-
شماره ركورد
23869
-
شماره راهنما
COU3 116
-
نويسنده
اسحاقي گرجي، معصومه
-
عنوان
ساخت هويت دكتري در دانشجويان: مطالعه نحوه شكلگيري، تدوين و اعتباريابي بسته مداخلهاي
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
مشاوره
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
1403/05/14
-
صفحه شمار
194 ص.
-
استاد راهنما
دكتر محمدرضا عابدي , دكتر اعظم نقوي
-
كليدواژه فارسي
هويت , هويت دكتري , نظريه زمينه اي , دانشجويان دانشگاه اصفهان , بسته مداخله اي
-
چكيده فارسي
انتظار مي¬رود كه برنامه¬هاي آموزش دكتري مختلف، هويت¬هاي متفاوتي را در دانشجويان ايجاد و از آن حمايت كند. اين مطالعه، هويت دكتري دانشجويان دانشگاه اصفهان را مورد توجه قرار داد تا به كشف اين موضوع بپردازد كه دانشجويان دكتري در تعريف هويت خود به دنبال چه چيزي هستند و چه عواملي در شكلگيري آن نقش دارد. هدف ديگر مطالعه، به كارگيري يافتههاي پژوهش به منظور تدوين بسته مداخلهاي جهت رشد و توسعه هويت دكتري دانشجويان است. اجراي پژوهش بر اساس رويكرد كيفي، نظريه زمينهاي و روش چارمز است. دادهها از طريق مصاحبه عميق نيمه¬ساختار يافته با 17 دانشجوي در حال تحصيل در مقطع دكتري و فارغ¬التحصيلان سال 1401-1400، به دست آمد. سؤالات مصاحبه بر اساس پيشينه پژوهش و نظر متخصصان طراحي شد. سؤالات مصاحبه در دو مرحله مورد بازبيني قرار گرفت و در نهايت سؤالات اصلي جهت كشف هويت دكتري استخراج شد. جامعه پژوهش شامل كلّيه دانشجويان دكتري دانشگاه اصفهان مي¬باشد. انتخاب دانشجويان بدون ايجاد هر گونه محدوديت، با هدف داشتن نمونه¬اي با حداكثر تنوع است. نمونه¬گيري پژوهش نيز با استفاده از روش نمونهگيري هدفمند، نظري و گلوله¬برفي انتخاب شد. براي تحليل دادهها، نرم افزار MAXQDA (نسخه 20) و روش تحليل زمينهاي در سه مرحله كدگذاري باز، انتخابي و نظري به كار برده شد. با استفاده از يافتههاي پژوهش، مدل مفهومي هويت دكتري كه بيانگر هويت دكتري و نحوه شكلگيري آن است، ترسيم شد. مدل مفهومي بر اساس روش استفهامي چارمز مورد تحليل قرار گرفت. بر اين اساس با هدف تحليل مدل مفهومي، از نظريه ساخت مسير شغلي ساويكاس استفاده شد. طبق مدل مفهومي، دانشجويان، هويت دكتري خود را به عنوان «بازيگر اجتماعي» توصيف نمودند. بازيگران اجتماعي هويت خود را بر اساس هنجارها و ارزش¬هاي اجتماعي تعريف مي¬كند نه بر اساس انگيزه¬هاي دروني خود. به منظور اعتباريابي مدل مفهومي، فرايند پژوهش با دو گروه ديگر از دانشجويان (دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان و گروه دانشجويان ايراني خارج از كشور) اجرا و نتايج مورد مقايسه قرار گرفت. دليل انتخاب اين دو گروه به اين بوده است كه تمامي دانشجويان از ريشه فرهنگي يكساني برخوردار بودند، اما در سه سيستم آموزشي متفاوت در حال تحصيل بودند. هدف از انجام اين مقايسه، كشف عوامل مؤثر بر هويت دكتري دانشجويان ايراني بود. نتايج پژوهش در دو گروه ديگر نيز نتايجي مشابه با گروه دانشجويان دانشگاه اصفهان را نشان داده است. به عبارت ديگر، دانشجويان ايراني در سه سيستم آموزشي متفاوت، هويت دكتري به عنوان بازيگر اجتماعي توصيف نمودند. با استفاده از مدل مفهمومي هويت دكتري، بسته مداخلهاي تدوين شد تا حركت دانشجويان از هويت «بازيگر اجتماعي» به سمت «عامل با انگيزه» را تسهيل نمايد. بسته مداخله¬اي شامل سه هدف اصلي: 1. كشف عوامل مؤثر بر هويت دكتريِ خود 2. شناخت ارزش¬هاي شخصي و 3. حركت به سمت هويت به عنوان عامل باانگيزه بوده است كه به صورت يك دورۀ هفت جلسه¬اي طراحي شده است و هر جلسه دو ساعت به طول مي¬انجامد. اعتبار بسته مداخلهاي با سه روش CVR ، CVI و پنل صاحب نظران مورد ارزيابي قرار گرفت. يافتههاي اين مطالعه نقش جامعه و ارزش¬هاي اجتماعي را در مسير شكلگيري هويت دكتري برجسته نموده است و به دست اندركاران نظام آموزشي كمك مي¬كند تا گام¬هايي جهت رشد و ارتقاء هويت دكتري دانشجويان بردارند.
-
نام نمايه ساز
همدم نوروزي
-
كليدواژه لاتين
identity , doctoral identity , Grounded Theory , Ph.D. students of Isfahan University , Intervention package
-
عنوان لاتين
Doctoral Identity Construction among University Students: A Study of Formulation, Development and Validation of an Intervention Program
-
گروه آموزشي
مشاوره
-
چكيده لاتين
Different doctoral education programs are expected to create and support various identities in students. This study aims to investigate the factors that influence the construction of doctoral identity among Ph.D. students and what they seek in its definition. This study aims to develop an intervention package based on research findings to support the growth and development of studentsʹ identity. The research utilized a qualitative approach, grounded theory, and the Charmaz method. Data was collected through in-depth semi-structured interviews with 17 Ph.D. students and graduates from 2022-2023. The research questions were formulated based on the research background and expert opinions. The research sample was selected using purposeful, theoretical, and snowball sampling methods. MAXQDA software (version 20) and the contextual analysis method were utilized in three stages of data analysis: initial coding, focused coding, and theoretical coding. Utilizing the research findings, the conceptual model of the doctorʹs identity was developed, which depicts the doctorʹs identity and its formation. The conceptual model was analyzed using the Charmaz abductive method. To validate the findings, the research process is conducted with two other groups of students and the results are compared. The conceptual model of doctoral identity among Isfahan University students defines doctoral identity as that of a "social actor". Additionally, this conceptual model leads to the development of an intervention package. The purpose of this package is to assist students in transitioning from the identity of a social actor to that of a motivated agent. The validity of the intervention package is evaluated using the CVR, CVI, and a panel of experts. The findings of this research emphasize the influence of society and social values on the formation of doctoral identity and it helps practitioners in the educational system to take steps to develop and improve studentsʹ doctoral identity.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :