-
شماره ركورد
25100
-
شماره راهنما
EDU2 816
-
نويسنده
شهبازي، فاطمه
-
عنوان
واكاوي تجربه ي زيسته ي آموزگاران ابتدايي از ارزشيابي كيفي توصيفي در آموزش مجازي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
علوم تربيتي -مديريت و برنامه ريزي آموزشي
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
دي ماه 1403 تعهد نامه اصالت اثر
-
صفحه شمار
113 ص.
-
استاد راهنما
دكتر محمد رضا نيستاني , دكتر ياسمين عابديني
-
كليدواژه فارسي
تجربه ي زيسته , آموزگاران ابتدايي , ارزشيابي كيفي توصيفي , آموزش مجازي
-
چكيده فارسي
پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تجارب زيسته معلمان مدارس ابتدايي استان چهار محال و بختياري در رابطه با ارزشيابي توصيفي در آموزش مجازي انجام شد. پژوهش از نظر هدف كاربردي و از نظر روش تحقيق در حيطه روش هاي پژوهش كيفي با رويكرد پديدارشناسي قرار داشت .جامعه آماري اين پژوهش را كليه معلمان شاغل در دوره ابتدايي آموزش وپرورش كه عضو شبكه آموزشي دانش آموزان (شاد) بودند و در مسابقات الگوهاي برتر تدريس در زمان آموزش مجازي، حائز رتبه هاي برتر شده بودند و يا در گروه هاي آموزشي استان عضو بودند، تشكيل داد. انتخاب نمونه پژوهش به صورت هدفمند و از نوع شبكه اي از متخصصان (گلوله برفي) صورت گرفت كه در نهايت پس از انجام 15 مصاحبه داده ها به اشباع نظري رسيد و مصاحبه متوقف گرديد. براي گرداوري اطلاعات با توجه به اينكه پژوهش از نوع كيفي بود، از مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته با معلمان ابتدايي چهارمحال بختياري شهر شهركرد استفاده شد. براي حصول اطمينان از روايي پژوهش از معيار گوبا و لينكولن استفاده شد. براي كسب قابليت اعتبار، تلاش شد تا مشاركت كنندگان با حداكثر تنوع تجربيات انتخاب شوند. اعتبار داخلي تحليل محتوا از طريق روايي صوري ارزيابي شد. به منظور روايي محتوا از پانل خبرگان (تيم تحقيق) براي حمايت از توليد مفهوم يا موضوعات كدگذاري و نيز بازبيني توسط مشاركت كننده استفاده شد. براي تجزيه و تحليل داده ها از روش كلايزي استفاده شد كه شامل هفت مرحله:1- آشناسازي 2- شناسايي جمله هاي مهم3- صورت بندي معني ها 4- دسته بندي مضمونها 5- تدوين توصيفي جامع 6- توليد ساختار بنيادي7-گرفتن تأييد مي باشد. در نهايت تجزيه و تحليل مصاحبه ها منجر به استخراج مؤلفه هايي در حوزه عملكرد معلمان در ارزشيابي توصيفي در آموزش مجازي، چالش هاي ارزشيابي توصيفي در آموزش مجازي و راهكارهاي ارزشيابي توصيفي در آموزش مجازي شده است . عملكرد معلمان در ارزشيابي توصيفي در آموزش مجازي در 3 بعد آموزشي ، روانشناختي و پرورشي شناسايي شد . پيرامون چالش هاي ارزشيابي توصيفي در آموزش مجازي، 3 مؤلفه عدم اعتبار كافي محيط مجازي براي آزمون ، عدم تطبيق ارائه محتواي آموزشي با محيط مجازي و عدم ارتباط دو سوگرا شناسايي شدند. در خصوص راهكارهاي ارزشيابي توصيفي در آموزش مجازي، 3 مؤلفه ايجاد پيش نياز ارزشيابي كيفي ، رويكرد هاي مختلف ارزشيابي كيفي و پيگيري در ارزشيابي كيفي شناسايي شدند . به طور كلي نتايج پژوهش حاضر نشان داد كه عملكرد معلمان در ارزشيابي توصيفي در فضاي مجازي بسيار متفاوت از آموزش حضوري بوده است. آنها تلاش بسيار زيادي براي اين موضوع داشتند، تا بتوانند از حداكثر توان خود براي بهتر عمل كردن در اين نوع آموزش استفاده كنند اما با مشكلاتي از قبيل: «تقلب»، «حضور افراد با هويت جعلي»، «ناتواني در سنجش تمام ابعاد يادگيري» و «ارزيابي سطوح پايين يادگيري» و عوامل و مشكلاتي كه ناشي از كاهش نظارت معلم در فضاي كلاس مجازي و عدم ارتباط دوسويه بود، روبه رو شدند كه عملكرد آن ها را تحت شعاع قرار داد. تجربه زيسته معلمان در زمينه چالش هاي ارزشيابي توصيفي در آموزش مجازي نشان داد كه اين چنين چالش ها مي تواند عملكرد آموزشي معلم را به نقات قوت تبديل نمايد و راهگشاي آنان باشد. تجربه زيسته معلمان در زمينه ارائه راهكار هاي ارزشيابي توصيفي در آموزش مجازي نشان داد كه ارزشيابي توصيفي در فضاي مجازي به دليل ويژگيهاي خاص خود، نيازمند روشها و ابزارهاي متفاوتي نسبت به ارزشيابي سنتي است.
-
كليدواژه لاتين
Lived experience, , Elementary teachers , , Descriptive qualitative evaluation, , , Virtual education
-
عنوان لاتين
An Analysis of Elementary Teacheras Lived Experience of Descriptive Qualitative evaluation in Virtual Education
-
گروه آموزشي
علوم تربيتي
-
چكيده لاتين
The present study aimed to study the lived experiences of elementary school teachers in Chaharmahal and Bakhtiari province regarding descriptive evaluation in virtual education. The research was applied in terms of its purpose and in terms of its research method in the field of qualitative research methods with a phenomenological approach. The statistical population of this study consisted of all teachers working in the elementary education who were members of the (Shad) studentsʹ educational network and had achieved top rankings in the competitions of superior teaching models during virtual education or were members of the provincial educational groups.The research sample was selected purposefully and from a network of experts (snowball), which finally reached theoretical saturation after 15 interviews and the interview was stopped. Given that the research was qualitative, semi-structured interviews with elementary school teachers in Chaharmahal Bakhtiari, Shahrekord city were used to collect information.To ensure the validity of the research, the Guba and Lincoln criteria were used. To obtain credibility, an attempt was made to select participants with the maximum diversity of experiences. The internal validity of content analysis was assessed through face validity. For content validity, a panel of experts (research team) was used to support the production of concepts or coding topics and also review by the participant. The Claise method was used to analyze the data, which includes seven steps: 1- Familiarization 2- Identification of important sentences 3- Formulation of meanings 4- Categorizing themes 5- Comprehensive descriptive compilation 6- Production of a basic structure 7- Obtaining confirmation. Finally, the analysis of the interviews led to the extraction of components in the field of teachersʹ performance in descriptive evaluation in virtual education, the challenges of descriptive evaluation in virtual education, and descriptive evaluation solutions in virtual education. Teachersʹ performance in descriptive evaluation in virtual education was identified in 3 educational, psychological and educational dimensions. Regarding the challenges of descriptive evaluation in virtual education, 3 components were identified: insufficient validity of the virtual environment for testing, failure to adapt the educational content to the virtual environment, and lack of two-way communication. Regarding descriptive evaluation strategies in virtual education, 3 components were identified: creating a prerequisite for qualitative evaluation, different approaches to qualitative evaluation, and follow-up in qualitative evaluation. In general, the results of the present study showed that teachersʹ performance in descriptive evaluation in virtual space was very different from face-to-face education. They made a great effort to use their maximum potential to perform better in this type of education, but they faced problems such as: "cheating", "presence of people with fake identities", "inability to measure all dimensions of learning" and "evaluating low levels of learning" and factors and problems resulting from reduced teacher supervision in the virtual classroom and lack of two-way communication, which overshadowed their performance. Teachersʹ lived experience in the field of descriptive evaluation challenges in virtual education showed that such challenges can turn a teacherʹs educational performance into a strength and be a solution for them. Teachersʹ lived experience in the field of providing descriptive evaluation solutions in virtual education showed that descriptive evaluation in cyberspace, due to its special characteristics, requires different methods and tools than traditional evaluation.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :