-
شماره ركورد
23538
-
شماره راهنما
EDU2 769
-
نويسنده
شفيع، فاطمه
-
عنوان
ارزيابي ميزان وجود شاخصهاي كيفيت در دوره كارشناسي رشته مهندسي پزشكي دانشگاه اصفهان
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
برنامه ريزي آموزشي
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
بهمن ماه 1402
-
صفحه شمار
99 ص.
-
استاد راهنما
فريدون شريفيان جزي
-
استاد مشاور
عليرضا كريميان
-
توصيفگر فارسي
ارزيابي , كيفيت , مهندسي پزشكي , محتواي آموزشي , فرآيندهاي تدريس , منابع و تجهيزات آزمايشگاهي , دانشگاه اصفهان
-
چكيده فارسي
پژوهش حاضر، باهدف بررسي و ارزيابي ميزان وجود شاخصهاي كيفيت در رشته مهندسي پزشكي دوره كارشناسي دانشگاه اصفهان، از ديدگاه دانشجويان انجام شد. اين پژوهش، ازنظر هدف، كاربردي و ازلحاظ جهتگيري، رويكرد اصلي آن، كمّي بود. درعينحال از طرح تركيبي گنجاندهشده هم استفاده شد. جامعه آماري پژوهش، با توجه به هدف آن دانشجويان دوره كارشناسي رشته مهندسي پزشكي دانشگاه اصفهان وروديهاي سالهاي 1398 و 1399 بودند. ازآنجاكه نظرات دانشجويان سال سوم و چهارم صائبتر بوده و آنان تجربه بيشتري درزمينه رشته خود داشتند، بهعنوان جامعه انتخاب شدند. با توجه به نوع پژوهش، براي انتخاب دانشجويان سال سوم و چهارم از روش نمونهگيري تصادفي استفاده و حجم نمونه با جدول كرجسي و مورگان، برآورد گرديد. با عنايت به 121 نفر حجم جامعه آماري، نمونه موردبررسي 90 نفر تعيين شد. براي جمعآوري اطلاعات كمّي، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گرديد. براي تعيين روايي پرسشنامه از روايي محتوا استفاده شد. به اين منظور، روايي پرسشنامه توسط 4 نفر از اساتيد حوزه علوم تربيتي دانشگاه اصفهان تأييد شد. ضريب پايايي پرسشنامه، با ضريب آلفاي كرونباخ توسط نرمافزار SPSS، 0.82 به دست آمد.
يافتههاي حاصل از پرسشنامه از طريق آزمونهاي آماري استنباطي(t تك نمونهاي، ناپارامتري ميانه، t مستقل و نا پارامتري من_ ويتني) در نرمافزار SPSS مورد تجزيهوتحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد بهطوركلي ميزان وجود شاخصهاي كيفيت در دوره كارشناسي رشتهي مهندسي پزشكي در سطح متوسط و نسبتاً مطلوب ارزيابي شده است. بر اين اساس، ميزان وجود شاخصهاي كيفيت در مؤلفه محتواي آموزشي و مؤلفه منابع انساني، در حد متوسط و نسبتاً مطلوب، در مؤلفه فرآيندهاي تدريس تا حدودي مطلوب و در رابطه با مؤلفه منابع و تجهيزات آزمايشگاهي در حد نامطلوب ارزيابي شده است. نتايج سه سوال باز پاسخ، نشان داد كه دانشجويان در برخي دروس و زمينهها، پيشنهادهايي را مطرح كردند كه ميتواند موردتوجه قرار گيرد.
-
توصيفگر لاتين
evaluation , Quality , Medical Engineering , Content , Teaching processes , Laboratory resources and equipment , , University of Isfahan
-
عنوان لاتين
evaluation of the existence of quality indicators in the undergraduate of Medical Engineering in University of Isfahan
-
گروه آموزشي
علوم تربيتي
-
چكيده لاتين
The present research was conducted with the aim evaluating the existence of quality indicators in the field of Medical Engineering in University of Isfahan, from the point of view of undergraduate students. This research was applied in terms of purpose and its main approach was quantitative. At the same time, the embedded design was also used. According to its purpose, the statistical population of the research was the undergraduate students of Medical Engineering in University of Isfahan who entered the university in 2018 and 2019. Since the opinions of the third and fourth year students were more correct and they had more experience, they were selected as the research population. According to the type of research, random sampling method was used to select the students and the sample size was estimated with the Krejcie and Morgan table. Due to the 121 people in the statistical population, the sample was determined to be 90 people. A researcher-made questionnaire was used to collect quantitative data. Content validity was used to determine the validity of the questionnaire. For this purpose, the validity of the questionnaire was confirmed by 6 faculty members in the fields of Education and Medical Engineering. The reliability of the questionnaire was obtained with Cronbach’s alpha coefficient by SPSS software, 0.82. The findings of the questionnaire were analyzed through inferential statistical tests in SPSS software. The results showed that, in general, the amount of quality indicators in the Medical Engineering was evaluated at an average and relatively favorable level. Based on this, the amount of quality indicators in the content and the human resources components was evaluated as average and relatively favorable; in the teaching processes as somewhat favorable, and in relation to the resource and laboratory equipment as unfavorable. The results of three open-ended questions showed that the students made suggestions in some subjects and fields that could be taken into consideration.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :