-
شماره ركورد
23840
-
شماره راهنما
LIT2 581
-
نويسنده
ميرزايي كچي يي، سحر
-
عنوان
مقايسه شيوه هاي بندنويسي فراگيران زبان فارسي با تكيه بر بندهاي توصيفي و تبييني
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
زبان و ادبيات فارسي- آموزش زبان فارسي
-
دانشكده
ادبيات و علوم انساني
-
تاريخ دفاع
1403/06/27
-
صفحه شمار
92 ص.
-
استاد راهنما
دكتر مسعود آلگونه جونقاني
-
كليدواژه فارسي
آموزش زبان فارسي , مهارت نوشتن , بند توصيفي , بند تبييني
-
چكيده فارسي
با توجه به اهميت روزافزون آموزش زبان در دنياي امروز، آموزش زبان فارسي نيز اهميت فراواني يافته است. آموزش زبان فارسي به چهار مهارت اصلي گفتن، شنيدن، خواندن و نوشتن مي¬پردازد. ازآنجاييكه به مهارت¬هاي نگارشي توجه كمتري شده است، در اين پژوهش با مقايسه شيوه بندنويسي فراگيران زبان فارسي با تكيهبر بندهاي توصيفي و تبييني، به مشكلات فراگيران در مهارت نوشتن و ارائه راهكارهايي براي ارتقاي كيفيت مهارت نوشتن فراگيران زبان فارسي پرداختهشده است. در اين پژوهش با استفاده از روش تحقيق كتابخانه¬اي ابتدا به مباني نظري پرداختهشده سپس با استفاده از نظريه انسجام غير ساختاري هليدي به ارزيابي دادههاي جامعه آماري و تبيين آنها به روش توصيفي تحليلي پرداختهشده است. جامعه آماري اين پژوهش متشكل از پانزده انشا توصيفي و پانزده انشا تبييني است كه توسط پانزده دانش¬آموز دختر كه در پايه تحصيلي نهم يكي از مدارس شهر اصفهان در حال تحصيل بودهاند، جمعآوريشده است، پس از تحليل و ارزيابي اين نتيجه محرز شد كه نگارش بندهاي توصيفي بهمراتب ساده¬تر از نگارش بندهاي تبييني است و توصيه مي¬شود كه مؤلفان و معلمان آموزش بندهاي توصيفي را در پايه¬هاي مقدماتي و بندنويسي تبييني را در پايه¬هاي بالاتر آموزش قرار دهند.
-
كليدواژه لاتين
Persian language education , writing skills , descriptive paragraph , expository paragraph
-
عنوان لاتين
A Comparison of Persion Learners Paragraph-Writing Methods: Descriptive and Expository Paragraph
-
گروه آموزشي
زبان و ادبيات فارسي
-
چكيده لاتين
Given the increasing importance of language education in todayʹs world, Persian language education has also gained significant importance. Persian language education focuses on the four main skills of speaking, listening, reading, and writing. Since less attention has been paid to writing skills, this research compares the paragraph writing methods of Persian language learners, focusing on descriptive and explanatory paragraphs, to address learnersʹ problems in writing skills and provide solutions to improve the quality of Persian language learnersʹ writing skills. This research uses a library research method to first address theoretical foundations and then evaluates and explains the data of the statistical population using Hallidayʹs theory of non-structural cohesion through a descriptive-analytical method. The statistical population of this research consists of fifteen descriptive essays and fifteen expository essays collected from fifteen female students studying in the ninth grade of a school in Isfahan. After analysis and evaluation, it was found that writing descriptive paragraphs is much easier than writing expository paragraphs. It is recommended that authors and teachers include the teaching of descriptive paragraphs in the introductory levels and expository paragraph writing in the higher levels.
-
تعداد فصل ها
4
-
لينک به اين مدرک :