-
شماره ركورد
23898
-
شماره راهنما
HIS2 556
-
نويسنده
اميرپوركوراني، طيبه
-
عنوان
بررسي تحليلي سير تحول مانويت در آسياي مركزي و چين در عصر باستان
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
تاريخ - تاريخ ايران باستان
-
دانشكده
ادبيات و علوم انساني
-
تاريخ دفاع
شهريورماه 1403
-
صفحه شمار
185
-
استاد راهنما
حميدرضا پاشازانوس
-
استاد مشاور
سيد مسعود سيدبنكدار
-
كليدواژه فارسي
مانويت , ساسانيان , ايران , آسياي مركزي , چينِ عصر باستان
-
چكيده فارسي
كيش مانوي كه ماني آن را در قرن سوم ميلادي و در عصر امپراتوري ساساني بنيان نهاد، يك دين گنوسي با عناصر مسيحي و زردشتي و بودائي بود. اين دين بعد از مرگ ماني در زمان بهرام اول (271-274 م)، به علت سركوب و سخت گيري حكومت ساساني، نسبت به مانويان و مهاجرت آنها به شرق و غرب ايران گسترش يافت. از غرب به روم و شمال آفريقا راه يافت و از شرق نيز اول به آسياي مركزي و بعد از آن توسط تاجران سغدي به چين راه يافت به صورتي كه نخستين رد پاي مانويت را در سالنامه هاي سلسلۀ تانگ (618-907 م) مي توان ديد.
آئين مانوي داراي خصوصيت انعطاف پذيري بود كه باعث مي شد اين آئين در غالب اديان و آئين هاي هر منطقه نمايان شود. چنانچه در زير پوست آئين هاي بودائي و دائوئي كه مذهب مردم چين در آن زمان بود، نمايانگر شد و تبديل به آئيني گشت كه آشكار و پنهان در حدود ده قرن، پيروان فراواني را در منطقه آسياي مركزي و چين كسب نمود.
در اين پژوهش نحوۀ انتقال و ميزان اقبال آئين مانوي در آسياي مركزي و چين در عصر باستان مورد بررسي قرار مي گيرد و همچنين نقش ايرانيان در انتقال دين مانوي به آسياي مركزي و چين مورد به اختصار بررسي خواهد شد.
-
كليدواژه لاتين
Manichaeism , Sasanian , Iran , central Asia , ancient China
-
عنوان لاتين
An Analytical Study of the Evolution of Manichaeism in central Asia and China during the Ancient Era
-
گروه آموزشي
تاريخ
-
چكيده لاتين
Maniʹs religion, which was founded by Mani in the third century during Sasanid empire, was a Gnostic religion with elements of Christianity, Zoroastrianism ,and Buddhism. This religion was developed after Maniʹs death in the first Bahramʹs era(274-271 AD) due to Sasanid empire oppression and strictness, Regarding the Manichaeans and their migration, it spreads to the east and west of Iran, from the west it reached Rome and North Africa, and from the east it first reached central Asia and then reached China by Sogdian traders in such a way that the first traces of Manichaeism can be seen in Annals of the Tang dynasty.(618-907 AD) The Manichaeism religion had the characteristic of flexibility which made this religion appear in the majority of religions and rituals of each region, as it was represented under the skin of Buddhism and Daoism, which was the religion of Chinese people at that time, and became a religion that openly and hidden gained many followers in central Asia and China in about 10 centuries.
In this research,the manner of transmission and success rate of Manichaeism in Central Asia and china in ancient times will be investigated ,and also the role of Iranians in the transmission of Manichaeism to central Asia China Will be brefly examined.
-
تعداد فصل ها
4
-
لينک به اين مدرک :