-
شماره ركورد
24469
-
شماره راهنما
MEC2 275
-
نويسنده
برهاني، مسيح
-
عنوان
بررسي اثر انحرافهاي ساخت بر رشد عيب حفرهحفرهشدن به روش تجربي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي مكانيك - طراحي كاربردي
-
دانشكده
فني و مهندسي
-
تاريخ دفاع
1403/10/03
-
صفحه شمار
69 ص.
-
استاد راهنما
محسن معتمدي , مهرداد پورسينا
-
كليدواژه فارسي
چرخدنده ساده , عيب حفرهحفره شدن , انحراف زاويه پروفيل , انحراف فرم پروفيل , سفتي درگيري , آزمون تجربي
-
چكيده فارسي
فرآيندهاي ساخت و توليد چرخدندهها، به دليل پيچيدگيهاي فناوري و محدوديتهاي ماشينكاري، همواره با خطاهاي هندسي همراه هستند. اين خطاها ميتوانند عملكرد و عمر مفيد چرخدندهها را بهشدت تحت تأثير قرار دهند. هدف از انجام اين پژوهش، بررسي اثر خطاهاي ناشي از فرآيند ساخت بر پروفيل چرخدندههاي ساده و نقش اين خطاها در بروز و رشد عيب حفرهحفرهشدن ميباشد. در اين تحقيق در قدم اول عوامل موثر بر خرابي دندانههاي چرخدندهها معرفي و دستهبندي ميشوند. سپس خطاهاي پروفيل چرخدندهها معرفي ميگردند و سفتي درگيري دو چرخدنده درگير با تكيه بر نظريه انرژي پتانسيل تعيين ميگردد. در مرحله بعد سفتي درگيري براي چرخدندههايي كه داراي خطاهاي پروفيل هستند، شامل انحراف زاويه پروفيل و انحراف فرم پروفيل، محاسبه ميشود. مقايسه سفتي درگيري چرخدندههاي ايدهآل با چرخدندههايي كه داراي انحراف پروفيل هستند، نشان ميدهد در چرخدندههايي كه داراي خطاي پروفيل هستند احتمال وقوع پديده حفرهحفرهشدن بيشتر است. به منظور صحتسنجي نتايج نظري، يك آزمون تجربي طراحي و اجرا ميشود. در اين آزمون از يك ميز آزمون جعبهدنده استفاده و يك جعبهدنده تك مرحلهاي تحت بار قرار ميگيرد. در اين جعبهدنده يك مرتبه چرخدندههاي مرجع با كيفيت ساخت بالا براي بررسي شرايط ايدهآل، و در مقابل، چرخدندههاي داراي انحراف در پروفيل براي بررسي اثر خطاهاي هندسي، مورد استفاده قرار ميگيرند. شايان ذكر است طراحي اين چرخدندهها بهگونهاي انجام ميشود كه پديده حفرهحفرهشدن بعد از حدود صد ساعت كاري در چرخدندهها پديدار گردد. نتايج تجربي بدست آمده نشان ميدهند احتمال رشد پديده حفرهحفرهشدن در چرخدندههاي داراي خطاي پروفيل بيشتر است.
-
كليدواژه لاتين
Spur gear , Pitting failure , Profile slope deviations , Profile form deviations , Mesh stiffness , Experimental test
-
عنوان لاتين
Investigating the effect of manufacturing deviations on the growth of pitting defects by experimental validation
-
گروه آموزشي
مهندسي مكانيك
-
چكيده لاتين
The manufacturing processes of gears are always accompanied by geometric errors due to technological complexities and machining limitations. These errors can significantly affect the performance and useful life of gears. This research aims to examine the impact of manufacturing-induced errors on the profiles of simple gears and the role of these errors in the occurrence and growth of the pitting defect. In the first step of this study, the factors influencing gear tooth failure are identified and categorized. Then, the profile errors of gears are introduced, and the engagement stiffness of two meshing gears is determined based on potential energy theory. Next, the engagement stiffness for gears with profile errors, including angular deviation and form deviation, is calculated. A comparison of the engagement stiffness of ideal gears with that of gears possessing profile deviations indicates that the likelihood of pitting formation is higher in gears with profile errors. To validate the theoretical results, an experimental test is designed and executed. In this test, a gearbox testing rig is utilized, and a single-stage gearbox is subjected to load. In this gearbox, high-quality reference gears are employed to assess ideal conditions, while gears with profile deviations are used to evaluate the effects of geometric errors. It is noteworthy that the design of these gears is such that the pitting phenomenon is expected to occur after approximately one hundred hours of operation. The experimental results obtained indicate that the likelihood of pitting growth is greater in gears with profile errors.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :