-
شماره ركورد
24790
-
شماره راهنما
PSY2 906
-
نويسنده
عرب فروشاني، الهه
-
عنوان
طراحي مداخله مبتنيبر زيباييشناسي و مقايسه اثربخشي آن با موسيقيدرماني بر فراحافظه و اضطراب دانشآموزان داراي مشكلات رفتاري درونيشده
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
روان شناسي و اموزش كودكان استثنايي
-
دانشكده
علوم تربيتي و روان شناسي
-
تاريخ دفاع
1404/04/10
-
صفحه شمار
112 ص.
-
استاد راهنما
امير قمراني
-
كليدواژه فارسي
مداخله مبتنيبر زيباييشناسي , موسيقيدرماني , فراحافظه , اضطراب , مشكلات رفتاري درونيشده
-
چكيده فارسي
هدف از پژوهش حاضر، طراحي مداخله مبتنيبر زيباييشناسي و مقايسه اثربخشي آن با موسيقيدرماني بر فراحافظه و اضطراب دانشآموزان دختر داراي مشكلات رفتاري درونيشده در شهر اصفهان بود. اين پژوهش به روش آميخته اكتشافي انجام شد. در بخش كيفي، پژوهشهاي اخير درباره زيباييشناسي بررسي و حدود 25 مقاله به عنوان نمونه انتخاب گرديد. مضامين هر مقاله با معيار اشباع نظري استخراج و ماتريس مضامين تنظيم شد تا مداخلهاي 8 جلسهاي طراحي گردد. اعتبار يافتههاي كيفي توسط متخصصان تأييد شد.
در بخش كمي، با استفاده از روش نمونهگيري تصادفي چندمرحلهاي (خوشهاي)، 45 نفر از دانشآموزان دختر داراي مشكلات رفتاري درونيشده، كه در سال تحصيلي 1404-1403 در پايههاي چهارم و پنجم مشغول به تحصيل بودند، انتخاب شدند و در سه گروه آزمايش 1 (مداخله مبتنيبر زيباييشناسي)، گروه آزمايش 2 (موسيقيدرماني) و گروه گواه گمارده شدند. ابزارهاي پژوهش، شامل پرسشنامه رفتاري راتر كودكان -فرم معلم (راتر، 1967)، پرسشنامه چندعاملي حافظه (ترير و ريچ، 2002) و پرسشنامه اضطراب اسپنس- نسخه كودكان (اسپنس، 1997)، در دو مرحله پيشآزمون و پسآزمون به كار گرفته شد.
نتايج دادههاي پسآزمون سه گروه با استفاده از آزمون تحليل كواريانس چندمتغيري (مانكوا) در نرمافزار SPSS نسخه 26، تجزيه و تحليل شد. يافتهها نشان داد كه هر دو روش درماني (مداخله مبتنيبر زيباييشناسي و موسيقيدرماني)، تأثير معناداري بر متغير اضطراب نسبت به گروه گواه داشتند (0.001 Sig.= ؛ 45.086F=)؛ اما هيچ يك از درمانها تأثير معناداري بر متغير فراحافظه نسبت به گروه گواه نداشتند (0.906 =Sig. ؛ 0.099=F).
بنابراين بهكارگيري مداخله مبتنيبر زيباييشناسي و موسيقيدرماني، به عنوان مداخلات مؤثر جهت بهبود وضعيت رواني و كاهش اضطراب دانشآموزان داراي مشكلات رفتاري درونيشده پيشنهاد ميگردد. با اين حال، از آنجا كه مداخلات مذكور تأثير معناداري بر فراحافظه دانشآموزان نداشتهاند، لازم است از مداخلاتي كه كارايي بالاتري جهت بهبود عملكردهاي شناختي و فراشناختي دارد، بهره گرفته شود.
-
كليدواژه لاتين
Intervention based on Aesthetics , Music Therapy , Metamemory , Anxiety , Internalized Behavioral Problems
-
عنوان لاتين
Designing an Intervention based on Aesthetics and Comparing its Effectiveness with Music Therapy on Metamemory and Anxiety in Students with Internalized Behavioral Problems
-
گروه آموزشي
روان شناسي و آموزش افراد با نيازهاي خاص
-
چكيده لاتين
The aim of this study was to design an intervention based on aesthetics and compare its effectiveness with music therapy on the metamemory and anxiety in girl students with internalized behavioral problems in Isfahan. This research was conducted using an exploratory mixed-methods approach.
In the qualitative section, recent studies on aesthetics were reviewed, and approximately 25 articles were selected as samples. The themes of each article were extracted based on theoretical saturation, and a thematic matrix was created to design an 8-session intervention. The validity of the qualitative findings was confirmed by experts.
In the quantitative section, 45 girl students with internalized behavioral problems, who were studying in the fourth and fifth grades during the 2024-2025 academic year, were selected using a multi-stage (cluster) random sampling method and assigned to three groups: Group 1 (aesthetics-based intervention), Group 2 (music therapy), and a control group. The research tools included the Rutter Children Behavior Questionnaire-Teacher Form (Rutter, 1967), the Multifactorial Memory Questionnaire (Troyer and Rich, 2002), and Spence Childrenʹs Anxiety Scale (Spence, 1997), which were administered in both pre-test and post-test phases.
The post-test data for the three group were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA) in SPSS version 26. The findings showed that both therapeutic methods (aesthetics-based intervention and music therapy) had a significant effect on the anxiety variable compared to control group (F= 45.086, Sig= 0.001); however, neither treatment had a significant effect on the metamemory variable compared to the control group (F= 0.099, Sig= 0.906).
Therefore, the use of aesthetics-based intervention and music therapy is recommended as effective interventions to improve the mental state and reduce the anxiety of students with internalized behavioral problems. However, since these interventions do not have a significant impact on studentʹs metamemory, interventions that are more efficient to improve cognitive and meta-cognitive functions need to be used.
-
تعداد فصل ها
5
-
استاد مشاور خارج از دانشگاه
پريسا كيا
-
لينک به اين مدرک :