-
شماره ركورد
24462
-
شماره راهنما
ELE2 478
-
نويسنده
جواني، علي
-
عنوان
برنامهريزي تجميعكننده خودروهاي الكتريكي جهت مشاركت بر بازار كنترل فركانس بر مبناي شناسايي رفتار مردم
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي برق- سيستم هاي قدرت
-
دانشكده
مركز آموزش عالي شهرضا
-
تاريخ دفاع
1403/11/02
-
صفحه شمار
55 ص.
-
استاد راهنما
مصطفي كاظمي , سپهر طباطبايي
-
كليدواژه فارسي
ذخيرهسازي باتري ماشينهاي الكتريكي , كاهش ريسك , تجميعكننده , كنترل فركانس
-
چكيده فارسي
با تغيير در ساختار صنعت برق و به وجود آمدن بازارهاي برق و شركت هاي خرده فروش بازيگران سيستم نيز تغييركردند. با شكل گيري شركت هاي خرده فروش كه به عنوان واسطه بين مصرف كنندگان و توليدكنندگان عمده قرار ميگيرند، به مصرف كنندگان حق انتخاب داده ميشود تا توان مورد نياز خود را از شركتهايي خريداري كنند كه از نظر كيفيت خدمات دهي و هزينه مي تواند مناسب باشد. خرده فروشان برق نيز براي كاهش ريسك بهره برداري خود با مشكلات و موانع متعددي روبه رو هستند و براي كاهش ريسك و افزايش سود دهي خود نياز به برنامه ريزي دارند. اين برنامه ها ممكن است كه با حضور مصرف كنندگان انرژي باشد و يا عدم حضور آنها باشد. ريسك بهره برداري خرده فروشان عمدتا ناشي از عدم قطعيت در تخمين ميزان مصرف مشتركين و تخمين قيمت برق در بازار برق مي باشد. دو عدم قطعيت ذكرشده باعث افزايش ضرر دهي خرده فروشان مي شود. به نحوي كه اشتباه در پيش بيني قيمت منجر به افزايش قيمت خريد از قيمت مورد انتظار ميشود. همچنين اشتباه در پيش بيني بار خرده فروش را به سمت شركت در بازارهاي لحظه اي سوق ميدهد. و با توجه به اينكه قيمت برق در اين بازارها بيشتر از بازار حوضچه مي باشد اين امر سبب متضرر شدن خرده فروشان مي شود. جهت كاهش اين دو عدم قطعيت برنامه ريزي هاي زيادي انجام شده است. كه از جمله اين برنامه ها ميتوان به برنامه هاي پاسخگويي بار، استفاده از منابع توليد پراكنده، خريد بخشي از توان از طريق قراردادهاي Forward Contract، پيش بيني بار از طريق ميزان مصرف در روزهاي مشابه سالهاي قبل و... اشاره كرد. يكي از راههاي كاهش عدم قطعيت به خصوص براي منابع توليد پراكنده استفاده از ذخيره كننده هاي انرژي يا باتري ها مي باشد. كه مي تواند نگراني از بابت عدم قطعيت را تا حد زيادي كاهش دهد. باتري ها با ذخيره ي انرژي در زمان هاي غيرپيك و تحويل آن در زمان اوج بار و يا زمان هايي كه به مشكل پيش بيني بار، پيش بيني قيمت و يا كاهش قابليت اطمينان شبكه برخورد كرده ايم به افزايش سود خرده فروشان كمك شاياني مي كنند. نكته اي كه وجود دارد قيمت بالاي باتري ها مي باشد كه باعث مي شود در مواقعي از نظر اقتصادي استفاده از آنها مقرون به صرفه نباشند. اما اين مسئله را هم مي توانيم تحت يك قرارداد مناسب با اجاره كردن باتري هاي موجود در شبكه همانند باتري خودروهاي برقي و باتري آسانسورها برطرف كرد. با توجه به هزينه بسيار زياد نصب باتري ها و به منظور عدم افزايش هزينه سرمايه گذاري خرده فروشان، بر استفاده از ظرفيت باتري هاي خودروهاي الكتريكي تمركز خواهيم داشت. هدف اين پايان نامه يك برنامه ريزي ميان مدت است، به نحوي كه با ارائه ي يك قيمت مناسب به دارندگان خودروها آنها را ترغيب مي كنيم كه ظرفيت باتري هايشان را در اختيار خرده فروشان قرار دهند تا آنها بتوانند از اين ظرفيت جهت شركت در بازار كنترل فركانس استفاده كنند.
-
كليدواژه لاتين
Electric vehicle battery storage , Risk reduction , Aggregator , Frequency control
-
عنوان لاتين
Planning of aggregator of electric vehicles to participate in the frequency control market based on the identification of peopleʹs behavior
-
گروه آموزشي
مهندسي برق
-
چكيده لاتين
With the change in the structure of the electricity industry and the emergence of electricity markets and retail companies, the players in the system have also changed. With the formation of retail companies that act as intermediaries between consumers and major producers, consumers are given the right to choose to purchase the power they need from companies that are suitable in terms of service quality and cost. Electricity retailers also face numerous problems and obstacles to reduce their operating risk and need to plan to reduce risk and increase their profitability. These plans may be with or without the presence of energy consumers. Retailersʹ operating risk mainly arises from uncertainty in estimating subscriber consumption and estimating electricity prices in the electricity market. The two uncertainties mentioned increase retailersʹ losses. In such a way that an error in price forecasting leads to an increase in the purchase price from the expected price. Also, an error in load forecasting leads retailers to participate in spot markets. and given that the price of electricity in these markets is higher than in the basin market, this causes retailers to suffer. Many plans have been made to reduce these two uncertainties. Among these programs are load response programs, the use of distributed generation resources, purchasing part of the power through Forward Contracts, load forecasting through consumption on similar days in previous years, etc. One way to reduce uncertainty, especially for distributed generation resources, is to use energy storage or batteries. This can greatly reduce concerns about uncertainty. Batteries help retailers increase their profits by storing energy during off-peak times and delivering it during peak times or when we encounter problems with load forecasting, price forecasting, or reduced network reliability. One point is that the high price of batteries makes it economically uneconomical to use them at times. But this problem can also be solved by renting batteries available in the network, such as electric vehicle batteries and elevator batteries, under a suitable contract. Given the very high cost of installing batteries and in order not to increase the investment cost of retailers, we will focus on using the capacity of electric vehicle batteries. The aim of this thesis is a medium-term plan, in such a way that by offering a reasonable price to car owners, we encourage them to provide their battery capacity to retailers so that they can use this capacity to participate in the frequency control market.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :