-
شماره ركورد
23793
-
شماره راهنما
PSY2 865
-
نويسنده
دانشور، محمد
-
عنوان
تأثير آموزش مديريت استرس والدين بر اضطراب، افسردگي و عزت نفس كودكان داراي علائم نارسايي توجه بيش فعالي شهر اصفهان
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
روانشناسي باليني
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
1403/05/17
-
صفحه شمار
96 ص.
-
استاد راهنما
شعله اميري
-
استاد مشاور
افروز افشاري
-
كليدواژه فارسي
اضطراب , افسردگي , بيش فعالي , عزت نفس , مديريت استرس والدين , نارسايي توجه
-
چكيده فارسي
هدف از پژوهش تأثير آموزش مديريت استرس والدين بر اضطراب، افسردگي و عزت نفس كودكان داراي علائم نارسايي توجه بيش فعالي شهر اصفهان بود. روش تحقيق نيمه آزمايشي با دو گروه پيش آزمون -پس آزمون و كنترل بود. جامعه آماري پژوهش شامل كليه مادران داراي كودك پسر 8-10 ساله داراي اختلال بيش فعالي نارسايي توجه شهر اصفهان (1403-1402) بود. حجم نمونه شامل 30نفر از والدين داراي كودك پسر 8 تا10 ساله داراي اختلال بيش فعالي نارسايي توجه بود. براي انتخاب نمونه ابتدا يك منطقه از مناطق آموزش و پرورش شهر اصفهان به صورت در دسترس انتخاب و دو مدرسه از مدارس آن منطقه به صورت تصادفي انتخاب شد. سپس 30 نفر از والديني كه فرزندشان در مرحله غربالگري واجد شرايط بودند به صورت هدفمند انتخاب شدند و به صورت مساوي و تصادفي به دو گروه 15 نفره گمارده شدند. با توجه به ريزش 6 نفر از شركت كنندگان در گروه آزمايش، به تصادف 6 نفر از شركت كنندگان در گروه كنترل نيز حذف شدند و تعداد كل نمونه به 18 نفر، 9 نفر در گروه آزمايش و 9 نفر در گروه كنترل رسيد.جلسات مداخله در10 جلسه 90 دقيقه اي به صورت گروهي و مجازي اجرا شد. ابزار پژوهش مورد استفاده مقياس درجه بندي كانرز فرم والد، افسردگي كودكان، اضطراب كودكان و عزت نفس و استرس والدين بود. دادهها با استفاده از تحليل كوواريانس مورد تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد كه آموزش مديريت استرس والدين تنها بر كاهش علائم افسردگي كودكان مبتلا به اختلال نارسايي توجه بيش فعالي موثر بود و و بر كاهش علايم اضطراب و افزايش عزت نفس تاثير معناداري نداشت. نتيجه گرفته ميشود كه آموزش والدين ميتواند بر كاهش اختلالات فرزندانشان تاثيرگذار باشد.
-
كليدواژه لاتين
parental stress management , anxiety , depression , self-esteem , children , attention deficit , hyperactivity
-
عنوان لاتين
The effect of parent stress management training on anxiety, depression and self-esteem of children with symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in Esfahan City
-
گروه آموزشي
روان شناسي
-
چكيده لاتين
The aim of the research was the effect of parent stress management training on anxiety, depression and self-esteem of children with symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in Isfahan city. The research method was semi-experimental with two pre-test, post-test and control groups.
The statistical population of the study included all mothers with 8-10-year-old boys with attention deficit hyperactivity disorder in Isfahan city (1402-1403).
The sample size included 30 parents of 8-10-year-old boys with attention deficit hyperactivity disorder. In order to select the sample, first, one district of the educational districts of Isfahan city was selected as available, and two schools were randomly selected from the schools of that district. Then 30 parents whose children were eligible in the screening stage were selected purposefully and randomly assigned to two groups of 15 people.Due to the drop of 6 participants in the experimental group, 6 participants in the control group were accidentally removed and the total number of samples reached 18 people, 9 people in the experimental group and 9 people in the control group. Intervention sessions in 10 The 90-minute session was conducted as a group and virtual. The research tool used was the Connors rating scale of the parent form, childrenʹs depression, childrenʹs anxiety and self-esteem and parentsʹ stress. Data were analyzed using analysis of covariance. The results showed that parent stress management training was only effective in reducing depression symptoms of children with attention deficit hyperactivity disorder and had no significant effect on reducing anxiety symptoms and increasing self-esteem.It is concluded that the education of parents can affect the reduction of their childrenʹs disorders
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :