برابر با 71/32 و در دانشآموزان دختر برابر با 41/34 بود. در خصوص مرحله دوم پژوهش نيز مشخص شد كه از ميان عوامل خطر اختلال¬هاي بروني شده، تعداد اعضاي خانواده و سپس وضعيت اقتصادي- اجتماعي و در خصوص عوامل موثر بر اختلال-هاي دروني شده، تعداد اعضاي خانواده بيشترين نقش پيشبينيكنندگي را دارند. يافتههاي مرحله سوم پژوهش نيز نشان داد كه ميانگين نمرات اختلال¬هاي¬ رفتاري دروني¬ شده، اختلال¬هاي رفتاري بروني¬ شده و نمره كل اختلال¬هاي هيجاني-رفتاري دانشآموزان در گروه¬ آزمايش طي مراحل پس¬آزمون و پيگيري نسبت به پيشآزمون روند كاهشي داشته است و 50 تا 5/69 درصد از تغييرات در نمرات متغير اختلالهاي هيجاني- رفتاري و مولفههاي آن مربوط به متغير مستقل پژوهش بوده است (001/0p<). بر اين اساس، ميتوان چنين نتيجه گرفت كه برنامه آموزش رفتاري معلمان توانسته با ارتقاي سطح آگاهي معلمان در رابطه با نشانههاي اختلالهاي هيجاني- رفتاري در دانشآموزان، بهبود همدلي و آموزش تكنيكهاي رفتاري به آنها، به بهبود معنادار و ماندگار اختلالهاي هيجاني- رفتاري آزمودنيها منجر شود. لذا ميتوان مداخلات مبتني بر نحوه تعامل با دانش آموزان داراي مشكلات هيجاني- رفتاري را در برنامههاي آموزشي مدارس قرار داد و استفاده از آن را به درمانگران، مربيان، روانشناسان و مشاوران پيشنهاد نمود.
-
كليدواژه لاتين
Teacher education , Emotional-behavioral disorders , Afghan students , Migration
-
عنوان لاتين
Investigating the prevalence of emotional-behavioral disorders and related factors in Afghan immigrant elementary school students residing in Iran and the effect of teachersʹ behavioral training on studentsʹ emotional behavioral disorders
-
گروه آموزشي
روان شناسي و آموزش افراد با نيازهاي خاص
-
چكيده لاتين
he present study aimed to investigate the prevalence of emotionalbehavioral disorders and related factors in Afghan immigrant elementary school students residing in Iran and the effect of teachersʹ behavioral training on emotional-behavioral disorders in students. This study was conducted with a quantitative approach and in three stages using a survey, correlational, quasi-experimental method with a pre-test-post-test design and follow-up with a control group. The statistical population of the study included all 7-12-year-old elementary school students in Afghan autonomous schools in regions 4, 5, and 6 of Isfahan in the academic year 1401-1402, of which 116 were selected in the first and second stages using a multi-stage random sampling method. In the third stage, 30 students with emotional-behavioral disorders were selected using purposive sampling method and based on the inclusion criteria and were equally and randomly placed in two experimental and control groups, with 15 students in each group. The instruments used in the first and second stages of the present study were the Achenbach and Rescorella Childrenʹs Behavior Inventory (2001) and the researcher-made scale for assessing risk factors associated with emotional-behavioral disorders, and in the third part of the study, the Rutter-Form Teacher Behavioral Assessment Questionnaire (1976). Also, in the third stage, the teachers of the experimental group subjects received a teacher behavioral training program during 8 one-hour training sessions, while the teachers of the control group subjects did not participate in these sessions. The correlation coefficient and analysis of variance with repeated measures and SPSS-26 software were used to analyze the data. The findings of the first stage of the study showed that the average of externalizing behavioral disorders in male students was 12.50% and in female students was 10.26%, and regarding internalizing behavioral disorders in male students was 32.71% and in female students was 34.41%. Regarding the second stage of the study, it was also found that among the risk factors for externalizing disorders, the number of family members and then the socio-economic status, and regarding the factors affecting internalizing disorders, the number of family members has the greatest predictive role. The findings of the third stage of the study also showed that the average scores of internalizing behavioral disorders, externalizing behavioral disorders, and the total score of emotionalbehavioral disorders of students in the experimental group decreased during the post-test and follow-up stages compared to the pre-test, and 50 to 69.5 percent of the changes in the scores of the emotional-behavioral disorders variable and its components were related to the independent research variable (p
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :