-
شماره ركورد
24456
-
شماره راهنما
PSY3 191
-
نويسنده
سلطاني قهفرخي، زيور
-
عنوان
مداخله تلفيقي درمان شناختي-رفتاري متمركز بر ضربه رواني با تجربه زيسته ضربه رواني پيچيده دختران شبه ¬خانواده 9 تا 11 سال و مقايسه اثربخشي آن با درمان شناختي رفتاري متمركز بر ضربه رواني بر اختلال استرس پس از سانحه پيچيده، مشكلات رفتاري، ناگويي هيجاني و تابآوري
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
روانشناسي
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
14403/10/26
-
صفحه شمار
251 ص.
-
استاد راهنما
دكتر محمدباقر كجباف , دكتر شعله اميري
-
استاد مشاور
دكتر حسينعلي مهرابي
-
كليدواژه فارسي
تجربه زيسته , كودكان شبه¬خانواده , ضربه¬رواني پيچيده , درمان شناختي-رفتاري , اختلال استرس پس از سانحه پيچيده , ناگويي هيجاني , تاب¬آوري
-
چكيده فارسي
چكيده
پژوهش حاضر با هدف بررسي پديدارشناسي ضربه رواني پيچيده در كودكان شبه¬خانواده و تدوين مداخله تلفيقي درمان شناختي-رفتاري متمركز بر ضربه رواني با تجربه زيسته ضربه رواني پيچيده كودكان شبهخانواده و مقايسه اثربخشي اين مداخله تلفيقي با درمان شناختي رفتاري متمركز بر ضربه رواني بر اختلال استرس پس از سانحه پيچيده، مشكلات رفتاري، ناگويي هيجاني و تابآوري انجام شد. پژوهش حاضر در دو بخش كيفي و كمي انجام گرفت. در بخش كيفي، جمعآوري اطلاعات به صورت نيمه ساختار يافته با روش پديدارشناسي انجام گرفت. قلمرو پژوهش در اين بخش شامل دختران 9 تا 11 سال ساكن در مراكز شبه¬خانواده شهر اصفهان در سال1401 بود. نمونه¬گيري هدفمند و تا رسيدن به اشباع داده¬ها بر روي 8 كودك انجام شد. يافته¬ها با روش جيورجي تحليل شد و 5 مضمون اصلي شامل تعلق، ارتباط، خودپنداره، چالش¬هاي زندگي قبلي و سرمايه روانشناختي شناسايي شدند. در ادامه با تلفيق مضامين استخراج شده و درمان شناختي¬-رفتاري متمركز بر ضربه¬رواني، مداخله تلفيقي شناختي- رفتاري مبتني بر تجربه زيسته كودكان شبهخانواده از ضربه¬رواني پيچيده با استفاده از رويكرد عوامل مشترك تدوين شد. اين مداخله تلفيقي داراي10 جلسه، هر جلسه شامل دو بخش مراقبان (گروهي-90 دقيقه) و كودك (فردي-60 دقيقه) است. روايي محتوايي مداخله با پنل 8 نفره از متخصصان به روش دلفي تأييد شد. بخش كمي به شيوه شبه¬آزمايشي با دو گروه آزمايش و يك گروه كنترل و ارزيابي به صورت پيش/ پس آزمون و پيگيري يك ماهه انجام گرفت. جامعه پژوهش در اين بخش را كودكان 9 تا 11ساله ساكن در مراكز شبهخانواده شهر اصفهان در سال 1402 تشكيل دادند. با در نظر گرفتن ملاك¬هاي ورود و خروج و با استفاده از روش نمونه¬گيري در دسترس، 3 مركز شبه¬خانواده كه هر كدام شامل 10 كودك بود به عنوان گروه¬هاي مداخله و كنترل انتخاب شدند. براي جمع¬آوري داده¬ها از پرسشنامه¬هاي بين¬المللي تروما، اندازه¬گيري ناگويي هيجاني براي كودكان، فهرست رفتاري كودك و مقياس¬هاي تابآوري كودكان و نوجوانان و براي تجزيه و تحليل داده¬ها از تحليل واريانس چندمتغيره مختلط استفاده شد. نتايج نشان داد كه مداخله تلفيقي و درمان شناختي-رفتاري متمركز بر ضربه رواني (شامل 10جلسه-60 دقيقه اي) هر دو به صورت معناداري بر كاهش استرس پس از سانحه پيچيده، مشكلات رفتاري و ناگويي هيجاني و بر افزايش تاب¬آوري مؤثر بودند. در مورد مشكلات رفتاري و تاب¬آوري، مداخله تلفيقي مؤثرتر از درمان شناختي-رفتاري بود. با اين حال در مورد استرس پس از سانحه پيچيده و ناگويي هيجاني، بين تأثير دو درمان تفاوت معناداري وجود نداشت. بنابراين مي¬توان نتيجه گرفت مداخله تلفيقي حاضر تلاشي است براي تدوين مداخله درماني كودك محور ويژه كودكان شبه¬خانواده است تا ضمن كاهش دادن برخي از خلاء¬هاي درمان شناختي- رفتاري متمركز بر ضربه¬رواني از ظرفيت¬هاي اين درمان نيز استفاده كرده باشد.
كليدواژهها: تجربه زيسته، كودكان شبه¬خانواده، ضربه¬رواني پيچيده، درمان شناختي-رفتاري، اختلال استرس پس از سانحه پيچيده، ناگويي هيجاني، تاب¬آوري
-
كليدواژه لاتين
Cognitive-Behavioral Therapy , Complex Trauma , Foster children , Lived Experience , Complex post-traumatic stress disorder , Alexithymia , Resilience
-
عنوان لاتين
Integrating Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy with With lived experience of complex trauma for foster girls aged 9 to 11, and Comparing its Effectiveness with Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy on Complex Posttraumatic Stress Disorder, Behavioral Disorder, Alexithymia, and Resilience
-
گروه آموزشي
روان شناسي
-
چكيده لاتين
Abstract
The purpose of this research is to examine the phenomenology of complex trauma in foster children and then develop an integrating trauma-focused cognitive behavioral therapy with foster care childrenʹs lived experience of complex trauma, and compare its effectiveness with Trauma-focused cognitive behavioral therapy on complex post-traumatic stress disorder, behavioral disorder, alexithymia, and resilience. The current research was conducted in two parts, qualitative and quantitative. In the qualitative part, data collection was carried out in a semi-structured manner using the phenomenological method. The scope of the research in this part included girls aged 9 to 11 years living in foster care in Isfahan in 2022. Purposive sampling was carried out on 8 children until data saturation was reached. The findings were analyzed using the Giorgi method and 5 main themes were identified, including belonging, relationship, self-concept, previous life challenges, and psychological capital. The common factors approach was used to develop an integrated intervention among various integration methods. For the content validity of the intervention, the opinions of 8 experts have used the Delphi method. In the following, by integrating cognitive-behavioral intervention based on the lived experiences of foster children was developed in 10 sessions and each session included two parts of caregivers (group), and children (individual). The quantitative part was conducted in a quasi-experimental manner with two experimental and a control group, and evaluation was conducted as a pre-/post-test and a one-month follow-up. The research population consisted of foster children aged 9 to 10 in Isfahan in 2023. Taking into account the entry and exit criteria and using the available sampling method, 3 foster care, each containing 10 children, were selected as intervention and control groups. For data collection, International Trauma Questionnaire, Children’s Alexithymia Measure, Child Behavior Checklist, and Resiliency scales of children and adolescents were used, and mixed multivariate analysis of variance was used to analyze the data. The results showed that both integrated intervention and trauma-focused cognitive behavioral therapy were significantly effective in reducing, behavioral disorder and alexithymia, and increasing resilience. In behavioral disorder and resilience, integrated intervention was more effective than trauma-focused cognitive behavioral therapy. However, there was no significant difference between the effects of the two treatments on complex post-traumatic stress and alexithymia. Therefore, the present integrating intervention is an attempt to formulate a child-centered therapeutic intervention for foster children to reduce some of the gaps in Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy has also used the capacities of this therapy.
Keywords: Cognitive-Behavioral Therapy, Complex Trauma, Foster children, Lived Experience, Complex post-traumatic stress disorder, Alexithymia, Resilience
-
تعداد فصل ها
5 فصل
-
لينک به اين مدرک :