-
شماره ركورد
23558
-
شماره راهنما
IT2 132
-
نويسنده
سرخه، علي
-
عنوان
تحليل نظرات كاربران شبكه اجتماعي در مورد يك برند با در نظر گرفتن ميزان خوشبيني يا بدبيني كاربران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي فناوري اطلاعات - تجارت الكترونيكي
-
دانشكده
مهندسي كامپيوتر
-
تاريخ دفاع
1402/11/03
-
صفحه شمار
84
-
استاد راهنما
مرجان كائدي
-
توصيفگر فارسي
يادگيري ماشين , تحليل احساسات , خوشبيني/ بدبيني , برند , شبكه اجتماعي
-
چكيده فارسي
در دنياي كسب و كار امروزي، تحليل نظرات مشتريان در شبكههاي اجتماعي به عنوان يك روش مؤثر براي درك نيازها و بهبود محصولات و خدمات، مورد استفاده قرار ميگيرد. با توجه به حجم بالاي دادهها در اين شبكهها، تحليل نظرات مشتريان ضروري است تا اطلاعات مفيدي استخراج شده و نيازها و مشكلات مشتريان شناسايي شده و به آنها پاسخ داده شود.
در فرآيند تحليل نظرات مشتريان در شبكههاي اجتماعي، اهميت ويژگيهاي شخصيتي آنها برجسته است. يكي از اين ويژگيها، تقسيمبندي افراد به خوشبين و بدبين است. در اين پژوهش، تمركز بر روي اين بُعد شخصيتي قرار گرفته است و تأثير آن در تحليل نظرات كاربران مورد بررسي قرار گرفته است. فرد خوشبين، با انتظار بهبود شرايط، تصور مثبتي از رويدادها و موقعيتها دارد؛ در حالي كه فرد بدبين، انتظار بدتر شدن شرايط را دارد و رويدادها را به صورت منفي تفسير ميكند. در صورتي كه اين ويژگيها در تحليل نظرات كاربران مورد توجه قرار نگيرد، ممكن است نقاط ضعف و قوت برند يا محصول، بيشتر يا كمتر از واقعيت نشان داده شود و نتايج دقيقي به دست نيايد. با در نظر گرفتن خوشبيني يا بدبيني كاربران، ميتوان نظرات آنها را با وزنهاي متفاوتي در نظر گرفت. به عنوان مثال نظرات منفي فرد خوشبين نسبت به نظرات منفي فرد بدبين در مورد برند، اهميت بيشتري دارند، زيرا انتقادات فرد خوشبين نسبت به رويدادها و شرايط مثبت، نشاندهنده واقعيت و ضعف برند است. در نتيجه، در تحليل نظرات مشتريان براي دستيابي به نتايج دقيقتر، بايد به خوشبيني يا بدبيني هر فرد توجه كرد.
در اين پژوهش در ابتدا، مدلهايي براي تحليل نظرات كاربران شبكه اجتماعي در مورد برند آموزش داده شده و ارائه شده است (در اين پژوهش، به عنوان مورد مطالعاتي، بر روي برند همراه اول تمركز شده است). سپس مدل¬هايي براي تخمين ميزان خوش¬بيني يا بدبيني كاربران بر اساس داده¬هاي آن¬ها در شبكه اجتماعي، آموزش داده شده و ارائه گرديده است. در ادامه براي ارزيابي دقيقتر ميزان رضايت افراد از جنبههاي مختلف برند، روشي براي تلفيق «تحليل نظرات كاربران شبكه اجتماعي در مورد برند» و «ميزان خوش¬بيني يا بدبيني هر كاربر» ارائه شده است. ارزيابيها و نتايج به دست آمده نشان ميدهد كه با استفاده از روش ارائه شده، ميتوان به صورت دقيقتري نقاط قوت و ضعف مختلف برند را بر اساس نظرات كاربران شناسايي كرد و همچنين متوجه ميزان رضايت يا عدم رضايت كاربران در مورد جنبههاي مختلف برند شد. علاوه بر اين، روش ارائه شده در اين پژوهش، به شناسايي كاربراني كه تغيير و جلب نظر آنها درباره يك برند يا محصول خاص بايد در اولويت قرار گيرند، كمك ميكند.
-
توصيفگر لاتين
sentiment analysis , brand , optimism/pessimism , social network , machine learning
-
عنوان لاتين
Analyzing the opinions of social media users about a brand, considering the level of optimism or pessimism of users
-
گروه آموزشي
مهندسي فناوري اطلاعات
-
چكيده لاتين
Today, companies and businesses seek to know the opinions of customers in order to improve their products and services and meet the needs of customers. One of the ways to achieve this goal is to analyze opinions in social networks. Analyzing customer comments on social networks helps brands identify their weaknesses and respond to customer needs. Analyzing the opinions of customers in social networks, due to the high volume of data, is necessary in order to extract useful information and allows brands to know the needs and problems of customers and respond to them.
In the process of analyzing customer opinions in social networks, it is important to pay attention to their personality dimensions. One of these personality dimensions is the division of people into optimists and pessimists, and paying attention to this personality dimension when analyzing users' opinions is an idea considered in this research. An optimistic person expects the situation to improve and has a positive perception of events and situations; While the pessimistic person expects the situation to worsen and interprets the events negatively. If the level of optimism and pessimism of people is not taken into account, the weakness and strength of the brand or product may be shown more or less than what it is in reality, and an accurate value may not be obtained. While if information is available about the user's optimism or pessimism, their opinions can be considered with different weights by taking into account the optimism or pessimism of the users. For example, the negative opinions of an optimist are more important than the negative opinions of a pessimist about the brand, because the optimist's criticisms of positive events and conditions indicate the reality and weakness of the brand. As a result, in analyzing the opinions of customers to achieve more accurate results, one should pay attention to the optimism or pessimism of each person.
In this research, at first, models for analyzing the opinions of social network users about the brand have been trained and presented (in this research, as a case study, it has been focused on the first mobile brand). Then, models for estimating the level of optimism or pessimism of users based on their data in the social network have been taught and presented. In the following, a method for combining "analysis of the opinions of social network users about the brand" and "the level of optimism or pessimism of each user" is presented. The evaluations and results obtained show that by using the presented method, it is possible to more accurately identify the different strengths and weaknesses of the brand based on the opinions of the users and also notice the level of satisfaction or lack of satisfaction of the users regarding different aspects of the brand. In addition, the method presented in this research helps to identify users whose change and opinion about a specific brand or product should be prioritized.
-
سازمان طرف قرارداد
همراه اول
-
تعداد فصل ها
6
-
لينک به اين مدرک :