-
شماره ركورد
23439
-
شماره راهنما
PHI2 469
-
نويسنده
كيواني هفشجاني، مريم
-
عنوان
مدارا و خشونت در دستگاه حكمت صدرايي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
فلسفه و كلام اسلامي
-
دانشكده
ادبيات و علوم انساني
-
تاريخ دفاع
بهمن 1402
-
صفحه شمار
39
-
استاد راهنما
نفيسه اهل سرمدي
-
توصيفگر فارسي
حكمت متعاليه , مدارا و نفي خشونت , دستگاه حكمت صدرايي.
-
چكيده فارسي
تاريخ بشر شاهد خشونت انسان¬ها عليه يكديگر به نام اعتقاد ديني و احساس مسئوليت در برابر خداوند بوده است.نمونه وحشتناك آن را مي¬توان در عصر خود در منطقه خاورميانه مشاهده كرد.در اين اعمال خشونت¬آميز كه به نام دين و اجراي احكام الهي صورت مي¬گيرد، افراد زيادي كشته مي¬شوند و زنان و كودكان زيادي مورد تجاوز و بردگي قرار مي¬گيرند.بنابراين، مبارزات فلسفه اسلامي براي تحقق حداكثري آرامش و خير براي همه انسان¬ها، و صلح طلبي و عشق به مردم همواره از دغدغه¬هاي اصلي متكلمان مسلمان بوده است. هدف ازتدوين اين پژوهش، نشان دادن مفهوم خشونت و مدارا در دستگاه حكمت صدرايي است.اعتقاد به وجود واجب كه عين جمال و كمال است، يكي از مباحث محوري در فلسفه اسلامي، به ويژه حكمت متعاليه صدرالدين شيرازياست.اين باور داراي مراحل مختلفي است كه بالاترين آن، احساس تواضع مبتني بر عشق در برابر خداوندي است كه منشأ زيبايي است.بنابراين ايمان به انديشه ملاصدرا يكي از مقوله¬هاي زيبايي شناختي است.تسليم شدن در برابر چنين موجودي موجب عشق در او و آثارش مي¬شود.عشق به خدا به دنبال عشق به مردم است.اين عشق با احساس مسئوليت و تلاش براي احقاق حقوق مردم همراه است.از نظر صدرالدين شيرازي، تفاسير راديكال ديني منشأ خشونت ديني است و راه¬حل اين مشكل ترويج دينداري عقلاني و آگاهانه است.حكمت متعاليه مدافع حقوق بشر و پيشگام صلح و دين است.اين پژوهش ظرفيت¬هاي فلسفه اسلامي را براي تحقق صلح و نفي خشونت ديني آشكار كرد.محققان به طور تحليلي به بررسي مباني صلح طلبي ملاصدرا پرداختند تا ارتباط آن را با عدم خشونت عليه انسان¬ها مشخص كنند.سهم اصلي اين پايان¬نامه اين است كه آموزه¬هاي حكمت متعاليه براي ايجاد همزيستي مسالمت آميز بين انسان¬ها را تبيين كرده و در اختيار خوانندگان قرار دهد.
-
تاريخ نمايه سازي
1403/02/16
-
نام نمايه ساز
همدم نوروزي
-
توصيفگر لاتين
transcendental wisdom , tolerance and negation of violence , Sadra's wisdom system
-
عنوان لاتين
Tolerance and violence in Hekmat Sadraei's system
-
گروه آموزشي
فلسفه و كلام اسلامي
-
چكيده لاتين
Human history has witnessed human violence against each other in the name of religious belief and sense of responsibility before God. A terrible example of it can be seen in the Middle East region. Many people are killed and many women and children are raped and enslaved in these acts of violence that are carried out in the name of religion and the implementation of divine decrees. Therefore, the struggles of Islamic philosophy to achieve maximum peace and goodness for all human beings, and pacifism and love for people have always been one of the main concerns of Muslim theologians. The purpose of compiling this research is to show the concept of violence and tolerance in the Hikmat Sadrai system. Belief in the existence of obligation, which is the same as beauty and perfection, is one of the central topics in Islamic philosophy, especially the transcendental wisdom of Sadr al-Din Shirazi. This belief has different stages, the highest of which is the feeling of humility based on love for God, who is the source of beauty. Therefore, belief in Mulla Sadra's thought is one of the aesthetic categories. Surrendering to such a being causes love in him and his works. Love for God follows love for people. This love is associated with a sense of responsibility and efforts to achieve people's rights. According to Sadruddin Shirazi, radical religious interpretations are the source of religious violence, and the solution to this problem is to promote rational and conscious religiosity. Hekmat Ta'alieh is the defender of human rights and the pioneer of peace and religion. This research revealed the capabilities of Islamic philosophy to realize peace and negate religious violence. The researchers analytically investigated the foundations of Mullah Sadra's pacifism to determine its relationship with non-violence against humans. The main contribution of this thesis is to explain and provide the readers with the teachings of transcendental wisdom to create a peaceful coexistence between humans.
-
تعداد فصل ها
3
-
استاد مشاور خارج از دانشگاه
سيد مهدي امام جمعه
-
لينک به اين مدرک :