-
شماره ركورد
23757
-
شماره راهنما
MAN3 185
-
نويسنده
عبدالمجيد، محمد
-
عنوان
طراحي الگويي جهت مديريت اثربخش بحران در سازمان از طريق يادگيري سازماني و اعتبار بخشي آن (مورد مطالعه: سازمانهاي منتخب در اتاق مديريت بحران اصفهان)
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
مديريت بازرگاني - رفتارسازماني و مديريت منابع انساني
-
دانشكده
علوم اداري و اقتصاد
-
تاريخ دفاع
1403/6/24
-
صفحه شمار
127 ص.
-
استاد راهنما
دكتر سيد محسن علامه
-
استاد مشاور
دكتر علي سيادت
-
كليدواژه فارسي
يادگيري سازماني، , بحران سازماني، , مديريت بحران سازماني، , يادگيري در بحران
-
چكيده فارسي
هدف پژوهش حاضر، طراحي الگويي جهت مديريت اثربخش بحران در سازمان از طريق يادگيري سازماني و اعتبار بخشي آن در سازمانهاي منتخب در اتاق مديريت بحران اصفهان است. پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه اي از نظر نوع، توصيفي همبستگي، از نظر زمان گردآوري دادهها پيمايشي – مقطعي و از نظر ماهيت دادهها و رويكرد پژوهشي از نوع آميخته (كيفي – كمي) ميباشد. جامعه آماري اين پژوهش را در بخش كيفي، سازمانها و مراكز منتخب زيرمجموعه اتاق مديريت بحران اصفهان تشكيل ميدهند كه به روش نمونهگيري هدفمند انتخاب شدهاند. در بخش كمي، جامعه آماري را تعداد 153 نفر از افراد متخصص در مديريت بحران در 12 سازمانِ زيرمجموعهي اتاق مديريت بحران اصفهان تشكيل ميدهند. در بخش كيفي پژوهش، مصاحبههاي صورت گرفته با استفاده از روش تجزيه و تحليل تماتيك مورد بررسي و تحليل قرار گرفتند. در بخش كمي پژوهش، با استفاده از نتايج حاصل از بخش كيفي، پرسشنامه محقق ساخته تدوين شد و براي جمع آوري نظرات پاسخدهندگان از اين پرسشنامه استفاده شد. روايي محتواي پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان مورد تأييد قرار گرفت. ارزيابي پايايي پرسشنامه با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ (تركيبي) محاسبه شد. رويكرد تحليل عاملي اكتشافي با استفاده از روش تحليل مولفههاي اصلي براي تحليل دادههاي حاصل از بخش كمي بكار گرفته شده است. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل دادهها در دو بخش كيفي و كمي نشان داد كه متغيرهاي مربوط به يادگيري سازماني در فاز پيش از بحران در قالب 5 تم اصلي (تدوين سناريوهايي براي بحرانهاي محتمل، تفكر سيستمي، حافظه سازماني، ايجاد سازمان يادگيرنده و جلوگيري از غفلت سازماني)، متغيرهاي مربوط به يادگيري سازماني در فاز حين بحران در قالب 1 تم اصلي (شبكهسازي مناسب) و متغيرهاي مربوط به يادگيري سازماني در فاز پس از بحران در قالب 2 تم اصلي (حركت به سمت سازمان يادگيرنده با رويكرد داستانسرايي، مربيگري و منتورينگ) قابل تبيين هستند. بر اساس نتايج حاصل از آزمون فرضيههاي تحقيق، ميتوان نتيجه گرفت كه تمامي روابط بين فازهاي مختلف بحران و مديريت بحران داراي تأثيرات مثبت و معنادار هستند.
-
كليدواژه لاتين
Organisational learning, , Organisational crisis, , Organisational crisis management, , Learning in crisis
-
عنوان لاتين
Designing a model for Effective crisis management in the organization through organizational learning (case study: selected organizations in Isfahan chamber of crisis management)
-
گروه آموزشي
مديريت
-
چكيده لاتين
The current research aims to design a model for effective crisis management in the organization through organizational learning and its validation in selected organizations in the Isfahan Crisis Management Room. The current research is Development in terms of type, correlational descriptive in terms of purpose, cross-sectional survey in terms of data collection time, and mixed (qualitative-quantitative) in terms of the nature of the data and research approach. The statistical population of this research in the qualitative part is the selected organizations and centers of the Isfahan Crisis Management Chamber, which were selected by purposeful sampling. In the quantitative part, the statistical population consists of 153 people who are experts in crisis management in 12 organizations under the Isfahan Crisis Management Chamber, who were selected based on the snowball technique. In the qualitative part of the research, the interviews were analyzed using the thematic analysis method. In the quantitative part of the research, using the results from the qualitative part, a researcher-made questionnaire was compiled and this questionnaire was used to collect the respondentsʹ opinions. The validity of the content of the questionnaire was confirmed using expertsʹ opinions. The reliability of the questionnaire was evaluated using Cronbachʹs alpha coefficient. The value of Cronbachʹs alpha for all questions in the questionnaire was (0.961). Cronbachʹs alpha (composite) was equal to (0.935) for the variables related to the pre-crisis phase, and (0.700) and (0.865) for the variables during the crisis and post-crisis phases, respectively. The exploratory factor analysis approach using the principal component analysis method has been used to analyze the data obtained from the quantitative section. The results of data analysis in two qualitative and quantitative parts showed that the variables related to organizational learning in the pre-crisis phase in the form of 5 main themes (creating scenarios for possible crises, systemic thinking, organizational memory, creating a learning organization, and preventing organizational neglect), variables related to organizational learning in the crisis phase in the form of 1 main theme (proper networking) and variables related to organizational learning in the post-crisis phase in the form of 2 main themes (moving towards a learning organization with a storytelling approach, coaching, and Mentoring) can be explained.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :