-
شماره ركورد
24013
-
شماره راهنما
PSY2 874
-
نويسنده
تقي جراح، منصوره
-
عنوان
مقايسه خلاقيت در كودكان مبتلابه اختلال نارسايي توجه/ فزون¬كنشي و عادي و تاثير مداخله مبتني بر خلاقيت بر علائم اختلال نارسايي توجه/ فزون¬كنشي و كنش اجرايي سازماندهي در پسران دوره ابتدايي شهر اصفهان
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
روانشناسي عمومي
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
1403/06/27
-
صفحه شمار
103 ص.
-
استاد راهنما
شعله اميري
-
استاد مشاور
حسينعلي مهرابي كوشكي
-
كليدواژه فارسي
نارسايي توجه , فزون كنشي , خلاقيت , سازماندهي
-
چكيده فارسي
هدف از پژوهش انجام شده در مرحله اول مقايسه خلاقيت در دانش آموزان پسر دوره ابتدايي داراي علائم اختلال نارسايي توجه / فزون¬كنشي و عادي شهر اصفهان بود. هدف از پژوهش انجام شده در مرحله دوم بررسي تاثير مداخله مبتني بر خلاقيت بر علائم اختلال نارسايي توجه/ فزون¬كنشي و كنش اجرايي سازماندهي در دانش¬آموزان پسر دوره ابتدايي شهر اصفهان كه علائم داشتند بود. روش تحقيق در مرحله اول از نوع علي- مقايسه¬اي و در مرحله دوم از نوع نيمه¬آزمايشي به صورت پيش¬آزمون پس¬آزمون با گروه كنترل بود. جامعه¬ي آماري پژوهش در مرحله اول، تمامي دانش¬آموزان پسر پايه پنجم و ششم مقطع ابتدايي (10 تا 13 ساله) با يا بدون علائم اختلال نارسايي توجه/ فزون¬كنشي -تكانشگري شهر اصفهان در سال تحصيلي 1402-1403 را شامل ¬شد و نمونه شامل 108 نفر از دانش¬آموزان پسر پايه پنجم و ششم مقطع ابتدايي (10 تا 13 ساله) داراي علائم اختلال نارسايي توجه/ فزون¬كنشي و دانش¬آموزان پسر عادي پايه پنجم و ششم مقطع ابتدايي (10 تا 13 ساله) بود. براي انتخاب نمونه ابتدا يكي از نواحي آموزش و پرورش شهر اصفهان به صورت تصادفي انتخاب، سپس از بين مدارس ابتدايي پسرانه آن ناحيه، 6 مدرسه به شيوه در دسترس انتخاب شدند. در ادامه پرسشنامه سلامت روان كودكان آنتاريو سوالات خرده مقياس نارسايي توجه/ فزون¬كنشي توسط والدين دانش¬آموزان جهت انجام غربالگري تكميل شد. در مجموع 354 نفر از دانش آموزان غربالگري شدند، درنهايت 54 نفر از آنان كه داراي علائم اختلال نارسايي توجه/ فزون-كنشي بودند و 54 نفر كه بدون علائم يا درجات كمي از علائم را نشان دادند، مشخص شدند و آزمون تفكر خلاق تورنس را تكميل نمودند. بنابراين تعداد كل نمونه در مرحله اول 108 نفر بود. در مرحله دوم نمونه شامل 16 نفر از دانش¬آموزان پسر پايه پنجم و ششم مقطع ابتدايي (10 تا 13 ساله) داراي علائم اختلال نارسايي توجه/ فزون¬كنشي بود. براي انتخاب نمونه، از بين آزمودني¬هايي كه در مرحله¬ي نخست به عنوان آزمودني¬هاي داراي علائم اختلال نارسايي توجه/ فزون¬كنشي تشخيص داده شده بودند، با 38 نفر از والدين آزمودني¬ها، مصاحبه¬ي تشخيصي باليني بر اساس راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني ويراست پنجم نسخه تجديد نظر شده، انجام گرفت و در نهايت 16 آزمودني داراي ملاك¬هاي نهايي، انتخاب و به صورت تصادفي 8 نفر در گروه آزمايش و 8 نفر در گروه كنترل قرار گرفتند. ابزارهاي پژوهش در مرحله نخست پرسشنامه سلامت روان كودكان آنتاريو سوالات خرده مقياس نارسايي توجه/ فزون¬كنشي و آزمون تفكر خلاق تورنس بودند. در مرحله دوم همه آزمودني¬ها با استفاده از سوالات خرده مقياس نارسايي توجه/ فزون¬كنشي پرسشنامه سلامت روان كودكان آنتاريو و آزمون برج لندن نسخه¬ي كامپيوتري مورد ارزيابي قرار گرفتند، در ادامه براي آزمودني¬هاي گروه آزمايش مداخله آموزش خلاقيت استرنبرگ، بر اساس پروتكل آموزشي، ارائه شد. در انتها نتايج تحليل واريانس يك راهه براي مرحله اول پژوهش نشان داد تفاوت معنا داري در ابعاد سيالي، انعطاف پذيري، اصالت و بسط خلاقيت دو گروه كودكان عادي و كودكان داراي علائم اختلال نارسايي/ توجه فزون¬كنشي وجود نداشت. نتايج تحليل كواريانس چند راهه نشان داد كه مداخله¬ي مبتني بر خلاقيت بر علائم اختلال نارسايي توجه، فزون¬كنشي و كنش اجرايي سازماندهي كودكان شهر اصفهان تاثير معنا داري نداشت. اگر چه يافته¬هاي مشاهدات باليني و مصاحبه با والدين سطوحي از تغييرات را در آزمودني¬ها نشان مي¬دهد، اما از نظر كمي به نظر مي¬رسد، مداخله مبتني بر خلاقيت تاثير معنا داري بر كنش اجرايي سازماندهي و كاهش علائم نارسايي توجه فزون¬كنشي آزمودني¬ها ندارد
-
كليدواژه لاتين
attention deficit , hyperactivity , creativity , organization
-
عنوان لاتين
Comparison of creativity in children with attention deficit/hyperactivity disorder and normal and the effect of intervention based on creativity on the symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder and executive function of organization in elementary school boys in Isfahan city.
-
گروه آموزشي
روان شناسي
-
چكيده لاتين
The first phase aimed to compare the creativity levels of elementary school boys in Isfahan city who exhibited symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) with those who did not. The second phase sought to examine the impact of a creativity intervention on ADHD symptoms and the executive function of organization in boys with ADHD symptoms. The research utilized a causal-comparative design in the first phase and a quasi-experimental design with pre-test and post-test control groups in the second. In the first phase, the sample consisted of 108 fifth and sixth-grade male students (aged 10 to 13), selected from a larger population of students both with and without ADHD symptoms. A total of 354 students were initially screened using the Ontario Child Health Questionnaire, after which 54 students with ADHD symptoms and 54 students without were administered the Torrance Test of Creative Thinking. The second phase involved a sample of 16 boys with ADHD symptoms, identified through clinical diagnostic interviews based on the DSM-5-TR. These students were randomly assigned to either an experimental group (n=8) or a control group (n=8). The experimental group received a creativity-focused Strenberg intervention, while both groups were evaluated on ADHD symptoms using the Ontario Child Health Questionnaire and on organizational skills with the Tower of London Test. The results of a one-way ANOVA in the first phase indicated no significant difference in creativity between children with ADHD symptoms and their non-ADHD students. In the second phase, multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed that the creativity intervention did not significantly affect ADHD symptoms or organizational functioning. While qualitative feedback from clinical observations and parent interviews suggested minor improvements, the quantitative data indicated that the intervention had no substantial impact on ADHD symptoms or organizational performance
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :