-
شماره ركورد
23926
-
شماره راهنما
PSY2 868
-
نويسنده
غاضري، مريم
-
عنوان
اثر بخشي آموزش مبتني بر فرزندپروري تاملي بر روابط والد- كودك و خودكنترلي مادران و همدلي و تنظيم شناختي هيجان كودكان 8 تا 12 سال
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
روانشناسي عمومي
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
1403/6/27
-
صفحه شمار
168 ص.
-
استاد راهنما
ناهيد اكرمي
-
استاد مشاور
احمد عابدي
-
كليدواژه فارسي
فرزندپروري تاملي , روابط والد- كودك , خودكنترلي , همدلي , تنظيم شناختي هيجان , كودكان
-
چكيده فارسي
فرزندپروري يكي از وظايف پراهميت در ساختار خانواده است كه والدين را موظف مي¬سازد تا براي كودك خود امنيت ايجاد كنند. از جمله رويكردهاي فرزندپروري نوين مي¬توان به فرزندپروري تأملي اشاره كرد كه به والدين مي¬آموزد به جاي تمركز بر رفتارهاي ابراز شده از سمت كودك، موضع تأملي در رابطه با وضعيت ذهني فرزندشان داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسي اثر بخشي آموزش مبتني بر فرزندپروري تاملي بر روابط والد- كودك و خودكنترلي مادران و همدلي و تنظيم شناختي هيجان كودكان 8 تا 12 سال انجام شد. اين پژوهش، يك مطالعه نيمه آزمايشي با طرح پيش¬آزمون، پس¬آزمون و پيگيري و با دوگروه آزمايش و گواه بود. جامعه آماري اين پژوهش را، مادران داراي فرزند دانش آموز 8 تا 12 سال درسال 1402 در شهر اصفهان تشكيل مي¬دادند كه از بين آن¬ها تعداد 30 نفر مادر داراي فرزند 8 تا 12 سال، به روش نمونه¬گيري خوشه¬اي چند مرحله¬اي از دبستان نور امير انتخاب شدند و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. قبل از اجراي مداخله در مرحله پيش آزمون، مادران با استفاده از پرسشنامه¬هاي روابط والد-كودك پيانتا (1994) و خودكنترلي گراسميك و همكاران (1993) و كودكان با استفاده پرسشنامه¬هاي همدلي آيونگ و همكاران (2009) و تنظيم شناختي هيجان گارنفسكي و همكاران (2002) ارزيابي شدند و پس از آن، مادران اعضاي گروه آزمايش طي هشت جلسه 120 دقيقه¬اي و به¬صورت گروهي، تحت آموزش مبتني بر فرزندپروري تاملي قرار گرفتند اما اعضاي گروه كنترل هيچ¬گونه مداخله¬اي دريافت نكردند. پس از اجراي مداخله نيز، آزمودني¬ها در مرحله پس¬آزمون و سپس يك ماه بعد در مرحله پيگيري ارزيابي شدند. پس از اتمام پژوهش جهت رعايت اصول اخلاقي يك دوره مداخله آموزشي 2 ساعته براي گروه كنترل اجرا شد. داده¬ها با استفاده از روش آماري تحليل واريانس با اندازه¬گيري¬هاي مكرر و با به كارگيري نرم افزار spss نسخه 27 تحليل شدند. نتايج حاصل از تحليل و بررسي اين پژوهش نشان داد كه نمرات گروه آزمايش و كنترل با يكديگر در متغيرهاي روابط والد-كودك، خودكنترلي مادران و تنظيم شناختي هيجان كودكان (راهبردهاي مثبت و منفي) در مرحله پس آزمون و پيگيري تفاوت معناداري داشتند. با اين حال، اين مداخله نتوانست موجب بهبودي همدلي كودكان شود و تفاوت گروه آزمايش و كنترل معني دار نبود. لذا از يافته¬هاي اين پژوهش مي¬توان چنين نتيجه گرفت كه فرزندپروري تأملي با بهبود بخشيدن به كاركرد تأملي والدين مي¬تواند بر بهبود روابط والد-كودك، خود كنترلي مادران و تنظيم شناختي هيجان كودكان (راهبردهاي مثبت و منفي) كودكان 8 تا 12 سال موثر باشد.
-
كليدواژه لاتين
Reflective parenting , Parent-child relationships , Self-control , Empathy , Cognitive emotion regulation , Children
-
عنوان لاتين
Effectiveness Of Reflective Parenting Education on Parent-Child Relationships and Mothersʹ Self-control and Empathy and Cognitive Regulation of Emotions of 8-12 Years old children
-
گروه آموزشي
روان شناسي
-
چكيده لاتين
Parenting is one of the most important tasks in the family structure, which obliges parents to create security for their children. Among the new parenting approaches, we can mention reflective parenting, which teaches parents to take a reflective position in relation to their childʹs mental state instead of focusing on the behaviors expressed by the child. The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of reflective parenting education on parent-child relationships and mothersʹ self-control and empathy and cognitive regulation of emotions in 8- to 12-year-old children. This research was a semi-experimental study with a pre-test, post-test and follow-up design and with two experimental and control groups. The statistical population of this research was made up of mothers with children aged 8 to 12 years old in Isfahan city in 1402, and among them there were 30 mothers with children aged 8 to 12 years, using multiple cluster sampling method. They were selected from Nour Amir primary school and randomly assigned to two experimental and control groups (15 people in each group). Before the implementation of the intervention in the pre-test stage, the mothers using Piantaʹs parent-child relationship questionnaires (1994) and Grasmik et al.ʹs (1993) self-control questionnaires, and the children using Ayung et al.ʹs (2009) empathy questionnaires and cognitive regulation of emotion. Garnevsky et al. (2002) were evaluated, and after that, the mothers of the experimental group underwent eight sessions of 120 minutes and in a group, were trained based on reflective parenting, but the members of the control group did not receive any intervention. After the implementation of the intervention, the subjects were evaluated in the post-test phase and then one month later in the follow-up phase. After the completion of the research, a 2-hour educational intervention course was implemented for the control group in order to comply with the ethical principles. The data were analyzed using the statistical method of analysis of variance with repeated measurements and using spss software version 27. The results of the analysis and investigation of this research showed that the scores of the experimental and control groups were significantly different from each other in the variables of parent-child relationships, mothersʹ self-control, and childrenʹs cognitive regulation of emotion (positive strategies) in the post-test and follow-up stages. Also, these positive effects were sustained in the one-month follow-up. However, this intervention could not improve childrenʹs empathy and reduce their use of negative cognitive emotion regulation strategies; Because the difference between the experimental and control groups was not significant. Therefore, from the findings of this research, it can be concluded that reflective parenting by improving the reflective function of parents can improve parent-child relationships, mothersʹ self-control, and childrenʹs cognitive regulation of emotions (positive strategies) of 8-12 year old children be effective.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :