-
شماره ركورد
24002
-
شماره راهنما
PSY2 872
-
نويسنده
كلانتري دهقي، زهرا
-
عنوان
بلوغ در دانش آموزان نسل آلفا ؛ مفهوم شناسي، پيشايندها و مقايسۀ آن در دانش آموزان با و بدون اختلالات هيجاني رفتاري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
روانشناسي و آموزش كودكان با نياز هاي خاص
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
1403/06/26
-
صفحه شمار
98 ص.
-
استاد راهنما
امير قمراني
-
كليدواژه فارسي
بلوغ , دانش آموزان , نسل آلفا , مفهوم شناسي , پيشايندها , اختلالات هيجاني رفتاري
-
چكيده فارسي
با توجه به اينكه تولد نسل آلفا با عصر فناوري همراه شده است امكان دارد بلوغ در اين نسل با تفاوتهايي همراه باشد. پژوهش حاضر در حوزۀ بررسي بلوغ نسل آلفا در دانشآموزان با و بدون اختلالات هيجاني رفتاري صورت گرفت. طرح پژوهش حاضر كمي بود كه با توجه به اهداف و سؤالات پژوهش با روشهاي همبستگي و علي مقايسهاي انجام شد. جامعۀ آماري پژوهش شامل كليۀ دانشآموزان دختر و پسر با اختلالات هيجاني رفتاري و بدون اختلالات هيجاني رفتاري شهر اصفهان در مقطع ابتدايي و متوسطه در سال تحصيلي 1402- 1403بود. حجم نمونۀ آماري در مجموع مشتمل بر 725 نفر به تفكيك دانش آموزان داراي اختلال هيجاني رفتاري (195 نفر) و دانش آموزان بدون اختلال هيجاني رفتاري (530 نفر) بود. با توجه به اين كه پژوهش حاضر در دو گروه از دانش آموزان با و بدون اختلالات هيجاني رفتاري صورت گرفت و اختلالات هيجاني رفتاري به دو دسته، اختلالات درونيشده و اختلالات برونيشده طبقه بندي ميشوند. لذا روش نمونهگيري به دوشيوۀ الف) روش نمونهگيري غير نسبتي در خصوص دانش آموزان بدون اختلال هيجاني رفتاري ب) روش نمونهگيري هدفمند براي دانش آموزان داراي اختلال هيجاني رفتاري استفاده شد. ابزارهاي اندازهگيري در اين پژوهش شامل پرسشنامۀ راتر، پرسشنامۀ عملكرد اجتماعي انطباقي كودك و نوجوان، پرسشنامۀ محقق ساختۀ بلوغ در دانش آموزان نسل آلفا بود. به منظور تجزيه و تحليل دادهها نظر به اهداف و سؤالات پژوهش از روشهاي زير متناسب با اهداف پژوهش استفاده شد. الف) آمارههاي مربوط به تعيين روايي و پايايي پرسشنامۀ محقق ساختۀ بلوغ در دانش آموزان نسل آلفا ب) ضريب همبستگي و رگرسيون به منظور بررسي پيشايندهاي بلوغ در دانش آموزان نسل آلفا ج) آمارههاي توصيفي مشتمل بر ميانگين و انحراف معيار د) آمارههاي استنباطي مشتمل برآزمون t مستقل با هدف مقايسۀ دانشآموزان با و بدون اختلالات هيجاني رفتاري با نرم افزار SPSS انجام شد. نتايج نشان داد كه پرسشنامه بلوغ در دانشآموزان نسل آلفا از روايي و پايايي مناسب برخوردار است، همچنين بين نمرات بلوغ درحيطۀ بلوغ جسمي جنسي در دختران با اختلالات درونيشده و بدون اختلالات درونيشده تفاوت معنيدار وجود دارد و بين نمرات بلوغ جسمي و جنسي در پسران با اختلالاتدروني شده و بدون اختلالات درونيشده تفاوت معني دار وجود ندارد، بلوغ جسمي و جنسي در گروه دانش آموزان دختر داراي اختلال درونيشده از گروه بدون اختلال درونيشده بيشتر است. همچنين بين نمرات بلوغ جسمي و جنسي در پسران با اختلالات بيرونيشده و بدون اختلالات بيرونيشده تفاوت معني دار وجود دارد. بلوغ جسمي و جنسي در گروه دانش آموزان پسر با اختلال بيرونيشده از گروه بدون اختلال بيروني شده بيشتر است و بين نمرات بلوغ جسمي و جنسي در دختران با اختلالات بيرونيشده و بدون اختلالات بيرونيشده تفاوت معنيدار وجود ندارد. همچنين بهترين پيشبينيكنندۀ بلوغ در دانش آموزان(دختر و پسر) پسر نسل آلفا روابط خانوادگي بود. بر اساس نتايج تحليل رگرسيون گام به گام ارتباط بين روابط خانوادگي، وظايف خانوادگي و ازخود مراقبتي و ارتباط با همسالان با بلوغ دانش آموزان نسل آلفا معنادار بوده است. نتايج پژوهش حاضر نشان داد كه دختران داراي اختلالات دروني شده و پسران داراي اختلال بيرونيشده علائم جسمي جنسي بلوغ را بيشتر از همتايان بدون اختلال خويش نشان ميدهند لذا استفاده از اين پرسشنامه ميتواند در كمك به بررسي بهتر بلوغ در اين دانش آموزان و كمك به خانوادهها و مشاورين براي رفع مشكلات مرتبط با بلوغ آنها مؤثر باشد باشد.
-
كليدواژه لاتين
Puberty , Students , Alpha Generation , Conceptualization , Antecedents , Emotional and Behavioral Disorders
-
عنوان لاتين
Puberty in students of the Alpha generation;conceptualization, antecedents and its comparison in students with and without emotional behavioral disorders
-
گروه آموزشي
روان شناسي و آموزش افراد با نيازهاي خاص
-
چكيده لاتين
Considering that the birth of the alpha generation has been associated with the age of technology, it is possible that puberty in this generation is associated with differences. The current research was conducted in the field of investigating the puberty of the alpha generation in students with and without emotional and behavioral disorders.The design of the current research was quantitative, which was done according to the issues and subjects of the research with correlational and causal comparison methods. The statistical population of this research includes all female students.The boy with emotional and behavioral disorders and without emotional and behavioral disorders in Isfahan city was in primary and secondary level in the academic year of 1402-1403. The size of the statistical sample consisted of 725 people, separated from students with emotional-behavioral disorder (195 people) and students without emotional-behavioral disorder (530 people). Considering that the present research was conducted in two groups of students with and without emotional and behavioral disorders. Behavioral emotional disorders are classified into two categories: internalized disorders and externalized disorders.Therefore, the sampling method was used in two ways: a) non-proportional sampling method for students without emotional-behavioral disorder b) targeted sampling method for students with emotional-behavioral disorder. The measurement tools in this research included Rutterʹs questionnaire, child and adolescent adaptive social functioning questionnaire, researcher-made questionnaire of puberty in students of the Alpha generation. In order to analyze the data according to the goals and questions of the research, the following methods were used according to the goals of the research.. a) Statistics related to determining the validity and reliability of the researcher-made puberty questionnaire in students of the Alpha generation b) Correlation and regression coefficients in order to investigate the antecedents of puberty in students of the Alpha generation c) Descriptive statistics including the mean and standard deviation d) Statistics An inference including an independent t-test with the aim of comparing students with and without emotional-behavioral disorders was carried out with SPSS software. The results showed that the puberty questionnaire in students of the Alpha generation has adequate validity and reliability.Also, there is a significant difference between the puberty scores in the area of physical and sexual puberty in girls with internalized disorders and without internalized disorders, and there is no significant difference between the physical and sexual puberty scores in boys with and without internalized disorders, physical and sexual puberty y in The group of female students with internalizing disorder is more than the group without internalizing disorder. Also, there is a significant difference between physical and sexual puberty scores in boys with externalizing disorders and without externalizing disorders. Physical and sexual puberty in the group of male students with externalizing disorder is higher than the group without externalizing disorder, and there is no significant difference between the physical and sexual puberty scores of girls with externalizing disorders and without externalizing disorders.Also, the best predictor of puberty in students (girls and boys) was the alpha generation of family relationships. Based on the results of step-by-step regression analysis, the relationship between family relationships, family and self-care duties, and communication with peers has been significant with the puberty of students of the Alpha generation
-
تعداد فصل ها
5
-
استاد مشاور خارج از دانشگاه
ميترا صوابي
-
لينک به اين مدرک :