-
شماره ركورد
24854
-
شماره راهنما
PSY3 202
-
نويسنده
پورسعيد اصفهاني، مهرنوش
-
عنوان
مقايسه اثربخشي مداخله شناختي رفتاري مبتني بر تصوير (ICBI) و آموزش حافظه رقابتي (COMET) بر افسردگي، نشخوارفكري، تفكر آيندهنگر و سازگاري اجتماعي در دختران داراي تجربه كودك آزاري و تدوين بسته تلفيقي پيشنهادي
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
روانشناسي
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
تيرماه 1404
-
صفحه شمار
213 ص.
-
استاد راهنما
دكتر حسينعلي مهرابي
-
كليدواژه فارسي
افسردگي , آموزش حافظه رقابتي،. , تفكر آيندهنگر، , سازگاري اجتماعي، , كودك آزاري، , مداخله شناختي رفتاري مبتني بر تصوير , نشخوار فكري.
-
چكيده فارسي
هدف پژوهش حاضر تعيين و مقايسه اثربخشي مداخله شناختي رفتاري مبتني بر تصوير و آموزش حافظه رقابتي بر افسردگي، نشخوار فكري، تفكر آيندهنگر و سازگاري اجتماعي در دانشجويان دختر افسرده با تجربه كودك آزاري و تدوين بسته تلفيقي پيشنهادي بود. پژوهش حاضر از نوع نيمه تجربي با دو گروه آزمايش و يك گروه كنترل با طرح توسعه يافته پيشآزمون- پسآزمون همراه با پيگيري يك ماهه بود. در اين پژوهش نمونهگيري در چند مرحله اجرا شد كه شامل نمونهگيري در دسترس از محيطهاي دانشگاه، نمونهگيري هدفمند در دو مرحله بر اساس رسيدن به معيارهاي پرسشنامه كوتاه افسردگي بك و تروماي دوران كودكي و سپس بررسي ملاكهاي ورود در جلسه مصاحبه بود. بدين منظور، تعداد 45 نفر از دانشجويان دختر افسرده كه در كودكي تجربه كودك آزاري داشتند، به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و يك گروه كنترل گمارده شدند. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه كوتاه افسردگي بك (BDI-S)، پرسشنامه تروماي دوران كودكي (CTQ)، پرسشنامه نشخوار فكري (RRS)، آزمون تفكر آينده رويدادي (EFT-T) و پرسشنامه سازگاري بل بود. گروه مداخله شناختي رفتاري مبتني بر تصوير به مدت چهار جلسه فردي90 دقيقهاي و گروه آموزش حافظه رقابتي به مدت هفت جلسه گروهي90 دقيقهاي مداخله دريافت كردند و گروه كنترل نيز مداخلهاي نگرفت.
تحليل دادهها با استفاده تحليل واريانس با اندازهگيري مكرر و آزمون تعقيبي LSD صورت گرفت. نتايج برحسب گروه و زمان براي متغير افسردگي نشان داد كه هر دو مداخله شناختي رفتاري مبتني بر تصوير و آموزش حافظه رقابتي، باعث كاهش معنادار نمرات آزمودنيها در مراحل پسآزمون و پيگيري شده است. نتايج بر حسب مقايسه گروه نشان داد، ضمن اينكه هر دو مداخله نسبت به گروه كنترل باعث كاهش افسردگي شدهاند ولي مداخله شناختي رفتاري مبتني بر تصوير باعث كاهش بيشتر نمرات افسردگي نسبت به آموزش حافظه رقابتي شده است. براي متغير نشخوار فكري، نتايج برحسب گروه و زمان نشان داد كه هر دو مداخله شناختي رفتاري مبتني بر تصوير و آموزش حافظه رقابتي، باعث كاهش معنادار نمرات آزمودنيها در مراحل پسآزمون و پيگيري شدهاست. نتايج بر حسب مقايسه گروه نشان داد، علي رغم اينكه آموزش حافظه رقابتي نسبت به گروه كنترل باعث كاهش معنادار نشخوار فكري نشدهاست، اما مداخله شناختي رفتاري مبتني بر تصوير نسبت به گروه كنترل باعث كاهش معنادار نشخوار فكري شدهاست. اين در حالي است كه دو گروه مداخله نسبت به يكديگر تفاوت معناداري در تاثيرگذاري بر نشخوار فكري نشان ندادند. براي متغير تفكر آيندهنگر، نتايج برحسب گروه و زمان نشان داد كه مداخله شناختيرفتاري مبتني بر تصوير توانسته است بهطور معناداري تفكر آيندهنگر آزمودنيها را در مرحله پيگيري افزايش دهد، در حاليكه آموزش حافظه رقابتي تأثير معناداري در هيچ يك از مراحل نداشته است. همچنين، مقايسه بين گروهها نشان داد كه تنها مداخله شناختيرفتاري مبتني بر تصوير نسبت به گروه كنترل و نيز نسبت به آموزش حافظه رقابتي، باعث بهبود قابلتوجهي در تفكر آيندهنگر شدهاست. براي متغير سازگاري اجتماعي، نتايج برحسب گروه و زمان نشان داد كه هر دو مداخله شناختي رفتاري مبتني بر تصوير و آموزش حافظه رقابتي، باعث افزايش معنادار نمرات سازگاري اجتماعي آزمودنيها در مراحل پسآزمون و پيگيري شدهاست. ضمن اينكه نتايج مقايسه گروهها نشان داد كه بين دو مداخله با يكديگر و با گروه كنترل نيز تفاوت معناداري در تاثيرگذاري بر نمرات سازگاري اجتماعي وجود ندارد. در مرحله بعدي، بستهي پيشنهادي متشكل از تلفيق دو رويكرد فوق بر اساس مرور پيشينه تنظيم شد و شاخص روايي محتوايي نيز براي آن مورد تاييد متخصصان قرار گرفت.
به طور كلي، به نظر ميرسد مداخله شناختي رفتاري مبتني بر تصوير و آموزش حافظه رقابتي در زمينه بهبود افسردگي، نشخوار فكري، تفكر آيندهنگر و سازگاري اجتماعي مداخلاتي با تعداد جلسات محدود، ارزان قيمت و نويد بخش هستند كه با توجه به فراتشخيصي بودن آنها ممكن است بر ساير نشانهها و اختلالهاي همبود مرتبط با افسردگي در دختران داري تجربه آزار دوران كودكي نيز موثر باشند. در نتيجه، به نظر ميرسد كه ميتوان از اين مداخلهها در كنار درمانهاي دارويي، ساير درمانهاي روانشناختي و نيز به طور مستقل براي كاهش نشانههاي افسردگي در دختران داراي تجربه كودك آزاري سود جست.
-
كليدواژه لاتين
Depression,. , , Competitive Memory Training, . , , Future Thinking, . , , Social Adjustment, . , Child abuse,. , , Imagery-Based Cognitive Behavioral Intervention, . , , , Ruminatio
-
عنوان لاتين
Comparing the effectiveness of imagery-based cognitive behavioral intervention (ICBI) and competitive memory training (COMET) on depression, rumination, future thinking and social adjustment in girls with child abuse experience and developing a proposed consolidated package
-
گروه آموزشي
روان شناسي
-
چكيده لاتين
The present study aimed to compare and determine the effectiveness of Imagery-Based Cognitive Behavioral Intervention (ICBI) and Competitive Memory Training (COMET) on depression, rumination, future thinking, and social adjustment in depressed female students with a history of childhood maltreatment, as well as to develop a proposed consolidated package. The research employed a quasi-experimental design with two experimental groups and one control group, utilizing an extended pre-test–post-test design with a one-month follow-up. The sampling process was conducted in multiple stages, including convenience sampling from university environments and purposive sampling in two phases based on meeting the criteria of the Beck Depression Inventory-Short Form and the Childhood Trauma Questionnaire, followed by the assessment of inclusion criteria during an interview session. For this purpose, 45 depressed female students with a history of childhood maltreatment were randomly assigned to two experimental groups and one control group. The research instruments included the Beck Depression Inventory-Short Form (BDI-S), the Childhood Trauma Questionnaire (CTQ), the Ruminative Response Scale (RRS), the Event-Related Future Thinking Test (EFT-T), and the Bell Adjustment Inventory. The Imagery-Based Cognitive Behavioral Intervention group received four individual 90-minute sessions, while the Competitive Memory Training group received seven group 90-minute sessions. The control group received no intervention. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance and LSD post-hoc tests.
-
تعداد فصل ها
5
-
لينک به اين مدرک :