-
شماره ركورد
24294
-
شماره راهنما
EDU2 786
-
نويسنده
قرباني سيني، زهرا
-
عنوان
بررسي ميزان تأثير دبيران در افزايش مسئوليتپذيري اجتماعي دانشآموزان از ديدگاه دبيران و دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
برنامه ريزي آموزشي
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
شهريور ماه 1403
-
صفحه شمار
129 ص.
-
استاد راهنما
سيدابراهيم ميرشاه جعفراصفهاني
-
كليدواژه فارسي
مسئوليتپذيري اجتماعي , دبيران , دانشآموز , ابعاد (شهروندي، فرهنگي- اخلاقي، زيستي، قانوني، اقتصادي)
-
چكيده فارسي
پژوهش حاضر با هدف بررسي ميزان تأثير دبيران در افزايش مسئوليتپذيري اجتماعي دانشآموزان از ديدگاه دبيران و دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف كاربردي و از جنبه شيوه گردآوري اطلاعات توصيفي از نوع پيمايشي بود. جامعه آماري اين پژوهش را دبيران و دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان تشكيل دادند كه با استفاده از روش نمونهگيري تصادفي طبقهاي متناسب با حجم برآورده شد و طبق آن تعداد 750 نفر در پژوهش حاضر مشاركت داشتند كه 371 نفر آنها دبير و 379 نفر آنها دانشآموز بودند. جهت گردآوري دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده گرديد و براي تعيين روايي پرسشنامه از روايي صوري و محتوايي استفاده شد. پايايي پرسشنامه با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ (0.90) ارزيابي گرديد. جهت تحليل دادهها از آزمون فريدمن، آزمون كلموگراف-اسميرنف تك متغيري و يومان-ويتني استفاده شد. در پژوهش حاضر ميزان تأثير دبيران در افزايش مسئوليتپذيري اجتماعي در پنج بعد شهروندي، فرهنگي – اخلاقي، زيستي، قانوني و اقتصادي بررسي گرديد، يافتههاي حاصل از پژوهش حاكي از اين بود كه از ديدگاه دبيران و دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان ميزان تأثير دبيران در افزايش مسئوليتپذيري اجتماعي دانشآموزان در بعد شهروندي بالاترين رتبه، بعد فرهنگي-اخلاقي در رتبه دوم، بعد زيستي رتبه سوم، بعد اقتصادي در رتبه چهارم و بعد قانوني پايين ترين رتبه را به خود اختصاص داده است. از نظر دبيران و دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان ميزان تأثير دبيران در افزايش مسئوليتپذيري اجتماعي دانشآموزان در ابعاد پنجگانه مطرح شده بيشتر از سطح متوسط بود؛ همچنين دبيران نسبت به دانشآموزان، ميزان موفقيت خود را بيشتر در نظر گرفته¬ و سطح عملكرد خود را بهتر دانستهاند.
-
كليدواژه لاتين
social responsibility , teachers , students , dimensions (citizenship, cultural-ethical, biological, legal, economic).
-
عنوان لاتين
Investigating the impact of teachers on increasing studentsʹ social responsibility from the perspective of teachers and students of the second secondary school in Isfahan city
-
گروه آموزشي
علوم تربيتي
-
چكيده لاتين
The present study was conducted with the aim of investigating the effect of teachers in increasing the social responsibility of students from the perspective of teachers and students of the second secondary school in Isfahan city. The method of the present research was applied in terms of its purpose and in terms of the method of collecting descriptive information, it was a survey type. The statistical population of this research was made up of the teachers and students of the second secondary school in Isfahan city, which was fulfilled by stratified random sampling based on the size, and according to that, 750 people participated in the current research, of which 371 were teachers and 379 were students. A researcher-made questionnaire was used to collect data, and face and content validity were used to determine the validity of the questionnaire. The reliability of the questionnaire was evaluated using Cronbachʹs alpha coefficient (0.90). To analyze the data, Friedman test, Kolmograph-Smirnov univariate test and Yeoman-Whitney were used. In the current research, the extent of teachersʹ influence in increasing social responsibility in the five dimensions of citizenship, cultural-ethical, biological, legal and economic was investigated, the findings of the research indicated that from the point of view of teachers and students of the second secondary level of Isfahan city, the extent of teachersʹ influence in Increasing the social responsibility of students in the citizenship dimension has the highest rank, the cultural-ethical dimension in the second rank, the biological dimension in the third rank, the economic dimension in the fourth rank and the legal dimension has the lowest rank. According to the teachers and students of the second secondary level of Isfahan city, the level of influence of teachers in increasing the social responsibility of students in the five mentioned dimensions was higher than the average level; Also, compared to students, teachers consider their success rate more and consider their level of performance better.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :