-
شماره ركورد
24233
-
شماره راهنما
ARA3 112
-
نويسنده
العنبكي، قحطان
-
عنوان
اثرگذاري راهبرد نشست گروهي و متد پاس در يادگيري دانش¬آموزان كلاس پنجم علمي و بهبود تفكر انتقادي در درس دستور زبان عربي
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
زبان و ادبيات عرب
-
دانشكده
زبانهاي خارجي
-
تاريخ دفاع
1403/11/6
-
صفحه شمار
139 ص.
-
استاد راهنما
دكتر نرگس گنجي
-
استاد مشاور
الدكتور ساجد زارع , الدكتور رياض حسين علي المهداوي
-
كليدواژه فارسي
راهبرد مباحثه¬ ميزگردي , راهبرد پاس (POSSE) , پايه پنجم علمي , تفكر انتقادي , قواعد زبان عربي
-
چكيده فارسي
اين پژوهش با هدف بررسي تأثير راهبرد مباحثه ميزگردي و راهبرد پاس (POSSE) بر پيشرفت تحصيلي و تقويت تفكر انتقادي دانشآموزان پايه پنجم علمي در درس قواعد زبان عربي انجام شد. جامعه آماري پژوهش شامل 100 دانشآموز بود كه بهطور تصادفي به سه گروه تقسيم شدند: گروه اول (35 نفر) كه با استفاده از راهبرد مباحثه ميزگردي آموزش ديدند، گروه دوم (35 نفر) كه تحت آموزش با راهبرد تنال القمر قرار گرفتند، و گروه سوم (كنترل) كه با روش تدريس معمول آموزش ديدند. پژوهشگر مدرسهاي با سه كلاس پايه پنجم علمي را انتخاب كرد و متغيرهايي نظير سن (برحسب ماه)، نمرات درس عربي سال گذشته، سوابق تحصيلي والدين و نمرات آزمون هوش را ميان گروهها كنترل نمود. تحليلها نشان داد كه تفاوت معناداري ميان گروهها در اين متغيرها وجود ندارد. براي اجراي پژوهش، شش موضوع از كتاب قواعد زبان عربي پايه پنجم انتخاب و 144 هدف رفتاري تدوين شد. اين اهداف به تأييد گروهي از متخصصان در حوزه روش تدريس زبان عربي و روانشناسي تربيتي رسيد. سپس طرحهاي درسي ويژهاي براي هر سه گروه بر اساس راهبرد مباحثه ميزگردي، راهبرد پاس (POSSE)، و روش تدريس معمول طراحي و اجرا گرديد. اين ساختار پژوهشي و طراحي هدفمند ابزارها، به ارائه نتايج معتبري براي مقايسه اثرگذاري اين راهبردهاي آموزشي انجاميد. پژوهشگر دو آزمون طراحي كرد: يكي براي سنجش پيشرفت تحصيلي شامل 30 پرسش چندگزينهاي و ديگري براي ارزيابي تفكر انتقادي كه آن نيز شامل 30 پرسش بود. اين آزمونها پيش و پس از اجراي آزمايش از دانشآموزان گرفته شدند. دادههاي بهدستآمده با استفاده از نرمافزار SPSS و روشهاي آماري از جمله تحليل واريانس يكطرفه، آزمون LSD، و شاخصهايي مانند دشواري و تمييز سؤالات مورد تحليل قرار گرفتند. نتايج تحليل نشان داد:
1ـ تفاوت معناداري بين گروه آزمايشي كه با استفاده از راهبرد پاس (POSSE) و راهبرد مباحثه ميزگردي آموزش ديدند و گروهي كه از راهبرد تنال القمر استفاده كردند به نفع راهبرد تنال القمر وجود دارد.
2ـ تفاوت معناداري بين گروه آزمايشي كه با استفاده از راهبرد پاس (POSSE) آموزش ديدند و گروه كنترل كه با روش معمول آموزش ديدند، به نفع راهبرد تنال القمر وجود دارد و تفاوت مثبت برابر با (6057143) مشاهده شد.
3ـ تفاوت معناداري بين گروه آزمايشي كه با استفاده از راهبرد مباحثه¬ ميزگردي ديدند و گروه كنترل كه با روش معمول آموزش ديدند، به نفع راهبرد مباحثه¬ ميزگردي وجود دارد. همچنين تحقيق تعدادي نتيجهگيريها، توصيهها و پيشنهادات را ثبت كرده است.
4ـ راهبرد مباحثه¬ ميزگردي با فراهم كردن جو كلاسي، مهارتهاي كار گروهي را پرورش ميدهد و فرصتهايي براي تفكر علمي فراهم ميآورد.
5ـ راهبرد مباحثه¬ ميزگردي تفكر فلسفي را پرورش ميدهد؛ زيرا فضاي امن و بدون اضطراب براي دانشآموزان جهت تحقيق و آزادانديشي فراهم ميكند. ترس و اضطراب مانع تفكر فلسفي ميشود. دلايل برتري راهبرد تنال القمر نسبت به راهبرد مباحثه¬ ميزگردي و روش معمول عبارت است از: تدريس با استفاده از راهبرد تنال القمر به سازماندهي جذاب محتواي درسي كمك كرده و توجه دانشآموزان را جلب كرده است. اين راهبرد همچنين همكاري بين آنها را تقويت كرده و علاقه به كاوش و تحقيق را افزايش داده است، كه در نهايت به افزايش پيشرفت تحصيلي آنان كمك كرده است. تدريس با راهبرد تنال القمر باعث شد دانشآموزان ايدهها و اطلاعات مربوط به درس قواعد زبان عربي را كه حاوي مطالب جالبي است، با يكديگر به اشتراك بگذارند. اين تبادل نظر باعث افزايش انگيزه و پيشرفت در يادگيري اين درس شد.
-
كليدواژه لاتين
the Panel Discussion Strategy , The POSSE Strategy , fifth-grade science , critical thinking , Arabic grammar.
-
عنوان لاتين
The Effect of the Two Strategies, Group Discussion and the POSSE on the Achievement of Scientific Fifth Grade Students in the Development of Their Critical Thinking in the Subject of Arabic Language Grammar
-
گروه آموزشي
زبان و ادبيات عربي
-
چكيده لاتين
This study aimed to investigate the impact of the Panel Discussion Strategy and The POSSE Strategy on the academic achievement and critical thinking skills of fifth-grade science students in Arabic grammar. The research population consisted of 100 students randomly divided into three groups: the first group (35 students) was taught using the Panel Discussion Strategy, the second group (35 students) was taught using The POSSE Strategy, and the third group (control, 30 students) was taught using the conventional teaching method. The researcher selected a school with three fifth-grade science classes and controlled variables such as age (in months), Arabic language grades from the previous year, parentsʹ educational backgrounds, and IQ test scores, ensuring no significant differences between the groups in these variables. Six topics were selected from the fifth-grade Arabic grammar textbook, and 144 behavioral objectives were formulated. These objectives were validated by a panel of experts in Arabic language teaching methods and educational psychology. Lesson plans tailored to the Panel Discussion Strategy, The POSSE Strategy, and conventional teaching methods were developed and implemented for each group. This structured research design and carefully crafted tools provided reliable results for comparing the effectiveness of these teaching strategies. The researcher designed two tests: one to assess academic achievement consisting of 30 multiple-choice questions and another to evaluate critical thinking skills, also comprising 30 questions. These tests were administered before and after the experiment. The data collected were analyzed using SPSS software and statistical methods such as one-way ANOVA, LSD test, and indicators like question difficulty and discrimination indices. The analysis revealed the following results:
1-There is a significant difference between the experimental group that was taught using The POSSE Strategy strategy and circular debate strategy and the group that only used The POSSE Strategy strategy, favoring The POSSE Strategy.
2-There is a significant difference between the experimental group taught using The POSSE Strategy and the control group taught using the traditional method, in favor of The POSSE Strategy, with a positive difference of .(6057143).
3-There is a significant difference between the experimental group taught using the circular debate strategy and the control group taught using the traditional method, in favor of the circular debate strategy. The research also recorded several conclusions, recommendations, and suggestions.
4- The circular debate strategy fosters teamwork skills by creating a classroom environment that encourages scientific thinking. 5- The circular debate strategy promotes philosophical thinking by providing a safe, anxiety-free space for students to explore and think freely. Fear and anxiety inhibit philosophical thinking. The reasons for the superiority of The POSSE Strategy over the circular debate strategy and traditional methods are as follows: Teaching with The POSSE Strategy helped organize the content in an engaging way, capturing the studentsʹ attention. This strategy also enhanced collaboration among them and increased their interest in exploration and research, which ultimately contributed to their academic progress. Teaching with The POSSE Strategy led students to share ideas and information related to the Arabic grammar lesson, which contained interesting content. This exchange of ideas increased motivation and progress in learning the subject.
-
تعداد فصل ها
4
-
لينک به اين مدرک :