-
شماره ركورد
23991
-
شماره راهنما
PSY2 870
-
نويسنده
قميان، محمدعلي
-
عنوان
اثر بخشي تركيب آموزش اختصاصي سازي حافظه و مداخله بازنويسي تصوير بر افسردگي، سوگيري تفسيري و اجتناب شناختي دانشجويان با نشانگان افسردگي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
روانشناسي باليني
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
1403/6/26
-
صفحه شمار
127 ص.
-
استاد راهنما
دكتر حميدطاهر نشاط دوست
-
استاد مشاور
دكتر علي محرابي
-
كليدواژه فارسي
آموزش اختصاصي سازي حافظه , بازنويسي تصوير , افسردگي , سوگيري تفسيري , اجتناب شناختي
-
چكيده فارسي
پژوهش حاضر با هدف بررسي اثر بخشي تركيب آموزش اختصاصي سازي حافظه و مداخله بازنويسي تصوير بر افسردگي، سوگيري تفسيري و اجتناب شناختي دانشجويان با نشانگان افسردگي انجام شد. اين پژوهش، پژوهشي نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون پس آزمون و گروه كنترل بود. در اين پژوهش 24 دانشجو با نشانگان افسردگي به روش نمونه گيري در دسترس از دانشگاه اصفهان انتخاب شدند و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل جايگماري شدند. گروه كنترل از نظر جنسيت شامل 6 دختر و 6 پسر، و گروه آزمايش شامل 7 دختر و 5 پسر بود. گروه آزمايش در 8 جلسه درمان كه چهار جلسه اول به صورت گروهي و چهار جلسه دوم به صورت انفرادي تشكيل شد شركت كردند، در حالي كه گروه كنترل در اين جلسات شركت نكردند. آزمودنيها با استفاده از پرسشنامهي افسردگي بك ويرايش دوم، پرسشنامه اجتناب شناختي سكستون و داگاس (2008) و پرسشنامه سناريو هاي مبهم برنا و همكاران (2011) مورد ارزيابي قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحليل واريانس اندازه گيري مكرر توسط نرم افزار¬ spss نسخه 26 تحليل شد. نتايج حاصل از پژوهش نشان دهنده اين است كه تركيب آموزش اختصاصيسازي حافظه و بازنويسي تصوير بر افسردگي و زير مقياس هاي آن در دانشجويان با نشانگان افسردگي اثر مثبت و معناداري دارد و اين اثر در پيگيري 1 ماهه ماندگار ميباشد(0.05>P) اما بر متغير هاي سوگيري تفسيري و اجتناب شناختي اثر معنا داري ندارد. همچنين بر اساس نتايج پژوهش تركيب آموزش اختصاصي سازي حافظه و بازنويسي تصوير بر جانشيني فكر كه از زير مقياس هاي اجتناب شناختي ميباشد اثر مثبت و معنا داري داشته و اين اثر در پيگيري يك ماهه ماندگار ميباشد.
-
كليدواژه لاتين
Memory specificity training , imagery rescripting , Depression , interpretive bias , Cognitive avoidance.
-
عنوان لاتين
The effectiveness of a combination of Memory Specificity Training and Imagery Rescripting intervention on depression, interpretive bias and cognitive avoidance of college students with depressive symptoms
-
گروه آموزشي
روان شناسي
-
چكيده لاتين
The present study was conducted with the aim of studying the effectiveness of combining memory specifity training and imagery rescripting intervention on depression, interpretive bias and cognitive avoidance of college students with depressive symptoms. This research was a quasi-experimental research with a pre-test, post-test and control group design. In this research, 24 students with depression symptoms were selected from the University of Isfahan by convenience sampling method and were randomly replaced in two experimental and control groups. The experimental group participated in 8 treatment sessions, four of which were held as a group, while the control group did not participate in these sessions. Participants were evaluated using Beck depression questionnaire, second edition, Sexton and Dagas cognitive avoidance questionnaire (2008) and Brena et al.ʹs ambiguous scenarios questionnaire (2011). The data was analyzed using repeated measure analysis of variance with SPSS software. The results of the research show that the combination of memory specificity training and imagery rescripting had a positive and significant effect on the depression of students with depressive symptoms (P<0.05).
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :