-
شماره ركورد
23515
-
شماره راهنما
EDU3 171
-
نويسنده
شرف، زينب
-
عنوان
ارزيابي نظام آموزش هاي شغلي ـ سازماني صنعت آب و برق بهمنظور ارائه فرايند مطلوب آموزش مهندسان برمبناي رويكرد حرفه گرايي
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
علوم تربيتي
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
1402/12/12
-
صفحه شمار
151 ص.
-
استاد راهنما
محمدرضا نيلي احمدآبادي , محمدجواد لياقت دار
-
توصيفگر فارسي
آموزشهاي سازماني , ارزيابي , الگوي (ADDIE) , حرفهگرايي , صنعت آب و برق
-
چكيده فارسي
ارزيابي نظام آموزش¬¬هاي شغلي ـ سازماني صنعت آب و برق بهمنظور ارائه فرايند مطلوب آموزش مهندسان برمبناي رويكرد حرفه گرايي موضوع پژوهش حاضر است. براي پرداختن به هدف، از روش تركيبي(آميخته) از نوع تبييني استفادهشده است. در مرحله كمي از دو پرسشنامه استفاده شد. يكي از پرسشنامه¬ها محقق ساخته است كه بر اساس عناصر و مؤلفههاي الگوي (ADDIE) طراحيشده است و ديگري پرسشنامه استاندارد اسپريتزر و ميشرا، است كه روايي و پايايي آن در پژوهش¬هاي علمي و تخصصي داخلي و خارجي تائيد شده است. جهت تعيين روايي محتوايي پرسشنامه محقق ساخته از نظرات پنج نفر از اعضاي هيئتعلمي گروه علوم تربيتي استفادهشده است و ضريب پايايي آن با استفاده از آزمون آلفاي كرونباخ 91/0 محاسبه گرديد. شركت¬كنندگان بخش كمي، مهندسان آموزشديده، طي سال 1400 به تعداد 900 نفر بودند كه به روش نمونهگيري تصادفي ساده و با استفاده از جدول مورگان 269 نفر انتخاب شدند. در مرحله كيفي با كارفرمايان و مدرسان صنعت آب و برق با روش گلوله برفي و تا رسيدن به سطح اشباع نظري، مصاحبه صورت گرفت و در نهايت با 20 نفر مصاحبه انجام شد. بهمنظور تحليل اطلاعات كمي از روش پيمايشي و به كمك نرمافزار SPSS و براي تحليل اطلاعات كيفي از روش تحليل مضمون استفادهشده است.
يافتههاي پژوهش در مرحله كمي، نشان داد، وضعيت موجود آموزش سازماني مهندسان صنعت آب و برق در هر پنج بعد تجزيهوتحليل، طراحي، تدوين و توسعه، اجرا و ارزشيابي آموزش¬ در حد متوسط و پايينتر از متوسط است. همچنين ميانگين ابعاد توانمندسازي روانشناختي مهندسان در حد متوسط بوده و آموزشهاي سازماني بهاستثناي بعد احساس شايستگي و معنيداري، بر ساير ابعاد بيتأثير بوده است. يافته بخش كيفي نيز بيانگر آن است كه عمده¬ترين محدوديتهاي نظام آموزش شغلي سازماني مشتمل بر محدوديتهاي فرايندي، انگيزشي، فرهنگي و ساختاري اداري است و مهمترين ضعفها و نارساييهاي عمده مهندسان در پنج مضمون كلي احساس ناكارآمدي، انفعال و بيانگيزگي، يأس و نااميدي، درماندگي در برخورد با امور و عدم گشودگي و اطمينان خاطر در محيط كار شناسايي شد. همچنين فرايند مطلوب آموزش مهندسان در پنج عنصر اساسي تهيه و تدوين استانداردهاي صلاحيت و شايستگي حرف و مشاغل، تعيين هدف، طراحي و تدوين محتوا، راهبردهاي تدريس و يادگيري و ارزشيابي و بازنگري برنامه قابل انتزاع است؛ و توجه به ويژگي¬هاي عناصر مذكور ميتواند در طراحي و تدوين برنامههاي آموزش شغلي ـ سازماني حرفه¬گرايانه مهندسان مورداستفاده قرار گيرد
-
تاريخ نمايه سازي
1403/03/08
-
نام نمايه ساز
همدم نوروزي
-
توصيفگر لاتين
organizational training , evaluation , ADDIE Patern , professionalism , water and power industry
-
عنوان لاتين
evaluation of occupational-organizational training system in water and power industry to offer an optimal educational process for engineers based on professionalist approach
-
گروه آموزشي
علوم تربيتي
-
چكيده لاتين
The present research seeks to evaluate occupational-organizational training systems in water and power industry to offer an optimal educational system for engineers based on professionalist approach.To this end, descriptive mixed method (explanatory type) was applied.
During qualitative phase of research two questionnaires were implemented; The researcher-made quationnaire which was desiged based on ADDIE elements and components and Spritzer &Mishera standardized questionnaire with approved reliability and validity according to prestigeous Iranian and foreign professional publication.
The researcher-made questionaire was screened for content validity with professional opinion of 5 faculty members of Department of Education and Reliability coefficient of.91 was obtained running Cronbach alpha.
The quantitative phase included a population of 900 educationed engineers during year 1400, from which a sample of 269 was randomly selected baed on Morgan sample size table. The qualitative phase included interviews with employers and teachers in water and power industry who were selected based on snowball method. Idea saturation was obtained with 20 interviews.
Quntitative data was analyzed through surveys with the help of SPSS software and content analysis was performed to analyze qualitative data.
Results indicated that the present educational mechanism for engineers in water and power industry is average and below average in all 5 areas of analysis, design, compilation & development, execution and evaluation. As well, different dimentions of psychological empowerment of enginneers were accessed as average and except for the dimension of meaning and Competence, organizational training were ineffective in all dimensions.
Qulitative findings also suggest that the major shotcomings of occupational-organizational training system are procedural, motivational, cultural and administrative structural. As well, the most devastating shortcomings and major faliures of engineers were located in 5 general ideas of feelings of inefficiency, passivity and lack of motivation, dispair and disappointment، helplessness in dealing with affairs, and lack of openness and confidence in workplace.
The optimal educational processes for engineers can be abstracted in five fundamental elements of preparation and compilation of standards of qualification and competency of professions and occupations, setting goals, designing and compiling content, teaching and learning strategies, and evaluating and revising programs. It is believed that paying attention to thecharacteristics of the aforementioned elements can be implemented in designing and compiling professionalist occupational-organizational training programs for engineers
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :