-
شماره ركورد
23467
-
شماره راهنما
EDU3 170
-
نويسنده
خدمتيان، محمد
-
عنوان
تدوين و ارزيابي الگوي تربيت رسانهاي بر اساس ديدگاه انديشمندان پستمدرن
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
فلسفه تعليم وتربيت- تعليم وتربيت اسلامي
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
بهمن ماه 1402
-
صفحه شمار
128 ص.
-
استاد مشاور
نگين برات دستجردي
-
توصيفگر فارسي
تربيت رسانهاي , پستمدرن , الگوي مفهومي , تحليل مضمون , ژان فرانسوا ليوتار , ژان بودريار , هنري ژيرو
-
چكيده فارسي
تحولات روزافزون رسانههاي نوين بهعنوان يكي از پيشكشهاي مدرنيسم براي بشريت، باوجود كاركردهاي متعدد، چالشهاي بنياديني به همراه داشته است. پستمدرنيسم با درك روند مدرنيزاسيون در شئون مختلف زندگاني انسان، به تحليل انتقادي اين روند پرداخته است. پژوهش حاضر باهدف تدوين و ارزيابي الگوي تربيت رسانهاي بر اساس ديدگاه انديشمندان پستمدرن در پارادايم كيفي انجامشده است. روش داده يابي اسنادي، رويكرد تحليل دادهها توصيفي-تفسيري و روش تحليل دادهها تحليل مضمون است. پس از بررسيهاي متعدد و مشاوره با كميته رساله، با بهرهگيري از روش نمونهگيري هدفمند، ژان فرانسوا ليوتار، ژان بودريار و هنري ژيرو بهعنوان سه تن از برجستگان پستمدرن در جهت تبيين اهداف پژوهش انتخاب شدند. در فرايند تحليل، 19 خرده مضمون از انديشههاي ليوتار، 77 خرده مضمون از نظرات بودريار و 78 خرده مضمون از مباحث ژيرو استخراج شد و نمونه متنهايي از هركدام در جدول مضامين بيانشده است. باهم نگري و بررسي مجدد خرده مضامين نمايانگر قرارگيري در 4 مضمون سازماندهنده فرستنده، كانال، پيام و گيرنده است. حاصل تعامل همهي مضامين ذكرشده، شكلگيري مضمون فراگير الگوي تربيت رسانهاي از منظر انديشمندان پستمدرن است. برخي مؤلفههاي استنباط شده در اين پژوهش، كاربست نقادانه اطلاعات، وارستگي از حصار رسانهاي، پذيرش غيريت و رهايي از بتوارگي انديشه، خوانش شالودهشكنانه مضمون و التقاطگرايي فرهنگي در جهت تابآوري ناسازواريها ميباشند. نتايج اين پژوهش نشان ميدهد كه شناخت جايگاه رسانه در زندگي امروزي و اعتدال در كاربرد آن، تشخيص منابع معتبر و اطلاعات مفيد، فراگيري سواد رسانهاي و آشنايي با فنوني نظير اقناع و كليشهسازي براي مواجهه تربيتي اثربخش در اين حوزه ضرورت دارد. اهميت دادن به ارزشهاي جوامع محلي در برابر نخبهگرايي و ستاره سازي فردي و فرهنگي، تحليل نقادانه پيامها و تنوع در مبادي اطلاعاتي، از استلزامات تربيتي اين پژوهش محسوب ميگردند. نسبيتگرايي معرفتي، آشنايي با فنون اقناع، شگردهاي تبليغات و رويكرد انتقادي به پيامهاي رسانهاي در مواجهه فعالانه مطرح شدند.
-
تاريخ نمايه سازي
1403/02/25
-
نام نمايه ساز
همدم نوروزي
-
توصيفگر لاتين
Media education , Postmodern , Conceptual model , Theme analysis , Jean-Francois Lyotard , Jean Baudrillard , Henry Giroux
-
عنوان لاتين
Compilation and evaluation of the Model of Media education Based on the Point of View of Postmodern Thinkers
-
گروه آموزشي
علوم تربيتي
-
چكيده لاتين
The ever-increasing developments of new media, as one of the offerings of modernism for humanity, have brought fundamental challenges despite their multiple functions. By understanding the process of modernization in various aspects of human life, postmodernism has critically analyzed this process. The current research was conducted with the aim of compiling and evaluating the model of media education based on the perspective of postmodern thinkers in the qualitative paradigm. Documentary data collection method is descriptiveinterpretive data analysis approach and data analysis method is theme analysis. After numerous reviews and consultation with the dissertation committee, using the purposeful sampling method, Jean-Francois Lyotard, Jean Baudrillard and Henri Giroud were selected as three prominent postmodernists in order to explain the goals of the research. In the process of analysis, 19 sub-themes were extracted from Lyotard's thoughts, 77 sub-themes from Baudrillard's opinions and 78 subthemes from Giraud's discussions, and sample texts from each are stated in the table of themes. The review and re-examination of the sub-themes represents placement in the 4 organizing themes of the sender, the channel, the message and the receiver. The result of the interaction of all the mentioned themes is the formation of the comprehensive theme of the model of media education from the point of view of post-modern thinkers. Some of the components inferred in this research are the critical use of information, respect for the media fence, acceptance of otherness and freedom from monotony of thought, fundamentalbreaking reading of the theme and cultural eclecticism in order to withstand inconsistencies. The results of this research show that knowing the place of media in today's life and moderation in its use, identifying reliable sources and useful information, acquiring media literacy and familiarity with techniques such as persuasion and stereotyping are necessary for effective educational exposure in this field. Giving importance to the values of local communities against elitism and individual and cultural stardom, critical analysis of messages and diversity in information sources are considered educational requirements of this research. Epistemic relativism, familiarity with persuasion techniques, advertising techniques and critical approach to media messages were brought up in active confrontation.
-
تعداد فصل ها
5
-
استاد راهنماي خارج از دانشگاه
محمد نجفي
-
استاد مشاور خارج از دانشگاه
محمد مزيدي
-
لينک به اين مدرک :