-
شماره ركورد
24161
-
شماره راهنما
PSY2 878
-
نويسنده
طباخيان اصفهاني، محبوبه
-
عنوان
مقايسه مؤلفههاي شناختي استدلال كمي، حافظه كاري و استدلال فضايي در كودكان پيشدبستاني با آموزش به روش مونته سوري و بدون اين آموزش
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
علوم شناختي- روانشناسي شناختي
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
1403/06/28
-
صفحه شمار
129 ص.
-
استاد راهنما
دكتر حميدطاهر نشاط دوست
-
استاد مشاور
دكتر احمد عابدي
-
كليدواژه فارسي
رويكرد مونته سوري , استدلال كمي , حافظه كاري , استدلال فضايي , پيشدبستاني , كودكان , شناختي , آزادي , رياضيات
-
چكيده فارسي
اهميت و ضرورت آموزش در دورهٔ پيش از دبستان بيش از گذشته موردنظر است. افزايش روزافزون متقاضيان آموزشهاي اين دوره، نياز والدين شاغل و نياز جامعه، لزوم تدوين برنامههاي كيفي و غني را در دوره پيشدبستاني نمايان ميسازد. تحقيقات زيادي تأثير برنامههاي غني و برنامهريزي آموزشي و درسي مطلوب را براي كودكان در اين دوره نشان ميدهد و مهمتر از آن، نتايج تحقيقات مويد سرمايهگذاري بيشتر براي آموزش بهتر و برنامههاي كيفي براي موفقيت بيشتر كودكان در سالهاي تحصيلي بعدي است. يكي از روشهاي آموزشي در دوره پيشدبستاني، رويكرد آموزشي مونتهسوري است. باتوجهبه اهميت و كاربرد مؤلفههاي استدلال كمي، استدلال فضايي و حافظه كاري در زندگي روزمره افراد بشر و در همه سنين؛ اين پژوهش به مقايسه اين سه مؤلفه شناختي در كودكان پيشدبستاني كه با رويكرد مونتهسوري آموزش ديدهاند و كودكاني كه در مدارس دولتي آموزش ديدهاند، پرداخته است. براي اين منظور در پايان نيمسال دوم 1402-1403 در شهرستان اصفهان، 30 نفر از كودكان پيشدبستاني 5 تا 7 سال كه با رويكرد مونتهسوري آموزش ديده بودند و 30 نفر از كودكان پيشدبستاني 5 تا 7 سال كه در مدارس دولتي تحت آموزش بودند، به روش نمونهگيري دردسترس انتخاب شده و تست هوش تهران-استنفورد -بينه به مدت 45 دقيقه براي آنها اجرا شد. نتايج آزمون تهران-استنفورد-بينه در سه مؤلفه شناختي استدلال كمي، استدلال فضايي و حافظه كاري در اين دو گروه از كودكان با هم مقايسه شد. نتايج تحليل واريانس دوراهه نشان داد كه كودكان با آموزش مونته سوري در سه مؤلفه شناختي ذكر شده، عملكرد بهتري داشتند (0.005>p).
-
كليدواژه لاتين
Montessori approach , , quantitative reasoning , working memory , spatial reasoning , preschool , children , cognitive , freedom , mathematics
-
عنوان لاتين
Comparison of the cognitive components of quantitative reasoning, working memory and spatial reasoning in preschool children with and without Montessori education
-
گروه آموزشي
روان شناسي
-
چكيده لاتين
The importance and necessity of education in the pre-primary period is considered more than in the past. The increasing number of applicants for this course, the needs of working parents and the needs of the society, shows the necessity of developing quality and rich programs in the preschool period. Many researches show the effect of rich programs and favorable educational and curriculum planning for children in this period, and more importantly, the research results support more investment for better education and quality programs for more success of children in the following academic years. One of the educational methods in the preschool period is the Montessori educational approach. Considering the importance and application of the components of quantitative reasoning, spatial reasoning and working memory in the daily life of human beings and at all ages; This research compared these three cognitive components in preschool children who were trained with the Montessori approach and children who were trained in public schools. For this purpose, at the end of the second semester of 1402-1403, 30 preschool children who were trained with the Montessori approach and 30 preschool children from public schools in Isfahan city were selected by the available sampling method and Tehran-Stanford-Bineh intelligence test was used. It was performed for 45 minutes. The results of the Tehran-Stanford-Binet test were compared in the three cognitive components of quantitative reasoning, spatial reasoning and working memory in these two groups of children. The results of bivariate variance analysis showed that children with Montessori education performed better in the three cognitive components mentioned (p<0.005).
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :