-
شماره ركورد
23588
-
شماره راهنما
CIV2 203
-
نويسنده
رحيمي منش، امير
-
عنوان
تاثير سرباره فولاد بر مقاومت فشاري و سايشي بتن غلتكي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي عمران - راه و ترابري
-
دانشكده
مهندسي عمران و حمل و نقل
-
تاريخ دفاع
1402/02/02
-
صفحه شمار
62 ص.
-
استاد راهنما
احمد گلي
-
توصيفگر فارسي
سرباره , بتن غلتكي , مقاومت سايشي , مقاومت فشاري , روسازي
-
چكيده فارسي
آلودگي كمتر و استفاده بهينه از منابع طبيعي، از اساسي ترين اهداف در هر صنعت ميباشد كه در صورت توجه نشدن به اين موارد ميتواند زيان¬هايي ازجمله آلودگي¬هاي زيست محيطي و از بين رفتن منابع براي نسل¬هاي آينده را به همراه داشته باشد. يكي از صنايعي كه در زمينه افزايش آلودگي هاي محيط زيستي نقش دارد، صنعت فولاد ميباشد. يكي از مواد توليدي در فرآيند توليد فلز از سنگ معدن، سرباره فولاد مي باشد كه علي رغم توليد آن به عنوان محصول اضافي، مشخصات فني و مهندسي بسيار خوبي داشته و مي تواند در پروژه هاي عمراني، جايگزين مناسبي براي مصالح سنگي شود. يكي از موارد بسيار مناسب براي استفاده از سرباره، استفاده در پروژه هاي راهسازي است كه با توجه به ويژگي¬هاي فني و اقتصادي سرباره-ها و ديدگاه حفظ منابع طبيعي، استفاده از سرباره در اين بخش از مهندسي عمران گسترش يافته است. از عوامل مهم براي افزايش طول عمر و دوام يك روسازي، مقاومت فشاري و سايشي مناسب در برابر نيروهاي وارده و حركت وسايل نقليه ميباشد. در اين پژوهش سرباره فولاد با درصدهاي 0، 20، 40، 60، 80 و 100 به عنوان مصالح ريزدانه و درشت¬دانه (به طور جداگانه) جايگزين مصالح سنگي در ساخت نمونه هاي بتن غلتكي شد و سپس آزمايش¬هاي مقاومت فشاري، مقاومت كششي غيرمستقيم، سايش كانتابرو و سايش چرخ پهن بر روي نمونه ها انجام شد. نتايج حاصل از اين آزمايش¬ها نشان داد كه جايگزين كردن سرباره به عنوان درشت¬دانه، عملكرد مناسب¬تري نسبت به جايگزيني آن به عنوان ريزدانه داشته است و در نمونه هايي كه با سرباره درشت دانه جايگزين شدند، با افزايش ميزان سرباره، مقاومت در برابر فشار و سايش نمونه ها افزايش پيدا كرد. به طوريكه با جايگزيني 60 درصد مصالح سنگي درشت دانه در بتن غلتكي با مصالح درشت دانه سرباره اي، ميزان مقاومت فشاري 20 درصد، مقاومت كششي 15 درصد افزايش و سايش نمونه ها 18درصد كاهش پيدا كردند
-
توصيفگر لاتين
Slag , Roller compacted concrete , Abrasion resistance , Compressive strength , Pavement
-
عنوان لاتين
Effect of using steel slag on compressive strength and abrasion resistance of roller compacted concrete
-
گروه آموزشي
مهندسي عمران
-
چكيده لاتين
Less pollution and efficient use of natural resources are two of the most basic goals in each industry, which if do not pay attention to, can cause huge losses such as; environmental pollution and loss of resources for future generations. one of the industries which plays a role on increasing the environmental pollution is steel industry. One of the production materials in the process of producing metal from ore is steel slag, which, despite being produced as an additional product, has some good technical and engineering characteristics that can be a suitable replacement for aggregate materials in civil engineering projects. One of usage of slag is in the road construction projects, which due to the technical and economic characteristics of slag and the point of view of preserving natural resources, the use of slag has been expanded in this part of civil engineering.
Two of important factors to increase the life cycle and durability of a pavement are compressive strenght and abrasion resistance against incoming forces and vehicle movement. In this research, steel slag replaced aggregate materials with diffrent percentages of 0, 20, 40, 60, 80 and 100 as fine and coarse aggregates separately and after constructing and curing the samples for 28 days, compressive strength, tensile strength, cantabro and concrete paving blocks testes have been done on them. the results have obtained from these tests showed that using slag as a coarse aggregates has more suitable function than using it as a fine aggregate and the sample in which 60% of coarse aggregates have been replaced, had the best officiency and according to these tests, it was shown that the use of slag can cause to improve the mechanical properties including compressive, tensile strength and abrasion resistance of roller compacted concrete pavement
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :